Danmarks Erhvervsforskningsbarometer 2007/08

21-02-2008
1 min.

Erhvervsforskning giver resultater på bundlinjen.

Når virksomheder samarbejder med humanistiske eller samfundsvidenskabelige institutter giver det resultater på bundlinjen. Knap halvdelen af de virksomheder, som har investeret i forskningssamarbejde, har oplevet forbedret konkurrenceevne og 63 procent mener, at forskningen har givet dem nye strategiske muligheder. Det viser nye tal fra Danmarks Erhvervsforskningsbarometer, som DJØF og DEA (Danmarks Erhvervsforskningsakademi) præsenterer for tredje år i træk.

Ifølge barometeret styrker erhvervsforskningen innovationen i både offentlige og private virksomheder. Således har hver tredje virksomhed oplevet, at forskningssamarbejdet har ført til innovation af nye produkter eller services, mens hver fjerde giver udtryk for, at samarbejdet har ført nye metoder til produktion af varer og tjenesteydelser med sig.

Når virksomheder først har fået øjnene op for samarbejdsmulighederne med humanistiske og samfundsvidenskabelige forskere er de ikke til at stoppe. Således giver 84 procent af virksomhederne udtryk for at det er helt eller overvejende sandsynligt, at de vil indgå i nye forskningssamarbejder i fremtiden.



Barometeret peger dog også på steder, hvor der er plads til forbedring af vilkårene for forskningssamarbejde. For eksempel mener to ud af tre institutledere, at manglende tid til opsøgende arbejde er en væsentlig barriere, da personlige netværk er den vigtigste vej til nye samarbejdsmuligheder.

Læs mere om resultaterne i erhvervsforskningsbarometeret - klik på linket i boksen øverst til højre.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.