Djøfere på landevejen

15-10-2007
5 min.

Strukturreformen fylder et år om to uger. Det gør de nye pendlerruter også. Det kan mærkes på fastholdelse og rekruttering.

Da Statsforvaltningen Sjælland, som strukturreformen placerede i Nykøbing F., for nylig søgte to jurister, fik de tre ansøgninger.

"Det er ret foruroligende. Det er et meget brat fald, fordi vi tidligere i år har haft 20-30 ansøgninger, når vi har slået en stilling op," siger personalechef Niels Fuglsang-Frederiksen.

"Men vi satser meget på at brande Statsforvaltningen Sjælland som en god arbejdsplads og Nykøbing Falster som et godt sted at bo. Og vi gør meget for at gøre vores arbejdsplads attraktiv og holde på de gode medarbejdere, vi har," siger han og peger på bløde goder, sundhedsfremmende tiltag og kompetenceudvikling.

En pendlerpakke hører også med: De, der fik lang transporttid, da de blev overflyttet til Nykøbing F. fra de gamle statsamter, har alle fået en hjemmearbejdsplads og lov til at arbejde hjemme op til to dage om ugen. Det tilbud kan nyansatte også få.

"Det afhænger af en forhandling i hvert enkelt tilfælde, men det er bestemt et tilbud, vi vil opretholde i fremtiden."

Men Niels Fuglsang-Frederiksen påpeger samtidig, at statsforvaltningerne oplever stigende konkurrence fra andre statslige myndigheder, som har vist sig at kunne give hans jurister væsentlig højere løn, hvis de skifter. Hvilket også smitter af på de unge ansøgeres forventninger til lønnen.

Fuldmægtig Arne Madsen, der er formand for de 350 jurister i de nye statsforvaltninger, siger, at alle fem statsforvaltninger har mærket en nedgang i antallet af ansøgere - naturligvis med færrest ansøgere i udkantsområderne.

"Samtidig er der flere, der rejser end før. Statsforvaltningerne bliver nødt til at konkurrere også på løn," siger han.

Hver fjerde rejst fra regionshuset i Vejle

I det nye regionshovedsæde i Vejle, som samler medarbejdere fra de nedlagte amtsgårde i Odense, Ribe og Aabenraa, har omkring 140, eller lidt over hver fjerde, forladt jobbet i løbet af de første ni måneder efter fusionen.

Hver femte af dem har eksplicit gjort det, fordi de har fået langt til jobbet ad en motorvej med evindelige køer, viser en undersøgelse i regionens medarbejderblad 'Tæt på'. 'Den motorvejsstrækning er ulidelig', svarer de.

"27 procents personaleomsætning er ekstraordinært højt," siger administrerende direktør i Region Syddanmark Kjeld Zacho Jørgensen.

"Men det var forventeligt her det første år, og vi regner bestemt med, at det er midlertidigt. De tal, vi har fået for de seneste måneder, går også i retning af, at det nu stabiliserer sig."

Han kender personligt flere af de djøfere, der har sagt op på grund af geografien, og han kan sagtens forstå, når en småbarnsmor- eller far, der bor i Odense, hellere vil have et job i Odense end at køre til Vejle.

Men rekrutteringen af nye djøfere fejler til gengæld ikke noget. Hverken kvantitativt eller kvalitativt, understreger Kjeld Zacho Jørgensen.

"Vi har mistet nogle dygtige medarbejdere, og det er der et problem i, hvad angår kontinuitet og viden. Men vi kan få de nye, vi har brug for. Vi får et fint antal ansøgningerne til vores djøf-stillinger - hvis vi ikke lige taler om sådan noget som en specialist i EUs regionalfonde, som alle andre også er ude efter."

Hjemmearbejde i større stil med for eksempel aftaler om lov til et fast antal ugentlige hjemmearbejdsdage er ikke en del af personalepolitikken i det nye regionshus.

"Vi er fleksible og tænker meget i mobile arbejdspladser, men vi har som bærende princip, at når man bygger en helt ny organisation og kultur op, så er man nødt til at se hinanden i øjnene det meste af arbejdstiden. Men det er klart, at der kan være særlige situationer eller særlige specialister, som fordrer en anden løsning, og det tager vi så stilling til, når vi bliver præsenteret for det."

Arbejde er arbejde - også i toget

Da strukturreformens fædre placerede hovedsædet for den nye Region Midtjylland i Viborg, sendte de mange medarbejdere ud på en 65 og en 100 kilometers jysk landevejstur fra Århus og Ringkøbing - hvis de da ikke skyndte sig at finde et andet job inden. Togturen tager en time og et kvarter hver vej.

En daglig togtur kan ikke tælle med i arbejdstiden, men hjemmearbejdsdage er meget udbredte, understreger afdelingschef for HR i Region Midtjylland Jørn Mørup.



"Vi er meget fleksible. Vi går mere op i, at opgaven bliver løst, end hvor den bliver løst. Så løser man en opgave, mens man kører i tog, så er det arbejde - ligesom det er arbejde, hvis man sidder ethvert andet sted og arbejder."

Han erkender, at personaleomsætningen har været større i det nye regionshus, end den var i de gamle amter, da de var i normal drift. Og at det også kan mærkes på rekrutteringen.

"Reformen har haft som effekt, at det er tillokkende at sige ja til et tilbud, hvis man kan slippe for transporten, men der har bestemt ikke været tale om nogen panikreaktion," siger Jørn Mørup.

"Hvis man sammenstiller med ansøgertallet i det gamle Århus, er ansøgerfeltet blevet mindre af, at regionshovedsædet er blevet placeret i Viborg."

Men han understreger, at regionen ikke oplever det som et stort problem.

"Vi tror ikke, at vi får større problemer end andre med at rekruttere, hvis vi ellers har nogle interessante jobs. Og det har vi. Det viser vores erfaring."

DJØF-tillidsrepræsentant Peter Hansen bilpendler de 65 kilometer fra Århus af A26, som han deler med høstmaskiner, Vestas-møllevinger og talrige vejbump.

"Jeg har ingen aktuel statistik på det, men det er min opfattelse, at der har været en forholdsvis stor afvandring blandt de djøfere, der blev overført fra de tidligere amter. Der kan selvfølgelig være flere grunde, men transporttiden er en væsentlig årsag. Ikke mindst for dem med børn."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.