Guide

Fem fælder til jobsamtalen – og hvordan du undgår dem

17-02-2022
3 min.
Nervøsitet kan forhindre mange i at præsentere den bedste udgave af sig selv ved en jobsamtale. Derfor kan det betale sig at øve sig på de spørgsmål, du er mest utryg ved at blive konfronteret med. Foto: Dean Drobot/Shutterstock

Rigtig mange af os – uanset om vi er nyuddannede eller rutinerede ræve med lange CV’er – laver nogle klassiske bommerter, når vi sætter os ved jobsamtalebordet. Her får du en håndfuld råd til at undvige faldgruberne.

Jobmarkedet kører på højtryk i disse måneder, og inden for en lang række private brancher går det stærkt med at ansætte ekstra medarbejdere. Men det betyder ikke, at det er let at få jobbet, når du bliver kaldt til samtale.

For når vi sætter os ned over for ansættelsespanelet, begår mange af os en stribe helt klassiske fejl. Nogle af dem er vi måske endda bevidste om på forhånd – men vi er alligevel så tilpas nervøse, at vi jokker durk ned i fælderne alligevel.

Her er fem af faldgruberne med tilhørende tips om, hvordan du slipper uden om dem.

 

1) Vær nærværende

Det tager hjernen cirka syv sekunder at danne sit førstehåndsindtryk af en person ud fra kropssprog, adfærd og udstråling. Derfor er din start på jobsamtalen vigtig, forklarer chefkonsulent i Djøf Lone Rank, der til daglig rådgiver om job og karriere.

”Hvis du er som de fleste, er du lidt nervøs og oppe på dupperne til samtalen, fordi du gerne vil være likeable. Det bliver du, når du fra starten er afslappet, smilende, nærværende og opmærksom på alle i lokalet. Den klassiske fælde er at speedsnakke og glemme at lytte – eller modsat være alt for passiv og afventende – og måske kun fokusere på chefen. De andre i lokalet skal jo også ønske dig som deres nye kollega. Før jobsamtalen skal du arbejde med, hvordan du finder dit mentale overskud til at være nærværende, fx ved at gå en tur, ringe til en ven eller lytte til høj musik,” foreslår Lone Rank.

 

2) Vis din interesse

Din kommende arbejdsgiver vil ganske sikkert spørge til, hvorfor du har søgt jobbet. Det skal du kunne svare på – så virksomheden føler sig udvalgt, påpeger Lone Rank:

Ingen gider være endnu en i rækken i din jagt på nye udfordringer. Fortæl, hvorfor du er til motiveret for netop dette job, fx fordi du skal arbejde med en spændende målgruppe, være med til at udvikle et produkt eller implementere en ny strategi.”

Kort sagt skal virksomheden mærke din appetit på lige præcis dem og få lyst til at møde dig igen.

 

3) Sæt ord på dine styrker (men ikke for mange)

Find dine tre største styrker, som virksomheden får glæde af, hvis de vælger dig til jobbet – det kan både være faglige og personlige kompetencer. Og hav eksempler klar til at vise, hvordan du kan bruge styrkerne hos din nye arbejdsgiver, eller tidligere har bragt dem i spil med gode resultater.

”Men hvis du fortæller om tidligere succeshistorier, så husk at holde det kort. En typisk fejl er at blive alt for detaljeret, måske fordi du er passioneret eller nervøs, men du risikerer hurtigt at tabe dit publikum eller at fremstå som én, der ikke kan aflæse rummet. Øv dig på den korte version af dine eksempler,” lyder Lone Ranks råd.

 

4) Forbered dine ømme punkter

Det allerstørste no-go er at lyve eller væve, hvis du bliver spurgt om noget, du helst vil undgå tale om. Identificér de værste ting, jobsamtalen kan spore sig ind på, og øv dig i at svare strategisk.

”Jobsamtalen bygger på tillid, og dine forklaringer skal altid holde i byretten. Men der findes mere eller mindre hensigtsmæssige udlægninger af sandheden. Fx er en fyring noget, som mange er nervøse for at tale om, men som ofte kan forklares uproblematisk. De svære spørgsmål gør dig sårbar, og derfor kan det være rigtig godt at sparre med nogen om dem på forhånd,” siger Lone Rank.



Hun anbefaler desuden, at du optager dig selv på telefonen, når du træner dine svar. På den måde kan du høre, hvilke formuleringer der falder dig mest naturligt.

 

5) Kom rigtigt ud ad døren

Når alle spørgsmål er stillet og tiden gået, er jobsamtalen slut. Eller nej, ikke helt, for du har faktisk stadig en mulighed for at sætte et aftryk på jeres møde. Nemlig med en god afsked.

Selvom du måske glæder dig til at komme ud af lokalet, så bevar dit nærvær og overskud lidt endnu. Lad være med at styrte ud ad døren, men kvittér med et ’det var interessant at møde jer/fornemme stemningen/høre mere om jobbet. Jeg er stadig meget interesseret’, foreslår Lone Rank.

Hun anbefaler desuden, at du bruger lidt tid på at opsummere samtalen, når du igen er blevet alene.

”Lyt til din intuition – vil du trives i jobbet? Det er vigtigere, end om virksomheden vil have dig. Måske skal du til et par jobsamtaler, før det lykkes, men husk, at du næsten altid kommer hjem med ny viden og erfaring. Så grib altid muligheden for at komme til en jobsamtale, og glæd dig over, at jobmarkedet i 2022 ser meget lovende ud,” siger Lone Rank. 

Kommentarer

Rikke

21.02.2022 kl. 10.10

Jeg bruger lang tid på research og ansøgninger inden samtaler. Det er en rigtig god ide at spørger ind til deres forretningsområder, lytte og danne sig et hurtigt analyserende indtryk. Man kan sagtens stille nogle interessante spørgsmål, som, uden din egen konklusion, viser, hvor der kan ske forbedringer i virksomheden.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik

18.02.2022 kl. 11.17

Hvis man som jurist, skal søge et job, hvor man skal træffe afgørelser indenfor det offentlige, ville den faktisk ansættende og kvalificerende kompetence være, at man sagde, at man ignorer forvaltningsloven og træffer "skuffeafgørelser" og håber at borgeren ikke anker eller går til domstolene.

1 kommentar
8

Henrik

18.02.2022 kl. 13.36

Nåh ja, men hvis man som jurist søger job i den private rådgivningsbranche, vil den faktisk ansættende og kvalificerende kompetence være, at sagde, at man trænerer sagerne og narrer så mange penge ud af klienterne, som overhovedet muligt

0 kommentarer
9
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

18.02.2022 kl. 10.45

Der går desværre altid ekkokammer i den, når HR snakker om HR. Jeg vil ikke ligefrem kalde disse 5 punkter for "fælder", snarere gode ting at huske.
Men "du risikerer hurtigt at tabe dit publikum eller at fremstå som én, der ikke kan aflæse rummet" er blot et ud af mange eksempler på, hvorfor jobsamtalen som udgangspunkt er en katastrofal måde at rekruttere på. Ok, der er jobs, hvor din "37 timer om ugen"-kompetence er at tale til et ukendt publikum og at "aflæse rummet". Det er vel primært forhandlingsledere, sælgere, stand-up artister og HR medarbejdere, der er tale om her. Vi andre skal sådan set bare trækkes med denne selvfedme og overleve samtalen, så vi kan begynde på den rigtige test: at gå på arbejde og udføre jobbet. Der er nogle mennesker, hvis arbejde består i at tørre røv på gamle mennesker på en respektfuld måde. Det er ikke noget, HR kan afgøre i en samtale om mine fortidige succeser. Og husk, at det skal være kort! Ellers taber HR interessen...

Jeg tror, at det siger mest om det generelle attentionspan hos HR, hvis de fravælger kompetente kandidater på baggrund af at HR begynder at kede sig. Sørgeligt. Men udbredt.

1 kommentar
24

Anders

18.02.2022 kl. 21.39

Det er ofte ikke HR som sidder med til samtalen med mindre det er ledere som skal rekrutteres. Men fair nok hvis man ikke kan lide HR’ere. Artiklens pointer er gode nok, for det er næsten altid amatører som skal gennemføre jobsamtalerne.

0 kommentarer
7
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marrin

18.02.2022 kl. 07.45

"ingen gider være endnu en i rækken"
Hvor længe skal vi fortælle hinanden den åbenlyse løgn?

For mig har det ingen betydning. Jeg tror ikke, at min virksomhed er "den eneste ene" for ansøgerne. Selvfølgelig søger de andre jobs, ligesom vi søger andre kandidater. Det betyder ikke, at man ikke er oprigtigt interesseret i en ansættelse

1 kommentar
41

Bea

18.02.2022 kl. 08.32

For dig har det ingen betydning. Fint. Det kan godt stadig have en betydning for mange andre virksomheder. Det har det blandt andet der hvor jeg sidder, hvor vi gerne vil have ansøgere som er interesserede i de mennesker vi er sat i verden for at servicere og ikke kun er der for at fremme deres egen karriere ved at kunne skrive os på deres CV.
Så, jeg tænker ikke det er en løgn og jeg synes det er fint at man som ansøger tænker over hvordan man fremstiller sig selv i samtalen, hvilket var hele pointen med artiklen.

1 kommentar
7

Marrin

18.02.2022 kl. 08.42

Det ene udelukker ikke det andet, det var sådan set pointen. Man kan sagtens have en oprigtig interesse uden at vi behøver bilde hinanden ind, at kandidaten ikke har søgt en række andre jobs. Ligesom virksomheden heller ikke lader som om, at man kun ser på én kandidat. Prøv lige at vende situationen om engang. Hvorfor skal ansøgeren lade som om, at der kun findes den ene virksomhed i hele verden, mens virksomheden som det mest selvfølgelige ser på mange forskellige kandidater?

16
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik

18.02.2022 kl. 07.42

Husk at som jurist til en samtale vedr er et Compliance job, kan man godt lyde for motiveret og effektiv i disse tider.

0 kommentarer
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.