Hjælp til selvhjælp

15-01-2007
2 min.

Center for Arbejdsgange og Logistik hjælper Region Midtjyllands hospitaler og administration med at løse effektivitetsopgaver. En hjælp, som i sidste ende kommer både medarbejdere og patienter til gode.

Center for Arbejdsgange og Logistik i Region Midtjylland blev født af Århus Amtsråd i 2005. Her ønskede man at sætte fokus på arbejdsgange og logistik i hospitalsvæsenet.

"Den grundlæggende tanke var, at arbejdsgange og logistik var en disciplin, som hospitalerne havde brug for hjælp til at løse," forklarer sundhedsdirektøren i Region Midtjylland, Leif Vestergaard Pedersen.

Og det havde det tidligere amtsråd i Århus ret i. Centret fik en flyvende start, for rundt omkring på regionens hospitaler var og er der stadig stor efterspørgsel på de kompetencer, Center for Arbejdsgange og Logistik sidder inde med.

"Vi skal hjælpe sundhedspersonalet med at løse nogle af de problemer, de har. Og her kigger vi på, hvordan logistikken er, og hvordan arbejdsgangene er organiseret."

Løsningen skal ikke påduttes

Centrets rolle er at være katalysator for projekter på Region Midtjyllands hospitaler eller i de administrative funktioner, der fremmer effektiviteten.

"Udgangspunktet er, at vi kan skabe sammenhæng, og meningen er at yde sundhedspersonalet hjælp til at forbedre arbejdsgange og skabe endnu bedre patientforløb. Samtidig kan centret hjælpe med at se både forsiden og bagsiden af medaljen, hvis nye initiativer skal søsættes. For fejlen i det danske sundhedsvæsen er alt for ofte, at der bliver fokuseret for lidt på bagsiden af medajlen, når noget nyt etableres," fortæller Leif Vestergaard Pedersen.

Han understreger, at et løsningsforslag eller et nyt initiativ bliver skabt i fællesskab med den pågældende afdeling eller administration.



"Når vi bliver kontaktet af en afdeling, der skal have hjælp til at løse et problem, er det helt afgørende, at det er en hjælp, vi kommer med, og ikke en færdig løsning, hvor vi dikterer, hvordan tingene bedst bliver løst," fortæller Leif Vestergaard Pedersen og fortsætter:

"Det er vigtigt, at hjælpen er til gavn for sundhedspersonalet og ikke bliver endnu en administrativ byrde."

Sundhedsdirektøren er ikke i tvivl. Med det behov, hospitalsvæsenet i Region Midtjylland allerede har vist, er centret kommet for at blive, og han spår det stor succes fremover.

"Det, vi skal have nu, er erfaringer med, hvordan vi gør det på den helt rigtige måde. Vi har allerede opnået gode resultater, og jeg er sikker på, at der kommer flere i fremtiden."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.