Det tager kun 5 minutter

22-02-2007
3 min.

- men vi vil så gerne, at du bliver lidt længere. Læserbrev fra Thomas Poulsen

Hvad får man som ganske almindelig lønmodtager med en akademisk uddannelse ud af at være medlem af DJØF? Som rengøringskone (mand) ville jeg som en selvfølge have ret til overtidsbetaling, men med en standardkontrakt fra DJØF er det i praksis en by i Rusland.

Da jeg personligt ganske enkelt ikke kunne komme på en eneste reel fordel ved at være medlem, så sendte jeg i starten af december en skriftlig udmeldelse. Men her pr. 1.februar modtog jeg så alligevel en opkrævning for yderligere et helt kvartals medlemskab. "Sådan er vedtægterne for udmeldelse nemlig" som jeg så venligt blev oplyst om af DJØFs kundeservice.

Efter længere tids søgen på DJØF's hjemmeside lykkedes det mig endeligt at finde §9 stk 1, der siger at "Udmeldelse af Forbundet sker skriftligt med tre måneders varsel til et kvartals begyndelse". Ville jeg sige mit job op, så er det med 1 måneds varsel, men den fagforening, der oprindeligt blev sat i verden for at hjælpe mig, synes åbenbart, at det er ok at frarøve mig 836 gode danske kroner for reelt ingenting. Det er ganske enkelt skandaløst, at man ikke blot kan få lov at melde sig ud, og jeg har svært ved at se, at der er nogen som helst anden grund til at det ikke kan lade sig gøre, end at man ønsker at malke sine medlemmer for så mange penge som muligt.

Thomas Poulsen

Svar

Kære Thomas Poulsen

Vi er kede af at høre, at du ikke er tilfreds med dit medlemskab af DJØF. Det er jo en personlig holdning. Men jeg mener dog, at DJØF har endda rigtig mange gode tilbud, som du og vores andre medlemmer kan drage nytte af.

Vores konsulenter giver gode råd om, hvordan du kan komme videre i karrieren eller tackle din næste lønforhandling. Vi kan tjekke, at vilkårene er i orden, inden du skriver den nye jobkontrakt under - og står klar med professionel hjælp, hvis du løber ind i problemer på arbejdspladsen for blot at nævne et par eksempler. Og så er der selvfølgelig alle de kontante tilbud og muligheder for efteruddannelse.



Fordelene er mange - og det uanset om du er studerende, medarbejder eller chef. Samtidig arbejder vi løbende på at sikre de bedste arbejdsbetingelser for djøferne gennem kollektive aftaler med arbejdsgiverne og politisk påvirkning af love og regler. Med andre ord er der al mulig god grund til at være medlem af DJØF.

Omkring reglerne for at melde sig ud af DJØF, har fagforeninger gennem mange år typisk haft et opsigelsesvarsel på et helt år. Sammen med en håndfuld andre organisationer valgte vi dog for et par år siden at ændre det til en frist på et kvartal - netop for at gøre det nemmere for medlemmer at træde ud af forbundet, når de ikke længere har lyst til at være med i fællesskabet. Umiddelbart kan det måske synes uretfærdigt at skulle betale for et helt kvartal - og ikke bare kunne forlade festen kvit og frit, når man har lyst. Til gengæld er der rabat i den anden ende, når du melder dig ind i DJØF. Det første kvartal er gratis, uanset om du melder dig ind i starten eller slutningen af det - også i dit tilfælde. På den måde udligner det sig. Hvis vi skulle gå over til kun en måneds opsigelse, vil det kræve ekstra meget administration, fordi vi så skal regulere i kontigentindbetalingen, som også kører kvartalsmæssigt. De ressourcer vil vi hellere bruge på at udvikle og forbedre vores tilbud til medlemmerne.

Så alt i alt synes vi, at det er en både fornuftig og rimelig ordning. Men vi hører naturligvis altid gerne vores medlemmers synspunkter.

Med venlig hilsen
Mogens Kring Rasmussen
adm. direktør i DJØF

Kommentarer

Martin Rasmussen

20.02.2014 kl. 08.53

Jeg er FULDSTÆNDIG enig i Thomas Poulsens holdning!

Og jeg finder Dir. Mogens Kring Rasmussens's kommentarer noget søgte.

Mht. hvad i tilbyder, så er det jo meget individuelt om det giver den enkelte noget - jeg er fx. sikker på at jeg, personligt, ikke ville få noget ud af Jeres hjælp til lønforhandling.

Jeres tilbud om kurser mm. koster normalt yderligere penge – så ikke noget man bare ”får” for sit kontingent.

Da jeg skulle bruge Jeres juridiske bistand, var i desuden heller ikke til hjælp - tværtimod!
Svaret var, at I formentligt godt ville tage sagen, men først ville i mødes med modpartens advokat for at få flere detaljer og efterfølgende overveje om det var en sag for jer... alle med en smule forhandlingsteknisk indsigt, ved, at man ikke kan starte en forhandling, hvor ens juridiske bistand ikke vil tage stilling før sagen er startet op - jeg måtte således selv bruge penge på juridisk bistand, på trods af jeg havde forventet, at min fagforening kunne hjælpe.
Som bisætning kan jeg nævne, at der INTET var at komme efter, hvilket min advokat konstaterede efter en kort gennemlæsning af sagen!

At opsigelsesvarslet historisk har været længere er irrelevant – teleselskaber, banker, forsikring og pensionsselskaber har også indrettet sig til det 21. århundrede!

Administration med kontingentindbetalingen – igen, et søgt argument.
Selv forsikringsselskaber er gået over til månedlig opkrævning – og jeg går ud fra, at selv Djøf har ITsystemer og ikke kontorassistenter til at udsende girokort mm.
Men, det du måske mener, er, at det vil koste på jeres Cash Flow.

Venlig hilsen
Martin

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.