Problemknusning frem for profit

26.1.2007

af

Bjørn Borres hjerte banker for, at indgangen til det offentlige skal være let, og at borgerne inddrages mere. Han har været med til at udtænke konceptet for Københavns Kommunes kommende kontaktcenter.

Når Bjørn Borre ikke lige sidder i en kapkajak på åbent hav, så går han rundt bag de røde mursten på Københavns Rådhus og udtænker kreative ideer for, hvordan man kan inddrage borgerne og gøre forvaltningen mere tilgængelig. Han har været ansat i Københavns Kommune de sidste tre år. Lige nu går hans tid med at få det nye kontaktcenter på skinner, så byens borgere kun skal huske og taste ét telefonnummer eller én mailadresse, når de for eksempel skal finde ud af, hvordan man får nyt skattekort, søger boligsikring eller hører om ventetider til børnehaverne.

Opgaven med at etablere kontaktcenteret ligger helt naturligt for 29-årige Bjørn Borre. Lige siden han læste til cand.scient.adm. på Roskilde Universitetscenter, har hans hjerte banket for borgerinddragelse og nærdemokrati.

"Man skal passe på med at sidde i elfenbenstårnet og træffe beslutninger, for man kommer næsten altid til at overse nogle helt elementære problemstillinger hos borgerne. Derfor tænker vi i alternative måder at inddrage københavnerne på," siger Bjørn Borre, der er rigtig glad for sit job i det offentlige.

"Jeg kan sove roligt om natten, fordi jeg føler, jeg gør en forskel, og at det nytter at gå på arbejde. Jeg synes, det er mere interessant at arbejde med det, jeg gør, end at skulle skabe ren profit i et privat firma. I det offentlige er problemstillingerne mere komplekse," siger Bjørn Borre.

Kajak kurerer stress

I arbejdet med at skabe rammerne for et fælles kontaktcenter til kommunen har Bjørn Borre analyseret borgerkontakten, som den er i dag og set på de muligheder og barrierer, der er for at etablere en ny type indgang til kommunen. Det har været både spændende og krævende.

"Der er utrolig mange problemstillinger og arbejdstimer i det. Jeg havde i hvert fald en meget stor flexsaldo op til sommerferien," siger Bjørn Borre med et skævt smil.

Hans personlige medicin mod stress består af en kombination af saltvand og mahogni og hedder kapkajak. Han ror to-tre gange om ugen i bølgerne ud for sit hjem på Amager, hvor han bor med sin forlovede. Sidste år tilbagelagde han 1.000 kilometer i kajakken.

- Har du fået nogle banebrydende kommunale strukturideer på havet?

"Helt bestemt. Det er meget afstressende med den friske luft og de store vidder, og så dukker de gode ideer automatisk også op," fortæller Bjørn Borre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet