10 millioner

08-02-2007
4 min.

Læserbrev fra Hasse Gårde-Askmose, advokat, pensionist

Ja det er det DJØF har afsat til at brande ordet "Djøfisering" fra skældsord til plusord.

Djøfere skal være et varemærke med et godt omdømme. Det fremgår blandt andet af DJØF blad 22/2006.

Jeg troede, det var løgn og ville egentlig ikke kommentere det. Men jeg kan ikke dy mig.

På DJØFs hjemmeside kan man se:

Du kan blive medlem af DJØF,

  • hvis du har afsluttet - eller er i gang med - en akademisk uddannelse der overvejende har et samfundsvidenskabeligt eller erhvervsøkonomisk indhold
  • hvis du har en anden dansk akademisk uddannelse
  • hvis du ikke har en akademisk grad, men har et typisk "DJØFjob"
  • hvis du har en udenlandsk uddannelse, der kan sidestilles med en dansk "DJØF-uddannelse.

(Og nu ser jeg, at også gymnasierektorerne melder sig ind i DJØF)

JØP er lidt mere konkret. Her kan 22 forskellige typer cand'er blive medlemmer på nærmere vilkår.

99 ud af 100 djøfere har ingen anelse om, hvad langt, langt de fleste af disse kandidatgrader "indeholder". Så på sin vis kan man sige, at beløbet vil være lagt godt ud!!!!

Det er simpelt hen så skrigende sindssygt, at man ikke fatter det. Har DJØF virkelig ikke noget bedre at bruge deres penge til? Åbenbart ikke efter foreningens mening.

Tænk, hvis man brugte/havde brugt et tilsvarende beløb på efteruddannelse af ledige djøfere. Og til omskoling af de ledige (der er desværre nogle af dem, der aldrig får et djøfjob...hvad det så er):

Når jeg tænker på, hvordan

  • jeg/vi i sin tid skulle kæmpe for at få penge til kurser, hvordan
  • jeg/vi i 1997 blev totalt negligeret, da det var forslag om et e-learningprojekt, hvordan
  • jeg/vi foreslog kursus a la Forvaltningshøjskolens fuldmægtigkurser, men til en brøkdel af, hvad forvaltningshøjskolen tog for dem

så er, at jeg bliver knotten/sur.

Og kan ikke lade være med at spørge om det samme, som jeg gjorde i en artikel i DJØF Bladet helt tilbage til - vist nok 1988:

"Hvad skal vi egentlig med DJØF?"

Men det kan man sæføli' bruge nogen af de 10 millioner til at besvare.

Men som pensionist har jeg svaret: Rabatter.

Herunder, at man sandelig er så heldig, at man i Lån&Sparbanken kan få en kassekredit til 14% pa (håber læseren forstår ironien).

Hasse Gårde-Askmose, Advokat, pensionist


Svar

Kære Hasse Gårde-Askmose

Mange tak for dit indlæg. Jeg er glad for at få lejlighed for at uddybe, hvad det er for en spændende proces, vi djøfere står lige foran at tage hul på.

7. marts skyder DJØF en medlemskampagne i gang, der inviterer alle djøfere til at blande sig i debatten om, hvad det egentlig vil sige at være djøfer: Hvad kan vi og hvor bidrager vi i samfundet? Hvad optager os her og nu - og hvor ligger fremtidens udfordringer?

Målet er sammen at definere en ny, fælles profil, der skal være med til at sikre, at djøferne også i fremtiden står stærkt på arbejdsmarkedet.



"Forsiden af medaljen" lægger op til, at djøfere overalt i landet inviterer hinanden til at fordybe sig i de nogle af de spørgsmål, der optager os mest her og nu - lige fra globalisering til personlig udvikling og balance mellem arbejdsliv og fritid.

Derfor har vi blandt andet udviklet en serie miniworkshops, som bliver lige til at hente ned fra vores kampagneside på DJØF Online. Komplet med instruktion og lige til at gennemføre på arbejdspladser, i klubber, private netværk og i det hele taget i de fora, hvor vi er sammen med andre djøfere.

Også på vores hjemmeside vil du kunne give din mening til kende og følge med i, hvad andre djøfere tænker og føler om emner, der handler om vores professionelle virkelighed og vores forhold til omverdenen. Det bliver nyt, sjovt og anderledes- og det bliver en kærkommen lejlighed til at rive 5 minutter ud og gå lidt i dybden med dig selv.

Men der er naturligvis også en alvorlig mening med al den festivitas. Når vi har valgt at bruge i alt 10 mio. koner på en kampagne over de næste 2 år, er det fordi, det på sigt er nødvendigt.

Det går godt for djøferne. Men hvis vi også i fremtiden skal kunne fastholde og forbedre vores position, bliver vi nødt til at gøre opmærksom på, hvad vi kan og hvad vi står for. - hvorfor arbejdsgiverne skal ansætte flere djøfere.

Du er selv inde på, at det være djøfer er et vidt begreb - måske derfor har mange ikke nogen klar fornemmelse af, hvad en djøfer kan gøre for en arbejdsplads. Det billede skal vi have gjort helt tydeligt - ellers risikerer vi i øvrigt også, at de herskende fordomme om djøfere får lov til at definere os.

Henover sommeren vil vi arbejde med det input, vi håber på at få fra medlemmerne i kampagnens første del. Og til efteråret er det planen at gå bredere ud med en ny, tydelig og først og fremmest medlemsdefineret fælles identitet.

Du spørger, hvad vi skal med DJØF. Må jeg have lov til at svare med et modspørgsmål: Hvad skal arbejdsgiverne med djøferne? Jeg håber, du vil være med til at formulere svaret - deltag i debatten, når kampagnen ruller fra 7. marts.

Med venlig hilsen
Finn Borch Andersen
Forbundsformand

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.