Fleksibelt arbejdsliv

"Jeg undrer mig over, hvorfor det er normen at arbejde 37 timer"

19-07-2022
7 min.
Victoria Sobocki er gået målrettet efter et anderledes arbejdsliv, siden hun blev færdig som jurist på Københavns Universitet sidste år. Nøgleordet er fleksibilitet.  Foto: Jonas Pryner Andersen

For Victoria Sobocki er fleksibilitet og frihed langt vigtigere end penge. Derfor har hun allerede som nyuddannet gået målrettet efter at arbejde deltid. Det har vist sig at være ekstremt udfordrende.

Når Victoria Sobocki som barn blev spurgt, hvad hun gerne ville være, når hun blev ældre, vidste hun aldrig helt, hvad hun skulle svare. Hun kunne i hvert fald ikke pege på et bestemt job.

”I stedet sagde jeg altid, at jeg bare gerne ville være glad, gøre noget jeg er god til, have overskud og tjene en okay løn.”

Nu er hun 26 år, og hun har det stadig sådan. Stillingen er ikke det afgørende.

”Det vigtigste er, at jeg har et fleksibelt arbejdsliv med tid til mig selv, min familie, venner og andet, der gør mig glad,” fortæller hun.

Du kan lytte til artiklen her:

Victoria Sobocki blev uddannet jurist ved Københavns Universitet i oktober sidste år. Hun har specialiseret sig i bl.a. kunstig intelligens og legal tech, og i dag er hun konsulent i Risk Advisory i Privacy-afdelingen hos Deloitte, hvor hun arbejder tre dagen om ugen – tirsdag, onsdag og torsdag – fra cirka klokken 9 til 17. At hun er på deltid, giver hende en frihed, hun er meget taknemmelig for.

Siden hun blev færdiguddannet, har hun målrettet gået efter stillinger, der ikke er 37 timer. Allerede inden hun begyndte på studiet, havde hun svært ved at affinde sig med tanken om at arbejde fuldtid. Tanken blev forstærket, mens hun læste, fordi hun oplevede, at der var minimalt med fritid, når både studiet, studiejobbet og sociale relationer skulle passes. 

Derfor har hun en drøm for sit arbejdsliv: En fremtidsorienteret arbejdsplads med firedages-arbejdsuge og mulighed for hjemmearbejde. For hende er to dages fri ikke nok. Det giver ikke et rigtigt pusterum.

”Jeg undrer mig over, hvorfor det er normen at arbejde 37 timer – det virker som et fuldstændigt arbitrært tal. For mig handler det ikke om antal timer, men om produktivitet og effektivitet. Men egentlig behøver det som sådan heller ikke være firedages-arbejdsuge. Det kan også være noget, som skifter fra uge til uge – bare det er fleksibelt, når arbejdet tillader det.”

Så hvis Victoria Sobocki skulle vælge mellem en topstilling med en høj løn, hvor der ikke ville være tid til hende selv eller familien, eller et job med en lavere løn og mere fleksibilitet, ville hun til hver en tid vælge det sidste.

”Jeg forestiller mig det som at få et tilbud om en stor kuffert med penge i bytte for min ungdom og tid med folk, som muligvis er døde, syge eller flyttet langt væk senere hen. Vi kan aldrig få tiden igen, men vi kan godt spare penge sammen over længere tid.”

Foto: Jonas Pryner Andersen

Der er nogle derude som mig, som meget gerne vil og kan arbejde på deltid, og det irriterer mig, at der ikke er bare lidt flere valgmuligheder

Umulig søgning

Victoria Sobocki er langtfra alene om at se fleksibilitet som en afgørende del af et godt job. En ny undersøgelse gennemført af Djøf i samarbejde med Epinion viser, at fire ud af fem akademikere ønsker en kortere arbejdsuge. Og ifølge en rapport fra Karnov vejer fleksibilitet og mentalt helbred også tungt hos jurister og advokater.

Selv om Victoria Sobocki nu arbejder deltid hos Deloitte, var det svært at få opfyldt ønsket om en kortere arbejdsuge.

”Stillingen var en fuldtidsstilling, men vi forhandlede os frem til deltid. Så der var jeg meget heldig, samtidig med at Deloitte er en meget fleksibel arbejdsplads. Men de undrede sig til interviewet over, at jeg gerne ville på deltid. De spurgte mig, om det var, fordi jeg arbejdede ved siden af. Men det er jo netop det, jeg ikke gør – jeg vil bare gerne have mere tid,” siger hun og smiler.

Faktisk har hun oplevet, at det er tæt på umuligt at finde deltidsstillinger inden for netop hendes branche – også selv om hun har haft jobagenter på en masse forskellige jobportaler.

”Jeg var faktisk lidt skuffet, da jeg så, at der ikke var flere jobs på deltid. Jeg havde af en eller anden grund forventet, at der ville være flere, til fx børnefamilier eller folk med handicap. Men der var ikke engang fem ud af flere tusind, selvom jeg søgte i hele landet.”

Hun er bevidst om, at det at arbejde deltid ikke er normalen, og at hun derfor ikke kan forvente en masse stillinger af den type.

”Jeg ved godt, det kan være svært eller faktisk umuligt for nogle at få deltidsstillingerne til at fungere – økonomisk, men også tids- og planlægningsmæssigt. Jeg ville aldrig tvinge andre til samme valg, som jeg tager. Men der er nogle derude som mig, som meget gerne vil og kan arbejde på deltid, og det irriterer mig, at der ikke er bare lidt flere valgmuligheder,” fortæller hun.

Hvorfor ønsket om deltid?

Da hun tidligere søgte job, skrev hun helt konkret i sine ansøgninger, at hun ønskede at arbejde færre timer end fuldtid, samtidig med hun kontaktede diverse virksomheder for at høre, om det var muligt.

”Oftest får jeg bare et nej, når jeg bringer det på banen. Der er mange steder slet ikke åbenhed over for det. De spørger til tider, om jeg har et handicap eller børn eller andet, hvor jeg siger, at jeg egentlig bare gerne vil leve med mere fritid og overskud. De bliver ofte lidt mistænksomme, når jeg bringer det på banen.”

Derfor kan hun godt forstå, at det kan være svært for nogle at gå efter en stilling med færre timer.

”Det er ikke alle, der tør sige, at de gerne vil arbejde mindre. Men jeg går meget op i, at man skal turde være sig selv, og for mig har det langt flere fordele end ulemper at turde sige, hvad man vil.”

”Jeg er ret inspireret af stoicisme som filosofi og dens ’memento mori’, som minder os om, at alle kommer til at gå bort en dag – og det gør tiden til min vigtigste ressource.”

At arbejde færre timer kræver en vis disciplin og effektivitet, samtidig med at det sociale aspekt på arbejdspladsen bliver mindre. Alligevel mærker Victoria Sobocki, at det for hende er en perfekt måde at arbejde på, og hun pointerer, at man også kan være social de dage, hvor man ikke er på arbejde. Men det kan være svært, hvis dem, man gerne vil være sammen med, ikke har fri på disse ’skæve’ tidspunkter, sådan som arbejdslivet er tilrettelagt i dag.

Jeg vil være ked af det, hvis jeg skal arbejde fuldtid resten af mit liv. Jeg føler, jeg vil skulle gøre noget, som jeg egentlig ikke har lyst til, fordi alle andre gør det på én og samme måde

Foto: Jonas Pryner Andersen
Udsigt til fuldtidsarbejde

Derfor er hun også en smule bekymret for, at hun gennem sin stilling hos Deloitte snart skal arbejde fuldtid i forbindelse med et projekt i en bank.



”Jeg skal være nogle måneder hos denne klient, så det er ikke for evigt. Jeg ser det som en god erfaring og karrieremulighed, men jeg er ikke glad for, at det er fuldtid. Jeg har dog affundet mig med det, og lige nu ser jeg det som et spændende område at have arbejdet med, og jeg får en masse nye bekendtskaber,” siger hun, men uddyber:

”Alligevel bliver jeg lidt ked af det over at tænke på det. Jeg er bange for, at jeg pludselig ikke vil have lige så meget overskud og energi, som jeg har nu.”

Det bliver spændende, om vi på et tidspunkt kommer til at se tilbage på den arbejdsform, vi har nu, og tænke, at det var latterligt

Og netop overskuddet er særlig vigtigt for Victoria Sobocki. Derfor spiller det heller ikke en central rolle, at hun vil komme til at få mere i løn.

”Jeg har valgt at leve forholdsvist billigt fx ved at købe second-hand og bo i andelslejlighed. Derfor har jeg ikke behov for et fuldtidsjob med en fuldtidsløn. Det er lidt 'nice to have' vs. 'need to have'. Jeg vil gerne leve et liv, hvor jeg har penge nok til at leve komfortabelt, men jeg behøver ikke have super-mange penge, hvis arbejdstimerne går ud over min livsglæde.”

Derfor håber hun på, at der sker en udvikling med jobmarkedet på den måde, at der bliver bedre muligheder for at vælge det fleksible arbejdsliv.

”Jeg vil være ked af det, hvis jeg skal arbejde fuldtid resten af mit liv. Jeg føler, jeg vil skulle gøre noget, som jeg egentlig ikke har lyst til, fordi alle andre gør det på én og samme måde.”

”Men jeg tror på, at arbejdsmarkedet vil komme til at se anderledes ud i fremtiden. Særligt nu efter pandemien, som har sat gang i noget. Vi har jo bevist, at teknologien kan spare os en masse tid fx med fjernmøder og hjemmearbejde,” siger hun og tilføjer, at mange virksomheder, som har eksperimenteret med et lavere antal arbejdstimer, har fået mere produktivitet og gladere medarbejdere ud af det.

”Det bliver spændende, om vi på et tidspunkt kommer til at se tilbage på den arbejdsform, vi har nu, og tænke, at det var latterligt. Det håber og tror jeg lidt, at vi kommer til.”

Foto: Jonas Pryner Andersen

Kommentarer

Lars

08.08.2022 kl. 16.14

Så gerne Djøf gjorde noget for de, som er ansat uden højeste arbejdstid. 37 timer vil være en luksus.

0 kommentarer
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Trine

25.07.2022 kl. 09.50

Jeg er lidt ældre end Victoria og fuldstændig enig med hende. Jeg undværer gerne dyrt hus og bil til gengæld for mere tid. Jeg vil ikke give mine bedste år (og dyrebar tid med mine børn) til arbejdsmarkedet. Ligesom Victoria har jeg som jurist også oplevet det som mere end vanskeligt at finde jobs på deltid. Nu er jeg endelig havnet et sted, hvor jeg inden længe får lov at gå ned på 30-32 timer, men det har været svært at finde.

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Trine

25.07.2022 kl. 09.50

Jeg er lidt ældre end Victoria og fuldstændig enig med hende. Jeg undværer gerne dyrt hus og bil til gengæld for mere tid. Jeg vil ikke give mine bedste år (og dyrebar tid med mine børn) til arbejdsmarkedet. Ligesom Victoria har jeg som jurist også oplevet det som mere end vanskeligt at finde jobs på deltid. Nu er jeg endelig havnet et sted, hvor jeg inden længe får lov at gå ned på 30-32 timer, men det har været svært at finde.

0 kommentarer
24
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Louise

23.07.2022 kl. 10.22

Det er påfaldende, at det i perioden 1900-1990 lod sig gøre at nedsætte arbejdstiden ca. 13 (!) gange, men vi andre skal finde os i at opretholde samme arbejdstid siden 1990. Det må være slut og Djøf må i gang med at kæmpe for en 30 timers arbejdsuge, tak!

https://faos.ku.dk/pdf/temasider/ok/ok_2012/Arbejdstid_i_OK_1900-2010.pdf

0 kommentarer
42
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Nønne Maalø Larsen

22.07.2022 kl. 22.41

Tak for et super relevant perspektiv! Fremtiden MÅ simpelthen byde på mere fleksible ansættelser.
Jeg har faktisk oplevet at få afslag på en 30-timers stilling, fordi ansætter mente, at jeg økonomisk måtte have behov for en 37-timers stilling, fordi jeg havde to børn!?

I dag har jeg tre børn og er heldig at være ansat som projektleder i en 30-timers stilling i en kommune. Jeg ser det som en win-win for både mig og min arbejdsgiver, da vi er enige om en fleksibilitet omkring mit timetal, så der sagtens kan være uger, hvor jeg arbejder fuld tid, når behovet er der - og til gengæld holder jeg bl.a. lang sommerferie med mine børn, samt har stor fleksibilitet i hverdagen ift. at få familielivet til at hænge sammen.

0 kommentarer
11
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne

22.07.2022 kl. 14.00

Victoria har ret. Det ville være skønt ikke på noget tidspunkt at arbejde ret meget. Særligt hvis der også en dag skal være tid til børn.
Bagsiden af mønten er bare, at hvis vi alle vælger det, så skal vi nok have gentænkt finansieringen af alle de pædagoger, folkeskolelærer, gymnasielærer, universitetslektorer og sundhedsydelser hun sikkert hidtil har haft til rådighed, og de pensioner og andre ydelser, hun om 40 år også kan gå hen og få brug for.
For hvem skal financiere det? Hvem skal financierer næste generation? Holde produktionen i samfundet oppe. Hvornår er det pay back - til samfundet - time?
Hvor ser vi os selv om 30 år, hvis den samfundskontrakt ikke længere gælder.

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

22.07.2022 kl. 12.37

Når nu så mange gerne vil arbejde mindre - og bevare deres disponible indkomst - så vil jeg lige stilfærdigt nævne, at det er lige så svært at få lov til at arbejde mere... Dét er altså også fleksibilitet.

Vores skattesystem og overenskomster forhindrer effektivt folk i at give den en skalde i en periode en gang imellem. Bevares, man kan altid få lov til at arbejde gratis. Og i mange jobs er det reelt et krav. Det er ikke det, jeg snakker om. Men hvis jeg vil rejse 4 måneder i Amazonas, hvorfor pokker må jeg så ikke arbejde mere i et par år op til? Og bevare mit job, mens jeg er væk? Og hvorfor, hvis jeg prøver, skal jeg flænses i topskat, samtidig med at jeg mister rettigheder, hvis jeg ikke arbejder, i Danmark, det meste af mit liv?

Ja, de 37 timer er helt arbitrære, og ikke reel virkelighed særlig mange steder. Men det virkelige problem er, at det kaldes "fuldtid", som om det er specielt mere rigtigt end alle andre tal. Og at så meget lovgivning tager udgangspunkt i dette begreb.
Endnu en gang: livet styres af dovenskab hos folk med regneark. For virksomheder tænker i headcounts og myndigheder tænker i produktionsenheder (aka. skatteborgere). Ingen af dem tænker i mennesker med behov og ønsker. Og vi er meget langt fra at tale om, hvilke krav vi egentlig er nødt til at stille til hinanden, for at få samfundet til at gå op. F.eks. skal en "frivillig fattig" behandles på lige fod med en "ufrivillig fattig"? Og tredivetusind andre spørgsmål, der væver sig ind og ud imellem hinanden.

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie Louise

22.07.2022 kl. 11.37

Vigtig debat at få startet. Der er en del modsatrettede synspunkter og interesser, såsom samfundsøkonomi/model vs individuel frihed. I bund og grund er hovedparten af de begrænsninger, vi mennesker lever med, skabte af os selv. Så - rigtig vigtig debat.

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Louise

22.07.2022 kl. 11.30

Hej DJØF
Tak for en god artikel, hvor I sætter fokus på et vigtigt emne.

Som en anden skriver, er 37 timer en forholdsvis kort arbejdsuge for mange djøf’er, herunder jurister og advokater. Derfor er det misvisende, når I henviser til andre jurister og advokater, der ønsker mere fleksibilitet, og sammenligner det med den omtalte situation. Victoria ønsker deltid sammenlignet med en 37 timers arbejdsuge. Langt de færreste jurister og advokater har en 37 timers arbejdsuge, hvilket I selv jævnligt bekræfter, når I udsender resultatet af de spørgeskemaundersøgelser, I gennemfører. Disse spørgeskemaer omhandler netop ønsket om fleksibilitet og et lavere antal timer sammenlignet med et højere antal timer end 37.
Artiklen mangler også den nuance, at Victoria er nyuddannet og derfor aldrig (antager jeg) har prøvet en 37 timers arbejdsuge som jurist og djøf’er.
Det er derfor ikke en sammenlignelig situation med de gennemsnitlige jurister og advokater, som er medlem af DJØF og som I ellers laver undersøgelser om.

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Emil M

22.07.2022 kl. 10.35

Hvad gør Djøf (og de andre fagforeninger) for at opfylde medlemmernes ønske om en kortere arbejdsuge? Ikke en skid…

1 kommentar
8

Poul P

22.07.2022 kl. 12.52

Har du selv gjort noget ?

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kim

22.07.2022 kl. 10.15

Problemstillingen er også relevant senere i livet, selvom 37 timer om ugen jo kan være en rimelig kort arbejdsuge for mange, der kommer fra det private erhvervsliv.

Det ville være dejligt med et større udbud af deltidsstillinger, så man også kunne hellige sig andre ting i livet end at arbejde.

Djøf kunne jo lægge for med at lave en bedre søgemulighed i jobannoncerne, så arbejdsgiver altid skulle tage stilling til om opslagene er fuldtids, deltids- eller både/og, og ansøgere kunne nøjes med at blive præsenteret for deltidsstillinger.

Djøf kunne i en introperiode give rabat på jobannoncer, der indeholdt deltidsmuligheder, for at teste om markedet kunne bygges op og samtidig få noget omtale.

0 kommentarer
16
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Line Yde

22.07.2022 kl. 08.59

Tak for god inspiration og for at sætte konkrete ord på denne meget spændende og relevante problemstilling. Det er fremtidens arbejdsmarked, du har taget hul på, så jeg tror og håber, det bliver lettere og nødvendigt at arbejde langt mere fleksibelt fremover????.

0 kommentarer
11
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Susanne

22.07.2022 kl. 08.41

Jeg har været mange år på arbejdsmarkedet og har altid haft det på samme måde. Det er en fastlåsthed i at man absolut skal befinde sig er sted 37 timer eller mere et bestemt sted…jeg håber at det vil ændre sig i fremtiden. Hvis man har tid til at gøre andet i sit liv har man også meget mere at tilbyde og man bliver et mere helt menneske. Og når der er små børn er det godt for alle i familien at der er tid til bare at være i livet også i hverdagen!

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anette Flensborg

22.07.2022 kl. 08.32

Tak til Victoria for at stå frem med denne - i virkeligheden - ret følsomme problemstilling. Man behøver hverken være dum eller doven, fordi man ønsker en kontrakt med en arbejdsgiver på færre timer end (minimum) 37 timer om ugen.

0 kommentarer
25
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jacob Petersen

22.07.2022 kl. 07.58

Meget interessant artikel, og tak for at italesætte emnet.

Jeg arbejder selv deltid, men det er bestemt min oplevelse, at man skal have en "god grund". Ved tidligere jobsøgning har jeg også oplevet at blive sorteret fra pga. deltid, selvom jeg først havde fået mundtligt tilsagn om jobbet.

Man kan håbe, at arbejdsmarkedet gør op med one size fits all-tilgangen (37 timer til alle). Det hører sig fortiden til.

0 kommentarer
32
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.