Brevkasse

Sådan går du til jobsamtale som nyuddannet

12-02-2020
5 min.
Selv om en jobsamtale kan føles som en skrækkeligt nervepirrende eksamen, er det vigtigt at huske, at samtalen med en potentiel chef er langt mere ligeværdig. Foto: Andrey Popov/Shutterstock

Når du skal til de første jobsamtaler som færdiguddannet, kan det føles som at gå til eksamen – bare værre. Her får du nogle tips til, hvordan du bedst håndterer samtalerne.

Om lidt bliver jeg kandidat, og jeg håber snart at skulle til samtaler på mit første job som færdiguddannet. Jeg forestiller mig, at det føles som at gå til eksamen – bare værre. Kan I give nogle tips til, hvordan jeg bedst håndterer jobsamtalen?

 

Kære jobsøgende

Jeg er glad for, at du spørger. Mange har det nemlig som dig. De sammenligner jobsamtaler med at gå til eksamen. Og der er jo lidt af det samme på spil: Du vil gerne gøre et godt indtryk, imponere med din viden og ende med at score et 12-tal, dvs. få jobbet.

Der er dog én meget væsentlig forskel: Jobsamtalen er langt mere ligeværdig end en eksamen. Når du bliver kaldt til samtale, har arbejdsgiveren nemlig allerede vurderet dig som et godt match og på forhånd købt ind på din profil/faglighed.

Du har derfor i lige så høj grad noget, som arbejdsgiveren rigtig gerne vil have, og det er dét, I skal have en dialog om i øjenhøjde. Det er supervigtigt at huske på.

Samtalen starter hjemme

Om du får tilbudt et job eller ej afhænger af, hvor velforberedt du er til samtalen, og hvor godt du kan formidle din motivation for at søge lige præcis dette job i lige netop denne virksomhed/organisation. Husk, at de har læst din ansøgning og cv, så forbered dig på alt det, der står mellem linjerne.

Sæt dig ind i virksomheden/organisationen. Udforsk deres website, læs årsrapporter og find alt, hvad du kan på nettet, så du kender historikken, produkter, værdigrundlaget, strategier, presseomtale, konkurrenter osv. Måske kender du endda nogen, der arbejder der. Spørg dem om, hvad der rører sig p.t.

Sæt dig ind i jobbet. Læs stillingsopslag og jobbeskrivelse igen og igen, så du er sikker på, at du har styr på alt, hvad der står om opgaver, ansvar og kompetencer. Hvis du kender nogen, der arbejder i et tilsvarende job, så kontakt dem og få mere konkret viden.

Sæt dig ind i hvem du skal tale med. Det er typisk et ansættelsesudvalg, der skal blive enige om, at du skal ansættes. Det er derfor en god ide at vide noget om alle deltagerne, så du kan målrette spørgsmål og kommunikere med dem alle. Brug fx LinkedIn til research.



Sæt dig ind i, hvad din ansøgning og dit cv fortæller. Det er vigtigt, at du er bevidst om, hvad din ansøgning og dit cv siger om, hvad du kan, og hvem du er. Genlæs derfor begge dele grundigt og forbered dig på spørgsmål. Hvis du fx har skrevet, at du er resultatorienteret og proaktiv, så vær klar med konkrete eksempler fra din studietid, dit studiejob eller fritidsaktiviteter.

Forbered svar på de klassiske spørgsmål

Jobsamtaler forløber aldrig ens, men typisk vil du blive spurgt om følgende:

1) Fortæl om dig selv

Forbered dig på det, der kaldes en elevatortale. Her skal du på to minutter komme med en målrettet præsentation af dig selv. Ansættelsesudvalget har styr på, hvad du hedder, og hvor gammel du er, så fortæl i stedet kort og konkret om den faglighed, du har fra din uddannelse og evt. studiejob. Vælg en række nedslag i dit CV, der giver mening i forhold til jobbet. Her kan du vise, at du har forberedt dig godt og derfor kan fortælle med udgangspunkt i virksomhedens virkelighed. Start fx sådan her: ’Jeg er en profil, der har valgt at kombinere økonomi og psykolog, fordi…’

Slut gerne din elevatortale med en sætning om, hvad du laver, når du ikke er på arbejde.

2) Hvorfor har du søgt denne stilling? 

Det allervigtigste er at brænde igennem på din motivation for jobbet og for virksomheden, så deltagerne kan mærke det. Øv dig derfor i at sige kort og præcist hvad du kan bidrage med af faglige og personlige kompetencer, hvordan du i kraft af dem kan løse opgaverne, og hvilke resultater du gerne vil være med til at levere. 

Hvis virksomheden fx har nogle værdier eller en særlig måde at tilrettelægge arbejdet på, som du virkelig kan se dig selv i, så øv dig i at spejle det. Hvis holdånd er noget, de lægger stor vægt på, kan du sige, at det også er vigtigt for dig, fordi du af natur er en udpræget teamplayer, hvilket både er kommet til udtryk på studiet og i din fritid, hvor du dyrker holdsport.

3) Hvad er dine svage sider?

Nogle kalder det svagheder; andre kalder det udviklingsområder. Uanset hvordan du bliver spurgt, så sørg for at have et konkret svar. Er perfektionisme fx skyld i, at du nogle gange er kommet under tidspres, så sig det. Det er vigtigt at vælge eksempler med reelt indhold. Altså ikke kun nævne svagheder, der i virkeligheden er en indpakket styrke! De fleste har et ønske om at aflevere noget, der er perfekt. Svagheden kommer ind, hvis du fx har måttet aflevere en opgave for sent, eller at perfektionismen på anden måde har spændt ben for dig. Understreg til sidst, at du er bevidst om svagheden, og fortæl, hvordan du arbejder med den.

Forbered dine spørgsmål til samtalen

Tænk på, hvad der er vigtigt for dig at vide, og lad dine spørgsmål afspejle din faglighed og din motivation. Her er nogle eksempler på spørgsmål, du kan stille:

  • Hvilke forventninger har I til mig?
  • Hvad er mine succeskriterier?
  • Hvad er målsætningerne i mit job?
  • Hvad skal der til for, at jeg får succes i dette job?
  • Hvad er målene for det forretningsområde, jeg skal arbejde indenfor?
  • Hvilke kompetencer findes i min afdeling? Og hvor kan jeg bidrage?
  • Hvordan er jeres hverdag og prioriteringer?
  • Hvilke profiler findes i teamet mht. baggrund, alder og køn?

Husk også lige at...

Til slut får du lige nogle råd, som måske giver sig selv, men alligevel er væsentlige:

  • Kom til tiden og gerne fem minutter før og sluk din telefon.
  • Kom klædt så du matcher dresscoden, men stadig har det behageligt.
  • Medbring stillingsannonce, cv, ansøgning og spørgsmål til samtalen.
  • Ha’ styr på dit kropssprog, giv et fast håndtryk, hold øjenkontakt og smil imens.
  • Vær imødekommende, nysgerrig, lyttende og indlevende – dvs. vær den bedste udgave af dig selv.

Rigtig god fornøjelse med dine jobsamtaler!

/Anja Iben Kepka, chefkonsulent, Djøf 

1 kommentar
4
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Andreas Peter Larsen

15.02.2020 kl. 18.30

Det blev måske lidt mere en generelt guide om jobsamtaler end om hvordan man kan håndterer jobsamtaler som nyuddannet.

Jeg blev færdig med min kandidatgrad i 2017 hvilket er nogle år siden nu. Det som jeg har fået af spørgsmål til mine jobsamtaler her især været noget ala "hvad skrev du speciale om?"
hvis man er i gang med at skrive speciale eller har for nyligt afsluttet det, så er det måske godt at tænke over hvordan

og så kan man komme langt med ordentlig forberedelse, det er jeg enig med DJØF i. Men denne guide tager ikke højde for det store problem i åbenbaringen når man er nyuddannet: mangel på erfaring.

Det bedste ved man kan sige som nyuddannet til det er fx:
at man brænder for at komme igang med sit første job efter endt uddannelse, man er ikke formeret så meget af andre virksomhedskulturer (de kan få lov til at bygge en medarbejder op) og det at man har noget af den mest opdateret viden indenfor sit felt. Ja, erfaring på arbejdsmarkedet betyder noget, men efterhånden så kan mere erfarne medarbejder måske have overset faglige nybrud som man som nyuddannet kan komme med. Dette skal man selvfølgelig tænke over i levering, så det ikke lyder som at man træder på andre mere erfarne medarbejder. Deres bidrag er bestemt også værdifuldt.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.