Læserbrev

Hjemmearbejde er kommet for at blive. Lev med det!

09-05-2022
3 min.
Under corona-nedlukningerne viste det sig, at mange af os kunne løse vores opgaver mere effektivt derhjemme. Hvorfor dog forhindre os i at have den mulighed, lyder spørgsmålet fra en specialkonsulent. Illustration: GoodStudio/Shutterstock

Hvis vi vender tilbage til arbejdslivet, som vi kendte det før pandemien, stikker medarbejderne af. Cheferne er nødt til at droppe mistilliden, der afskærer de ansatte fra den fleksibilitet, de har brug for, skriver specialkonsulent Johanne Storm.

Det er med stor forundring, at jeg oplever, at centraladministrationens ledelseslag forestiller sig, at man kan genindføre regler for hjemmearbejde som dem fra tiden før corona. Det er ikke alene urealistisk. Det er også dumt.

Hjemmearbejde kan give det overskud i dagligdagen, som vi er mange, der længes efter. Erfaringerne fra tiden som hjemsendt har vist, at man ud over sparet transporttid også kan løse opgaverne hurtigere og mere effektivt, når det faktisk er muligt at arbejde koncentreret i hele og halve timer ad gangen. Det er umuligt for de af os, som sidder stuvet sammen med gode kolleger, hvis job også er at tale i telefon store dele af dagen.

Derfor klinger det hult, når ledelsen melder ud, at opgaveløsningen forudsætter fremmøde. For hjemmearbejde er helt i orden efter kl. 16 og i weekenderne. Det er et argument, der som regel underbygges med påstanden om, at der flyder uvurderlig visdom fra snakken over kaffemaskinen. Det er min erfaring, at det primært er sladder, udveksling af ferieidéer og weekendplaner, som foregår over kaffemaskinen. Alt sammen informationer, som jeg holder meget af, men som absolut intet betyder for min arbejdsindsats.

Spørgsmålet er, om ikke tre dages ”kaffemaskineviden” om ugen er rigeligt til at holde sig opdateret på organisationens og kollegernes indre liv?

Hvis vi bare går tilbage til arbejdslivet, som vi kendte det, vil vi igen se stor medarbejderudskiftning og mindre effektiv opgaveløsning

Stol nu på medarbejderne

Centraladministrationen er en grådig arbejdsplads, som kræver meget af sine medarbejdere – både tid, energi og fleksibilitet. Det er et vilkår, der kommer med de uforudsigelige politiske processer. Men når man ikke har mulighed for at belønne med betydelige bonusser eller bemærkelsesværdig prestige, så er man simpelthen nødt til at give al den fleksibilitet, der er muligt den anden vej.

Jeg vil opfordre alle ledere til at droppe mistilliden til deres medarbejdere, som bare gerne vil forblive i centraladministrationen, selv når de får børn og flytter til forstæderne. Hjemmearbejdet kan være nøglen til et arbejdsliv i balance. Jeg anerkender, at der er dilemmaer ved hybrid-arbejdslivet, som der ikke var ved fuld hjemsendelse eller fuld tilstedeværelse, men der er også potentialer ved vekselvirkningen mellem tilstedeværelse og hjemmekontoret, som vi ikke bør lade gå til spilde. Hvis vi bare går tilbage til arbejdslivet, som vi kendte det, så vil vi igen se stor medarbejderudskiftning og mindre effektiv opgaveløsning.

Johanne Storm er specialkonsulent.
Johanne Storm er specialkonsulent.
Plads til os alle?

Jeg håber, at man i stedet for at fastholde, at hyppigt forekommende hjemmearbejde ikke er ”foreneligt med at arbejde i et departement”, begynder at undersøge, hvordan det bliver mere foreneligt. Ud over teknologisk understøttelse og ledelsesmæssig opbakning, så er der en mødekultur, som vi er nødt til at tale om. Hvornår er fysisk fremmøde vigtigt, og hvornår er det ikke? Og det mere grundlæggende spørgsmål: Kunne dette møde have været en e-mail?



Jeg oplever fx, at vi kun sjældent mødes fysisk ved tværministerielle koordinationsmøder nu, fordi onlinemøder er nemmere, kan gøres kortere og hyppigere. Samarbejdet er styrket, samtidig med at vi sparer tid.

Det kan være fornuftigt at mødes fysisk, særligt hvis det er etableringen af et nyt samarbejde. Men efter at have set mine kollegers børn, bogreoler og casual outfits vil jeg gerne indskyde, at onlinemøder kan have en charme, hvor vi lærer hinanden at kende på anden måde, end når vi sidder i et kønsløst mødelokale i hver vores lyseblå skjorte.

De af mine kolleger, som elsker at være fysisk til stede på deres arbejdsplads hver dag, skal selvfølgelig blive ved med det. Jeg håber blot, at der kan være plads til os alle. For den halvanden time om dagen, som jeg før brugte på at scrolle Facebook og spille Wordfeud i S-toget, vil jeg egentlig hellere bruge på mit arbejde… eller min familie!

Kommentarer

Naja Egede Kristensen

23.05.2022 kl. 12.54

Jeg er en af dem, der er "stukket af", da min nu tidl. offentlige arbejdsplads ville indføre 2 obligatoriske kontordage mandag og tirsdag og kun maks. 2 hjemmearbejdsdage, og ikke noget med at have faste dage. Jeg trives fantastisk godt med hjemmearbejde, og siden nedlukningen i marts 2020 har jeg ikke gjort andet end at bevise, at mit arbejde nemt kunne klares hjemmefra. Men tegnene på, at man ville indføre tvungne kontordage på bestemte dage, førte mig til at søge andet arbejde, hvilket jeg nu har fået i en stor privat virksomhed, og efter en oplæringsperiode hedder det hjemmearbejde på godt og vel fuld tid. Jeg sendte en farvelmail til alle på min tidl. arbejdsplads og skrev deri, at jeg er en af dem, der trives rigtig godt med meget hjemmearbejde, og at jeg håbede, at arbejdsmarkedet overalt nu ville få øjnene op for, hvad hjemmearbejde kan have af gode sider, og at man også indset, at vi alle er forskellige med forskellige behov, og at det vil blive respekteret mere og mere af ledelsen. Det gik jeg utroligt mange positive tilkendegivelser på - også fra kolleger, jeg aldrig har haft noget med at gøre, for de ville bare lige sige, at de havde det på samme måde som mig.

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Holm

16.05.2022 kl. 10.54

For at overholde min kvote på max. 2 hjemmearbejdsdage møder jeg pligtskyldigt frem de tre øvrige dage. Der oplever jeg tit og ofte at der kun sidder 4 - 5 fremmødte kollegaer mens de øvrige 20 arbejder hjemme eller er på besøg hos de decentrale virksomheder. Det giver selvfølgelig anledning til god (kaffe) snak mellem de fremmødte men en videre afdelingsfælles udvikling, innovation, inspiration bliver der ikke meget af. Jeg leder efter pointen...

1 kommentar
1

Louise Hørslev

17.05.2022 kl. 15.04

Kunne man arbejde med en eller flere faste fremmødedage (eller så faste som mulig), så flere kolleger er samlet samme dag(e)?

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie

15.05.2022 kl. 11.52

Arbejdsgiverne og ledelsen snakker om disruption, innovation og forandring, men når det kommer til stykket, er arbejdsgiverne konformsøgende, de tør ikke at disrupte, innovere og forandre, hvis de ikke selv kan sidde på toppen af kransekagen, lede top-down og agere flaskehals.

Dejligt at se, at DJØF endelig tør tage den Brinkmann'ske nej-hat på og ikke kun har 'vi skal alle sammen være venner' ja-hatten på. Uden en bottom-up proces fra medarbejderne, er der nemlig ingen disruption, innovation og forandring.

0 kommentarer
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole

14.05.2022 kl. 08.12

Et andet aspekt ved diskussionen om hjemmearbejde er transporten frem og tilbage. Uanset om man kører elbil eller ej, forbruges der en betragtelig mængde energi for at transportere medarbejdere frem og tilbage på arbejde. Ved at systematisere delvist hjemmearbejde, så fjerner vi en del af transporten og dermed belastningen på transportsystemet. Der er helt sikkert udfordringer ved at have mange af virksomhedens medarbejdere arbejdende hjemme i nogle af ugens dage, men de opvejes efter min mening af fordelene. Og det fornemmer jeg også er en udbredt tankegang blandt mine kolleger i det private erhvervsliv.

0 kommentarer
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Sabine

13.05.2022 kl. 12.52

Enig i dine betragtninger. Jeg er selv kommunal ansat, hvor jeg sidder centralt. Jeg har nærmest hver dag kontakt med kollegaer decentralt og om det foregår hjemmefra eller fra rådhuset er jo ligegyldigt. Hurtige online møder er også godt, da vi sparer transport tid, hvis vi er nogle stykker, der skal tale sammen, som kommer fra forskellige lokationer. Min erfaring er alt med måde. Hjemmearbejde skal selvfølgelig tilpasses med de arbejdsopgaver man har. Nogle gange er det bare nemmere at være på kontoret, og andre gange er det bedst at være hjemme.

0 kommentarer
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie Louisa

13.05.2022 kl. 12.43

Fuldstændig fantastisk indlæg - Det jeg har længtes efter :) Jeg elsker djøf’er - I er så kloge! Fra min nuværende arbejdsdag er hjemmearbejde ikke en mulighed for mig desværre, men “lad 1.000 blomster blomstre” i denne debat.

Det bliver et meget bedre (arbejds)liv for Danmark når disse tanker beskrevet her er implementeret <3

Dbh Marie Louisa

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henriette

13.05.2022 kl. 11.39

Fuldstændig enig!
Det er begrænset, hvor meget man kan koncentrere sig i et storrumskontor med 23 andre (ellers søde) kolleger. Taget de store rekrutteringsudfordringer samfundet oplever (inklusiv centraladministrationen) for tiden i betragtning, ville en højere grad af fleksibilitet uden tvivl hjælpe. Det vigtigste er vel, at vi gør vores arbejde.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Josephine Parnas

13.05.2022 kl. 09.54

Ja, ja og ja. Kom nu, kære centraladministration, du kan godt!!

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rune

13.05.2022 kl. 08.55

Ja tak ???? jeg hørte om Google UK og de nye arbejdsvilkår efter corona: Ret til hjemmearbejdsdage samt 4 ugers Work-From-Anywhere. Det betyder at man kan arbejde hvorsomhelst i verden i perioder.
En god fagforening vil arbejde for det!
Jeg håber ikke at djøfs organisering af ledere vil lægge dæmper på de resultater de opnår på dette område for den brede medlemsskare. Her er direkte modsatrettede interesser mellem menige og ledere. Ellers bør djøf hurtigt udskille lederne.

0 kommentarer
16
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ulrik

13.05.2022 kl. 08.49

Enig, Johanne - stærkt og nødvendigt indlæg.

Der er helt klart en teamfølelse og bredere forståelse for arbejdspladsen at hente i tilstedeværelse for (særligt nye) medarbejdere - at “overhøre” faglige og private samtaler, blive socialt udfordret på hvem man møder til daglig særligt i store organisationer som centraladministrationen. Det giver nysgerrighed, forståelse for hinandens situation, tillid mellem medarbejdere, og meget mere.

Men det er alt sammen goder, som man ikke kan få, hvis indstillingen grundlæggende er, at medarbejderen ønsker at arbejde mere hjemme. Især hvis ens opgaver samtidig gøres umulige eller svære ved kontormiljøet, fordi ledelsesudmeldinen om tilstedeværelse for fagligheden så ikke virker troværdigt. Det kender vi også fra de klassiske sofaarrangementer rundt omkring, som stort set aldrig bruges, fordi det ser afslappet ud at sidde og tænke fremfor at stirre blindt ind i en skærm eller gemme sig bag papirbunker.

Ledelsen er nødt til at lede med klare forventninger og krav til leverancerne. De fleste af de krav vil være faglige, men nogle kan også være sociale mhp. at løfte hele kontoret eller teamet. Men det bør kommunikeres.

I det rum skylder man samtidig at være mere fleksibel på hvordan medarbejderne organiserer sig så længe der leveres. Især efter lockdown-perioderne, hvor centraladministrationen blev særligt ramt af tvungent hjemmearbejde i mange måneder af gangen.

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anders

13.05.2022 kl. 08.20

Yes! Jeg er så enig - tak for et godt indspark i debatten. Men vi er nok nødt til at hjælpe vores chefer og ledere til at forstå, at 37+ timer på kontoret, ALDRIG vender tilbage - hvis de selv gerne vil det, så fint, vi andre vil ikke - og hvis vi ikke møder forståelse for det, hvor vi er nu, så kan vi helt sikkert den et andet sted... bye-bye...