Kontorkultur

Chef og iværksætter: "Jeg forstår ikke argumenterne for hjemmearbejde"

31-08-2022
4 min.
Jonathan Løw ved godt, at hans syn på hjemmearbejde er ukonventionelt i de tech- og iværksætterkredse, som han er en del af. Pr-foto

Det er ikke alle arbejdspladser, hvor hjemmearbejde er den nye normal. Hos virksomheden JumpStory er de fleste ansatte fysisk på kontoret hver eneste dag, da cheferne mener, det er bedst for både firma og medarbejdere.

Hver torsdag er der kage i virksomheden JumpStory, som ligger syd for Aarhus. Stort set alle 20 medarbejdere er på plads på kontoret, når moren til den ene medstifter serverer den kage, som flest har stemt på i løbet af ugen. Hos JumpStory prioriterer de nemlig, at de ansatte er fysisk på kontoret så meget som muligt.

Under corona arbejdede medarbejderne hjemme i det omfang, lovgivningen krævede det, siger Jonathan Løw, som er medstifter og søn af Tove Madsen, som bager torsdagskagen.

Efter pandemien lagde sig, åbnede mange virksomheder op for større muligheder for hjemmearbejde. Sådan var det ikke hos hos JumpStory.

”Vi ville absolut ikke tage noget med videre fra Covid i forhold til hjemmearbejde. En global epidemi kan ikke ændre på, hvordan vi tror, man bedst skaber godt kollegaskab, trivsel og virksomhedskultur,” siger Jonathan Løw.

Hvis der fx opstår hasteopgaver, og nogle arbejder hjemme, så er det typisk dem på kontoret, der tager dem

Jonathan Løw, medstifter af JumpStory
Mange ledere vil tilbage til kontoret

Han og medstifteren Anders Thiim er ikke alene om at satse på fysisk tilstedeværelse efter corona. I en nylig undersøgelse fra Microsoft svarede 50% af de adspurgte ledere for vidensarbejdere, at deres virksomhed vil fokusere på, at de ansatte kun arbejder fysisk på kontoret det kommende år.  Undersøgelsen hedder 2022 Work Trend Index og dækker over 31.000 adspurgte i 31 lande.

For Jonathan Løw bunder det i en grundlæggende tro på, hvordan mennesker spiller bedst sammen. Alt fra at have øjenkontakt til at kunne skabe fællesskaber og sidde over for sine kolleger og lære af dem.

”Det handler om at have lyst til at arbejde tæt sammen med sine kolleger og løfte i flok. Hvis der fx opstår hasteopgaver, og nogle arbejder hjemme, så er det typisk dem på kontoret, der tager dem. Allerede der begynder der at ske en skævvridning.”

I medarbejdernes ansættelseskontrakter står der, at de har ret til to hjemmearbejdsdage om måneden. Det er mest dem med børn, der bruger muligheden en gang i mellem.

Jonathan Løw ser hjemmearbejde som en udfordring af 10.000-vis af års udviklingshistorie om, hvornår mennesker trives bedst. Når vi er fysisk sammen, danner vi relationer og tillid på en måde, der ikke kan gøres digitalt.

”Uanset hvilken branche du er i, eller hvilken type du er, så har vi alle sammen et behov for at føle os hørt, set, forstået og anerkendt. Det er nu engang lettere, når du sidder over for et menneske, end hvis du sidder på en digital platform.”

Mangler reel forskning

Hvor meget ville det ødelægge, hvis I fx indførte en enkelt hjemmearbejdsdag om ugen?

”Jeg er ikke sikker på, at det ville ødelægge noget. Jeg forstår bare ikke argumenterne for, hvorfor vi skulle gøre det,” siger han.

Hvis der kommer noget reel forskning om hjemmearbejdets positive virkninger, er han klar at udvide mulighederne for det.  Jonathan Løw skyder på, at der kan gå flere år, inden det sker.   

”Vi er en virksomhed der lever af at tilpasse os, så vil lytter selvfølgelig til ny viden. Men indtil videre giver det ikke mening, når folk siger, at der er lavet forskning på området. Fænomenet har nærmest lige fundet sted. Man kan ikke bedrive forskning på det grundlag.”

Hvad så med dem, der fordyber sig bedre på hjemmekontoret?

”Hvis man er introvert eller arbejder på en måde, hvor man har brug for meget ro, og man samtidig sidder i et stort åbent lokale med højt støjniveau, så giver det god mening.”

I det tilfælde mener han, at det er mere hensigtsmæssigt at indrette kontoret bedre i stedet for at sende de ansatte på hjemmearbejde. Fx som hos JumpStory hvor de sidder flere sammen på et større kontor. Samtidig har de også nogle mindre lokaler, hvor folk kan gå ind, hvis de har brug for at fordybe sig.

”Jeg har skrevet det danske forord til bogen Deep Work af Cal Newport. Så jeg er optaget af vigtigheden af fordybelse. Men jeg er ikke sikker på, at man nødvendigvis har færre distraktioner, når man sidder derhjemme. Det er bare en anden type.”

Hvis du har to timers transport i Danmark, så har du bosat dig for langt fra dit arbejde

Jonathan Løw, medstifter af JumpStory
Vi pendler ikke langt nok i Danmark

Heller ikke argumentet om at slippe for morgentrafikken bider han på. Jonathan Løw har selv arbejdet i Silicon Valley, hvor nogle kører to timer hver vej til jobbet. Der kan han se det fornuftige i at spare fire transporttimer om dagen ved at arbejde hjemme.



”Men hvis du har to timers transport i Danmark, så har du bosat dig for langt fra dit arbejde. Det er en pseudoforklaring, som vi har købt ind på herhjemme, at det skulle være transporttiden, der gør, at vi skal hjemmearbejde.”

Hvad vil du sige til dem der siger, at de trives bedre på hjemmekontoret?

”Jeg skal ikke gøre mig bedrevidende og sige, at jeg ved, hvordan de har det bedst. Hvis de har det på den måde, så er det bare om at finde en arbejdsplads, hvor hjemmearbejde er normen.”

Det eneste argument for hjemmearbejde, der giver mening for Jonathan Løw er, at det kan give mere tid til familien.

”Men det er kun en legitim grund, hvis man har lang pendletid, hvilket de fleste i Danmark, som sagt, ikke har.”

Hvordan tror du, jeres ansatte ser på jeres politik?

 ”Alle vores medarbejdere er så kvalificerede, at de kunne gå ud og få et andet job i morgen. Hvis de bliver her, gør vi et eller andet rigtigt. Vi er en startup, så er det i hvert fald ikke på lønsedlen. Så må det jo enten være arbejdsopgaver, kultur eller en blanding. Jeg tror det er en blanding.”

Kommentarer

Rasmus

09.09.2022 kl. 22.42

Jonathan Löw, jeg tror, du får så mange negative udfald imod dig, fordi du selv har en meget irriterende Besserwisser Art und Weise og argumentationsform, kan jeg konstatere, efter at have læst denne meget lange debattråd. Eksempel: kultur spiser hjemmearbejde til morgenmad. Lyder rigtig smart men også rigtig irriterende og overfladisk. Jeg arbejder et sted, hvor vi både har kontor- og hjemmearbejdsdage, og vi har en fantastisk kultur og et fantastisk sammenhold. Så for at bruge dit overfladiske postulat: hybridarbejde hos os æder jeres kultur præcis lige så meget som du hævder jeres kultur æder vores

1 kommentar
1

Jonathan Løw

10.09.2022 kl. 21.06

Jeg påstår ikke, at vores kultur æder jeres, men at det generelt skaber en stærkere kultur.

Mit mål er ikke at være bedrevidende, men at dele mine holdninger og erfaringer, ligesom du gør.

Måske du også vil gøre det med dit fulde navn og stå ved, hvem du er?

De forskellige uenige kommentarer i opslaget er da velkomne. Jeg kræver ikke enighed :) Men da fedest hvis folk turde stå ved, hvem de er, i tråden. Trist hvis argumentet er, man ikke tør, fordi arbejdsgiver læser med. Så få en ny arbejdsgiver!

Go weekend.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

06.09.2022 kl. 13.08

Jonathan Løw bruger 4 min. på at komme fra sit hjem til arbejdsplads (ifølge Krak). Det er en af de store fordele ved helt eller delvist at eje sin egen virksomhed. Man kan bestemme, at den skal ligge i nærheden af ens bopæl.
Med en udvandet ejerandel på under 15% og underskud, kan der ske det, at et flertal af ejerne beslutter at lægge Jumpstory sammen med en virksomhed i f.eks. Kolding, og så er det Jonathan der nu skal til at være Pelle Pendler. Og måske kan se fordelen ved hjemmearbejde.
Jeg forstår så ikke hvorfor DJØF-bladet har valgt lige præcis denne arbejdsplads, for med en gennemsnitlig bruttoløn i 2021 for de 7 ansatte på knapt 38t, kan det ikke siges at være en typisk DJØF-arbejdsplads.

1 kommentar
3

Jonathan Løw

07.09.2022 kl. 15.43

Nu er jeg ganske sikker på, at dit navn ikke er Anne Petersen, men imponerende alligevel hvordan du har søgt dig til de forskellige ting. Jeg må dog beklage, at du ikke helt har lavet din research ordentligt.

- Hjemmearbejde handler for os ikke om afstand til arbejdet, men den kultur vi ønsker at skabe. Du må gerne være imod, at man er fælles på arbejdet, og så skal du jo bare ikke arbejde hos os.

- Min egen bopæl har skiftet. Kontoret blev etableret her for fire år siden. Derudover tager det nu 20 minutter at gå til arbejde, da jeg ikke ejer en bil, men fin Krak-beregning ellers ... håber du fik et totalt aha-øjeblik, da du regnede dig frem til det :-)

- Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med ejerandelen. Jeg tror ikke rigtigt, du forstår, hvordan en startup fungerer. Det er klart, at eftersom vi har hentet over 20 millioner kroner i investering, så vil vores ejerandel blive mindre. Det er dog stadig founders, der lyttes til, da vi driver det frem sammen med teamet.

- Gennemsnitlig bruttoløn. Jeg er ikke helt med på, hvordan du har regnet dig frem til den. Vores lønninger er ikke offentlige, og nogle er ansat på freelance vilkår - andre fuldtid. Men tak for beregningsforsøget.

Det vil i øvrigt være endnu federe, hvis du tør stå frem med dit rigtige navn. Så begynder vi at have en seriøs debat omkring tingene, og måske det er der, at DJØFbladet skal kigge først - altså hvordan man forhindrer falske debatnavne som dit.

1 kommentar
8

Anne Petersen Faktatjekker

11.09.2022 kl. 12.38

Anne Petersen bruger 10 minutter af sit liv på at stalke en persons private bopæl og liv. Stærkt!
Angiveligt har hun spildt flere minutter end det tager iværksætteren at komme på arbejde.
Man må ikke håbe at hun tjener mere i månedsløn på at lave den slags, end det hun påstår medarbejderne i iværksætterens selskab tjener i gennemsnit.

3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas K

06.09.2022 kl. 11.11

God artikel og respekt for Jonathans synspunkter. Mulighederne for hjemmearbejde er blevet væsentligt forbedret indenfor nogle få år. Således kan man sagtens være til stede, være "på" og tage hasteopgaver selv om man arbejder hjemmefra.
Man skal også lige huske, at "10.000 års udvikling" skal sammenholdes med nogle få års digitalisering. Vores muligheder og levebetingelser er ændret væsentligt. Jeg går da også ud fra, at Jonathan anvender computere, mobiltelefoner og anden ny teknologi, som giver nogle andre muligheder for at udføre vores arbejde end dengang de ikke var til stede. Den måde vi danner relationer og opbygger fælles kultur er derfor ikke statisk.
Jeg nyder personligt den fleksibilitet muligheden for hjemmearbejde giver. Samtidig er jeg også opmærksom på at den fælles kultur på en arbejdsplads skal vedligeholdes og udvikles.
Muligheden for at arbejde hjemme giver en masse muligheder, men også mange udfordringer. Det er jeg meget enig i. Dem skal vi være opmærksomme på og finde ud af, hvordan vi takler.
Men at forbyde hjemmearbejde er ikke vejen frem i mine øjne. Det er derimod tilpasning til nye muligheder, som f.eks. når en start-up, ser nye markedsmuligheder i en digital verden??

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tom

05.09.2022 kl. 14.52

@Jonathan Løw: Bruger du 1½-2 timer om dagen på transport for at komme frem og tilbage til din arbejdsplads? Og sidder du i et åbent og støjende kontorlandskab (eller har du, ligesom mange andre chefer, dit eget kontor)?

Sådan ser hverdagen ud for mange af os, og nej, man kan ikke bare lige flytte sin familie derhen, hvor jobbet ligger. Derfor er det så utroligt velgørende, at der er kommet en langt større accept af, at man kan arbejde hjemmefra 1-2 dage om ugen, som for mig at se giver det bedste fra begge verdener: Samarbejde, tilstedeværelse og relationsopbygning - men også fleksibilitet og work life balance.

1 kommentar
6

Jonathan Løw

07.09.2022 kl. 16.10

Nej det gør jeg ikke. Og gennemsnits tiden til arbejde i DK er 21 minutter hver vej.
Jeg foreslår dog heller ikke et enten-eller. Læs lige artiklen igen ??
Ps: hvorfor ikke stå frem med sit fulde navn? Er jeres arbejdsgivere virkelig så farlige? Vi lever altså i et frit land, og vores medarbejdere må i hvert fald mene, hvad de vil - også offentligt.

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Petersen

05.09.2022 kl. 06.57

Til Jonathan Løw: Det gode ved muligheden for at være anonym her, er at man uden risiko kan fremføre synspunkter, som en del ledere/arbejdsgivere ikke kan lide. Derfor bliver debatten her meget mere ærlig og givende end på f.eks. Linkedin. Jeg finder niveauet godt og respektfuldt.

1 kommentar
4

Jonathan Løw

07.09.2022 kl. 15.45

Stå dog frem med dit rigtige navn. Og dit niveau er alt andet end respektfuldt i øvrigt.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

04.09.2022 kl. 16.40

https://jumpstory.com/

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ditte Kolbæk

03.09.2022 kl. 09.40

Der findes faktisk en del forskning på området, fx her jeg redigeret en bog i 2018 med titlen "Online Collaboration and Communication in Contemporary Organizations". Og der er kommet meget mere forskning på området siden.

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marrin

03.09.2022 kl. 09.23

Du får så mange negative kommentarer, fordi du angriber noget, som de fleste djøffere virkelig har manglet og nu endelig har og derfor krampagtigt holder fast i: tid til fordybelse - alene. Selvfølgelig passer det ikke til din type virksomhed. Men rigtig mange af os sidder altså med total støvet enmandsarbejde, som kræver fordybelse i mange timer ad gangen. Sådan er virkeligheden i rigtig mange djøf-stillinger. Vi vil ikke miste den tid, og de vilkår, vi endelig har fået lidt af. Der er jo blevet råbt op om manglen på tid og ro til fordybelse i bogstaveligt talt årtier efterhånden, men ledelseslaget vil simpelthen ikke lytte. Så det er klart, at du kommer totalt i modvind, når du ikke holder dig til at tale om din type virksomhed, men gør det til noget mere generelt.

1 kommentar
15

Jonathan Løw

04.09.2022 kl. 12.38

Jeg ved nu ikke, om jeg kommer 'totalt i modvind'. Det ligner, at mine kommentarer herinde får rigtig mange likes, men at folk ikke tør stå frem af uvisse årsager.
Det er virkelig trist at høre, at dårlige arbejdsforhold og miljøer er årsagen til hjemmearbejde. Det burde jo ikke være en årsag, men et symptom på at miljøer og kontorer ikke fungerer godt nok. Så burde vi sætte ind der i stedet.

Jeg gør det til noget generelt, fordi vi mennesker har flere ligheder end forskelle - uanset hvor vi arbejder. Fx. nogle basale behov for at føle os hørt, forstået, anerkendt etc.

1 kommentar
10

Marrin

07.09.2022 kl. 19.58

Der er jeg helt enig. Desværre er det bare sådan, at man kan måle en kvadratmeterpris meget direkte, mens et effektivitetstab, dårlig trivsel og megen spildtid er svært at måle. På en af mine arbejdspladser var det faktisk sådan, at storrum-kontorerne underleverede ret markant i forhold til der, hvor man sad på kontorer parvis - med samme opgaver og samme ledere. Tror du det smittede af på den øverste ledelses tilgang til storrum? Nej, det skulle der være mere af. Man forbløffes. Men hjemmearbejdet er da så en velsignelse.

0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

02.09.2022 kl. 22.42

Der er mange gode og relevante points i kommentarfeltet men jeg mener at folk glemmer at have en vigtigt faktor med: "Psykisk arbejdsmiljø"

I den styrelse jeg sidder i steg trivslen markant og produktiviteten gik frem da vi var hjemme. Har man kollegaer eller en chef der skaber en dårlig psykisk arbejdsmiljø er det guds gave at kunne arbejde hjemme. Jeg tror mange rigtigt mange er glade for den pusterum vi har fået. Det er ikke en hemmelighed at psykisk arbejdsmiljø er ikke noget man rigtigt tager hånd om mange steder i den offentlige sektor.

1 kommentar
12

Hans F.

03.09.2022 kl. 21.47

Det er en god pointe, du kommer med i forbindelse med fordelene ved hjemmearbejde.

Jeg har haft præcis samme oplevelser i det offentlige med elendige offentlige chefer. Der så medarbejderne Corona som Guds gave, så man kunne slippe væk fra chefernes uafbrudte kontroltyranni, mødefetisch og dårlige beslutninger.
Personligt har jeg aldrig brugt så meget spildtid, som da jeg var ansat i en større offentlig enhed, hvor den effektive arbejdstid var en brøkdel af, hvad den burde have været. Al tiden gik med møder, der ingen værdi skabte, kontrol af medarbejderen, hvor man uafbrudt skulle stå til regnskab for selv den mindste detalje af arbejdet, og man skulle tidsregistrere, så det var lige før, man skulle opdele toiletbesøg i stort og småt.

På den måde var Corona en gave til medarbejderen, hvor den dårlige ledelse kom på lidt længere afstand, og man rent faktisk kunne lave noget fornuftigt.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Branislav M

02.09.2022 kl. 21.47

Indretning af kontor er et vigtigt parameter, men i det offentlige er der ikke penge/politisk vilje til at gøre det. Så de fleste sidder i storrum, som er den billigste form for kontorarbejde.

Samtidig har vi en del faste driftsopgaver, som kræver fordybelse og ikke nødvendigvis tæt kontakt/sparring med kolleger hen over bordet. Derfor ønsket om mere hjemmearbejde.

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans F

02.09.2022 kl. 20.55

Som andre debattører har nævnt, er der mange arbejdspladser, hvor det simpelthen er umuligt at placere sig et sted, hvor der er ro i lang tid ad gangen.

Hos os er der kun storrumskontorer og mødelokaler, der kun må bruges til møder. Derfor er hjemmearbejde kærkomment til dem, der har brug for at koncentrere sig længere tid ad gangen.

Det er muligt, at løsning af hasteopgaver i Jonathan Løws virksomhed er forbeholdt medarbejdere, der er fysisk til stede. Men man kan absolut ikke skære alle virksomheder eller brancher over en kam, hvad det angår.

Det er muligt, at virksomheder med meget fysisk kunde- eller handelskontakt eller f.eks. IT-hardware, er nødt til at have medarbejdere fysisk, der kan tage hasteopgaver. Men i alle mulige andre sammenhænge, kan hjemmearbejdende også tage hasteopgaver, så længe man har en telefon, en computer og en Internetforbindelse.

Jeg har under Corona flere gange været ud for at skulle løse haste IT-ogaver, der, såfremt de ikke blev løst med det samme, ville sætte et dusin medarbejdere på overarbejde til sen aften, fordi de skulle løse opgaverne manuelt i stedet for.

At jeg kunne løse disse hasteopgaver hjemme i fred, i stedet for at der stod en svedig, prustende chef og åndede mig i nakken i et storrumdskontor gjorde, at jeg kunne sidde koncentreret og løse opgaven hurtigt uden fejl.

Postulatet om at et par timers pending hver dag, skulle være underordnet for valg af hjemmearbejde eller ej er efter min mening også forfejlet. Pendlingen tæller med i den samlede arbejdsdag for dem, der har langt til arbejde. Jeg kan i hvert fald ikke slappe af, før jeg er hjemme efter endt arbejdsdag.

Undgår man pendlingen har man meget større overskud til at bruge noget af pendlertiden på at arbejde hjemme i stedet for. Derudover spiser jeg ofte frokost, mens jeg arbejder i stedet for at gå fysisk til frokost med teamet.

Endvidere skal man også regne forberelsestiden på at komme ud af døren med, når man skal fysisk på arbejde. Alt den tid man bruger på at gøre sig præsentabel til arbejdspladsen, kan man nogle gange undgå, hvis man tager en hjemmearbejdsdag, hvor man ikke skal ud ad døren.

Samlet set gør det jo, at man får et meget større overskud i hverdagen, hvilket for mit vedkommende betyder, at jeg også selv er indstillet på at være fleksibel for arbejdspladsen på tidspunkter, man normalt ikke ville betragte som normal arbejdstid.

Et ordsprog siger, at tillid er godt, men kontrol er bedre. Det tror jeg bare ikke gælder for den moderne arbejdstager, der ønsker fleksibilitet til at arbejde hjemme.
En arbejdsplads med en chef der ikke vil lade medarbejderne arbejde hjemme eller signalerer, at det er ilde set, ville jeg undgå.

Jeg bilder mig ind, at det primære argument imod hjemmearbejde for chefer er mistillid til medarbejderen. Hvis medarbejderen er hjemme, laver medarbejderen måske alt mulig andet end arbejde. Men enhver chef burde jo hurtigt kunne regne ud, om medarbejderen laver det, vedkommende skal. Man kan jo til en start se på, hvad medarbejderen leverer sammenlignet med andre tilsvarende medarbejdere.

Til tider kan det jo sagtens være, at man har nogle timer, hvor man er nødt til at lave noget andet, men så indhenter man måske de timer i weekenden i stedet for.

En chef der er imod hjemmearbejde i dagens Danmark, tror jeg mange arbejdstagere vil gå en stor bue udenom, fordi det er mangel på fleksibilitet, og derudover udtrykker det en på forhånd mistillid til medarbejderen.

1 kommentar
14

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 21.08

Vi stoler 100% på vores medarbejdere. Det er 0% af årsagen, hvis du har læst interviewet?
Vi får bunker af ansøgninger hver uge, så nogle tiltrækkes af det; andre søger noget andet. Og vi er jo ikke alle ens :)
Go weekend.

1 kommentar
15

Hans F.

02.09.2022 kl. 21.59

Jeg har skam læst interviewet. Og lige som jeg jo ser perspektivet fra en medarbejders vinkel, ser du det fra arbejdsgiverens, hvilket er fair nok.

Men jeg vil sige, at det er nemmere at stole på sine medarbejdere, når man kan kigge dem over skuldrene, end når de arbejder hjemme.

Det kan godt være, I får bunker af ansøgninger i alle fald, men det afhænger jo også af udbud og efterspørgsel i branchen. I nogle brancher kan man jo fodre svin med ansøgere, hvorimod andre skriger på kompetent arbejdskraft.

Hvis der i jeres branche er mange om buddet, må ansøgerne jo indstille sig på, at de ikke kan få hjemmearbejde hos jer. Men det betyder ikke, at de ikke ville have hjemmearbejde, hvis de fik muligheden. De har måske bare ikke andet valg i branchen.

7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.17

FEDT at læse den meget debat det kan give. Lidt ærgerligt så få rent faktisk:

- kommer med saglige argumenter og i stedet bruger personangreb
- tør stå frem med fuldt navn.

Det er jo fair nok, at man er uenig, men troede det var Djøfbladet og ikke Nationen :)

Go weekend derude.

1 kommentar
12

Hans F.

02.09.2022 kl. 22.14

Jeg kan sige dig så meget, at grunden til at jeg ikke skrive mit fulde efternavn er, at det så vil kræve, at jeg bruge 5 gange så lang tid på at veje mine ord på en guldvægt, sørge for at grammatikken er tip top, samt måske slet ikke få gjort mine holdninger tydelige. Den slags indlæg gemmer jeg til kommentarer eller kronikker i aviser eller lignende. Det gør det heller ikke bedre, når man har et meget unikt efternavn.

Derudover tror jeg, at mange vil være anonyme, når de udfordrer en arbejdsgiver på diverse områder. Det giver selvfølgelig ikke nogen ret til at være usaglige eller komme med personlige tilsvininger.

Men det første en arbejdsgiver gør, når man søger et arbejde er, at de googler ens navn for at se, hvad man er for en person. Hvis man så har været oppe at toppes med en arbejdsgiver på Djøfs hjemmeside, kan det jo være, at man ryger ud med badevandet med det samme.
Som de siger The Internet never forgets.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Louise

02.09.2022 kl. 18.39

Herligt for JumpStory, hvis de er lykkedes med at rekruttere medarbejdere, som tilhører det mindretal af den danske arbejdsstyrke, som ikke ønsker at arbejde hjemmefra særlig ofte. Så er der jo et fint match mellem virksomheden og medarbejderne.

De fleste af os (75% iflg. en undersøgelse foretaget i foråret 2022 af Center for Ledelse) foretrækker dog minimum to hjemmearbejdsdage om ugen, og jeg har svært ved at se, hvordan vi kan bruge Løws personlige mening om "lang transporttid" eller "legitim grund" til noget konstruktivt.

https://www.cfl.dk/artikler/hybridarbejde-medarbejderne-elsker-det-hybride-arbejde

1 kommentar
5

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 19.48

Tusind tak for kommentaren Louise. Og fedt med debat. Det er vigtigt.

Vi er også super glade for at have nogle af landets dygtigste og gladeste medarbejdere ??

Dit link giver jeg ikke meget for. Langt de fleste medarbejdere kan slet ikke arbejde hjemmefra, da deres arbejde kræver fysisk tilstedeværelse. Derudover er det en hype, der i mine øjne vil vise sig at have langt flere fordele end ulemper. Det vil vi langsomt erfare over de kommende år.

Ps: Det er ikke min personlige mening. Flere og flere begynder at opdage de mange ulemper. Læs fx langt mere seriøse studier fra Microsoft, Netcompany, Google mfl.

0 kommentarer
26
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik Pedersen

02.09.2022 kl. 17.51

Problemet er ikke her de gode argumenter for eller imod. Problemet er en chef, der kun har syn for en type medarbejder - nemlig dem, der ligner ham selv. Folk er forskellige og yder bedst på forskellige måder. Det har han desværre fuldstændigt ikke øje for - eksempelvis kan introverte måske bare "gemme sig" i et lille kontorlokale mens resten kan løfte i flok? Jeg ved heller ikke om kage på arbejdspladsen er et godt argument for alle? Jeg forstår hans overvejelser, men håber at der vil være fokus på at skabe fleksibilitet på arbejdspladsen og ikke kun for chefen.

1 kommentar
4

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 19.42

Fascinerende at læse jeg kun har blik for de medarbejdere, der ligner mig selv ??
Vi har:
- introverte og ekstroverte
- begge køn
- forskellige generationer (ikke primært min)
- 9 forskellige nationaliteter
- osv.

Hvad har vi tilfælles? Et ønske om en stærk kultur, fællesskab og at kunne rumme hinanden sammen på kontoret.

Jeg er selv introvert, og ingen gemmer sig hos os. De elsker det.

0 kommentarer
26
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tina PS

02.09.2022 kl. 15.05

Tja - det kræver då at det faktisk er muligt at indrette kontoret anderledes så dem der har brug for st kunne side i mere ro og på enekontor kan komme til det. Det er jo ikke altid muligt - mange offentlige virksomheder kan jo ikke bare bygge et nyt rådhus, med bedre plads, der er ca de bygninger der er. Pendlertid - jeg arbejder og bor i en udkantskommune vi har en del der pendler dagligt langt fra hvor ægtefælle fx har job. Hvis ikke vi dom udkantskommune giver mulighed for hjemmearbejde, så har vi i vidt omfang jobs der ikke kan besættes med kvalificerede folk. Sksl vi så klare os uden eller flytte kommunekontoret til Kbh - det bliver svært at drive borgerservice hvis borgerne skal transportere sig over 100 km. Lidt karikeret men også lidt rigtigt. Og jeg bor billigt i udkanten - jeg koster det dobbelte i løn hvis jeg skal arbejde i Kbh og ikke må arbejde noget hjemme.
Har arbejdet hjemme i dag - leveret en times mere arbejde end jeg ellers ville fordi jeg ikke pendlede en halv time hver vej og i øvrigt havde mere ro.

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lærke

02.09.2022 kl. 13.35

Personligt kan jeg godt lide et par dage på kontoret for kollega-skabet, men jeg bliver mættet af indtryk og samvær på ganske få dage.

Mit mentale helbred har bedre af hjemmearbejde, så jeg er glad for at have en chef der tror på frihed under ansvar.

Jeg synes holdningen i artiklen er unuanceret - Jeg tror på ham når han siger at der er ting han ikke forstår. Jeg tvivler stærkt på at han prøver at forstå dem.

0 kommentarer
17
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lill-Jana Vandmose Larsen, GapSolutions

02.09.2022 kl. 12.44

Interessant med en chef, der mener, at man skal bosætte sig efter sin arbejdsplads. Min chef mener, at medarbejderne skal prioritere sin familie og særligt børnene over arbejdet. På den måde får han hele mennesker i sin virksomhed - medarbejdere som bliver længe, og som er utroligt loyale og ansvarsfulde ift. også altid at ville virksomheden og kunderne det bedste. Win, win :-)

1 kommentar
10

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 19.53

Hvornår har jeg sagt, at man skal bosætte sig efter sin arbejdsplads? ????? Vores medarbejdere bor rundt omkring i Jylland og ?? at være sammen hver dag.
Du har ret i, vi ikke mener, at man skal prioritere fritiden over arbejdet. Vi mener, at begge dele er vigtige, og at balancen giver livsglæde og mening.

Ps: Du fik lige antydet, at vores team ikke er hele mennesker, fordi vi ikke er dig eller din chef. Hmm…

0 kommentarer
25
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Melder mig ud

02.09.2022 kl. 12.33

Det er tragikomisk, at så mange chefer mener, at hjemmearbejde er noget fanden har skabt.
Det hænger voldsomt meget sammen med, at to års nedlukninger har vist, hvor ualmindeligt meget overflødigt fedt, det er i ledelseslaget.
Det wr naturligvis ikke et emne en tilsandet organisation som Djøf tør berøre

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Recruiter

02.09.2022 kl. 11.12

Tror ikke på det der. Jeg arbejder i headhunter-branchen - og ALLE kandidater spørger ind til mulighed for hjemmearbejde. Han er gammeldags i sin holdning, og tror simpelthen ikke hans ansatte tør gå "imod hans ledelsesstil og kulturen" uden hjemmearbejde. Men er sikker på MANGE iblandt de ansatte, ville ønske det.

1 kommentar
16

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 19.57

Hvorfor ikke skrive dit ægte navn, når du nu mener noget i en debat?

Ikke tør gå imod mig? Vores team var flade af grin, da jeg nævnte det. Utroligt så hurtigt folk konkluderer noget om andre. Og nej - ikke en eneste ansat har det sådan. De er mega kompetente og kan få et nyt job imorgen, men ønsker det ikke.

Ps: Du må gerne kalde mig gammeldags og alt muligt andet. Vi er fremhævet som en af de mest innovative startups i Europa, så et eller andet må vi jo gøre rigtigt.

0 kommentarer
22
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael

02.09.2022 kl. 10.26

Man må anerkende hans egen mening omkring hjemmearbejde, men det lyder fra artiklen som om, han som chef har svært ved at anerkende andres mening, at hjemmearbejde kan fungere for andre - både ift. løsning af opgaver, og for at få privatlivet til at hænge bedre sammen.

Ved ikke at anerkende dette, og ved ikke at tilbyde fleksibilitet for sine medarbejdere mister han terræn ift. sine konkurrenter ved rekruttering og fastholdelse. Kort og godt.

1 kommentar
11

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 19.59

Ikke desto mindre stormer vi frem og har ingen opsigelser. Kultur spiser hjemmearbejde til morgenmad.

0 kommentarer
21
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Gitte

02.09.2022 kl. 10.15

1) Hvorfor har vi storrumskontorer, når de fleste ikke trives med og i dem? Er det ikke umiddelbart underligt? Hvem er der, der trods bedrevidende, alligevel indretter organisationer/virksomheder med storrumskontorer - og hvorfor? Kunne vi egentligt ikke bare sige, at det vil vi ikke have, fordi det er kontraproduktivt?

Naivt, men vel relevant spørgsmål? Hvis en marsmand kom til jorden - hvordan ville han tænke om en masse mennesker, der på den måde skal lide, mens de søger at passe deres arbejde - og som konsekvens heraf dels performer dårligere og som menneske generel får dårligere livskvalitet, ja måske stress, der kan trække grimme spor langt frem i resten af livet?

2) Jeg tænker, at det er godt, at alle dem (fra "PC-job-segmentet") - der altid eller længe har haft ønske om et arbejdsliv og karriere alene hjemme foran pc´en og med zoom-møder el.lign.- at nu kan de endeligt få deres ønsker opfyldt.

Det er "bare" noget rigtigt skidt for nogle af os andre, at "Home Alone"-arbejde skal til at være normen (altså hvis man har et pc-job), når nogle af os andre dybt både føler og tænker, at det at være menneske - både på jobbet og i fritiden med venner og familie - har noget at gøre med at være aktiv deltager og medskaber af og i et eller flere fysiske fællesskaber, hvor man kan se, høre og mærke hinanden. Hvor vi aktivt skaber noget sammen. Hvor vi oplever, at det fysiske nær- og samvær er med til at "kitte ting bedre sammen" og give bedre resultater; at det giver følelsen af at "være del af noget samskabende større til fælles bedste".

I min personlige verden, så er "Home-Alone-livet" foran en pc eller anden digital device temmelig "pseudo"; også ligegyldigt om alle andre synes, det er SÅ godt og smart og "at man skal følge med udviklingen". Jeg har det generelt sådan, at jeg tænker, at det her ikke er del af udvikling, men snarere afvikling af mennesker og menneskelighed (dehumanisering) - hvis vi bare ukritisk "lader det køre afsted med os".

Men findes der i øvrigt nogen, der har skrevet noget om, at "Home-Alone"-liv egentligt er "det sande menneskelige", at det er "MÅDEN at være og indrette sig som menneske på" og at vi derfor som race hele tiden har misforstået det og "gjort det forkert" ved at skabe og organisere os i fællesskaber, grupper, kulturkredse, samfund, nationer mv. - og i stedet burde indrette os som det er blevet til for mange dyr og især hannerne: At de lever deres individuelle liv alene - undtagen når de skal parre sig?

Jeg tænker også her på, at en del af nutidens herskende og meget populære -ismer går på, at der ikke eksisterer samfund, men man er individ (med familie), der derudover er del af midlertidige og løst koblede systemer uden overordnede regler og love og reguleringer, men i evig, profitdrevet konkurrence. Måske dette perspektivs store popularitet er udtryk for, at den individuelle "Home-Alone"-levemåde ER "den reelt menneskelige måde at være i verden på"? I så fald er vi godt på vej.

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

René

02.09.2022 kl. 09.56

Lad os bare diskutere hjemmearbejde - igen. Men kunne vi ikke få en mere gennemarbejdet case, med lidt mere reflekterende holdninger eller spørgsmål.

Et simpelt svar på Løws konklusion på at det skyldes virksomhedens kultur, opgaver eller en blanding kunne jo være at en del af hans medarbejdere ikke har faciliteter til at arbejde hjemme. Der kan jo være 100 andre forklaringer på status i hans virksomhed. Men tillykke til Løw og hans startup, der har skabt 20 arbejdspladser, og nu kører løs med en reklamekampagne i DJØF bladet, godt gået!

1 kommentar
6

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.02

De har masser af faciliteter, men elsker at være sammen. Øv man åbenbart ikke gør det på mange andre arbejdspladser.
Reklamekampagne? Vi har intet betalt. Det kaldes et interview.

0 kommentarer
19
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marrin

02.09.2022 kl. 08.28

Han forstår ikke hjemmearbejde helt generelt, fordi det ikke passer ind i hans butik specifikt.

Underlig måde at tænke på: "Det fungerer ikke for mig, derfor fungerer ikke for nogen".

1 kommentar
34

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.04

Hvornår sagde jeg det? Det er vist ikke et helt korrekt citat :)

1 kommentar
18

Marrin

03.09.2022 kl. 09.11

Det er ikke et citat, men en opsummering af din holdning til hjemmearbejde

4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tim Pedersen

02.09.2022 kl. 08.23

Selvfølgelig skal man ikke gøre det, hvis arbejdsopgaverne passer dårligt til det. Men at være imod det generelt er jo bare at spille sig dygtige medarbejdere af hånden. Hvis man som chef synes, at det er det rigtige så....

1 kommentar
14

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.06

Det er korrekt, at vi ikke ønsker medarbejdere, som ikke tror på, at kultur spiser hjemmearbejde til morgenmad. Men de skal jo bare søge jobs andre steder så, hvor det at være tætte ikke er vigtigt.

0 kommentarer
17
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mark

02.09.2022 kl. 08.21

Det er en interessant pointe i en debat der slet ikke er færdig.

Hans pointe omkring, at forskningen skal bevise de positive fordele er både relevant og en smule arrogant. På den ene side er det altid en god idé at få kvalificeret ens umiddelbare indtryk af gennemarbejdet forskning. Men det er på den anden side arrogant ikke at gide lytte til de mange der selv siger at de får mere ud af at arbejde hjemme.

Hans pointe om at der er lige så mange forstyrrelser ved at arbejde hjemme, er I hvert fald et postulat jeg gerne vil se forskningen bekræfte.

Pointen omkring, at en time hver vej mellem arbejde (2 timer om dagen) i rejsetid, som de fleste danskere har, ikke er nok til at det giver en egentlig positiv effekt. Samtidig med, at hans derefter konkludere at familierne med små børn kan have fordele af fleksibiliteten er kontrastfyldt og ulogisk.

Pointen omkring de positive sider ved fysisk tilstedeværelse er dog en væsentlig pointe, men spørgsmålet er vel om det kræver en fuldtids tilstedeværelse.

Fremtiden handler vel om hvordan vi skal klare hybirde arbejdsformer og ikke hvordan vi kan fastholde det vi engang kendte?

0 kommentarer
45
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lise Nielsen

02.09.2022 kl. 08.15

Naiv indstilling og udtryk for manglende forståelse for andet end egen navle. Det er tydeligt, at den kære iværksætter ikke har prøvet et overfyldt storrummskontor (nogensinde/i lange tider). Mange arbejdspladser er stopfyldte og dårligt ventilerede (fordi de er indrettet til det halve antal mennesker), hvor fordybelse kun er muligt for folk med stærk selektiv hørelse. Konsekvensen er, at folk enten kravler ind i sig selv eller ikke får lavet noget. Derved opnås ikke de fine synergieffekter, der tales om, og som er muligt på en arbejdsplads med kun 20 medarbejdere.
Det er ikke kontroversielt, hvad der siges, men dumt og udtryk for uvidenhed/mangel for forståelse for andres situation.

1 kommentar
23

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.09

Tak for at kalde mig dum og uvidende. Altid godt udgangspunkt for en sund debat :)
Min pointe er, at disse steder ikke har indrettet tingene ordentligt. Ingen af de ting, du beskriver, kan man opleve hos os.

0 kommentarer
16
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine

02.09.2022 kl. 08.04

Gammeldags tænkning

1 kommentar
11

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.10

Stærkt argument Tine.

0 kommentarer
14
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine

02.09.2022 kl. 08.04

Gammeldags tænkning

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Paul Jeppesen

02.09.2022 kl. 08.00

Han har ret i en del.
Men mangler tydeligvis forståelse for at mennesker er mere forskellige end som så. Argumentet med at hasteopgaver løses af dem, der er på arbejdspladsen, bider sig selv i halen. Fordi hjemmearbejdet netop er særligt relevant for de, der har brug for fordybelse uden afbrydelser. Og kan de hjemmearbejdende alligevel løse hasteopgaver, er det ledelsessvigt ikke at tildele opgaverne til dem.

0 kommentarer
17
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine Holst

02.09.2022 kl. 07.53

Godt input til diskussionen om hjemmearbejde/fysisk tilstedeværelse. @daniel: Hvad i interviewet får dig til at vurdere, at det handler om frygten for tab af visuel kontrol?

1 kommentar
3

Daniel

02.09.2022 kl. 08.35

Fordi han skriver at hasteopgaver altid foretages af dem på kontoret(selvom han ikke tilbyder hjemmearbejde?), har han ikke hørt om Teams eller Zoom?- implicit ligger der vel deri at hvis man er hjemmefra er man ikke til at få fat på, hvilket er noget sludder.

1 kommentar
7

Tine

29.09.2022 kl. 10.37

@daniel: God pointe - men jeg kan stadig ikke se, at det for arbejdsgiver handler om frygten for visuel kontrol.

0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Daniel

02.09.2022 kl. 07.45

En virkelig indsnævret holdning der i større grad lyder som frygten for tab af visuel kontrol af medarbejderne og som så i sidste ende fokuserer på alt andet end output.

Og arrogant holdning at man bare skal flytte for jobbets skyld,
Men selvfølgelig findes de dinosaurer også blandt iværksættere.

1 kommentar
31

Jonathan Løw

02.09.2022 kl. 20.13

Imponerende at du får sneget både arrogant, indsnævret og dinosaur ind iblandt så få ord og mangel på argumenter.
Tror alligevel ikke vi vil være et match, men det handler vist mere om værdier og respekt end så meget andet.

0 kommentarer
14
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine Andersen

31.08.2022 kl. 23.24

Godt nogen tør gå imod tidens trend #1.