Brevkasse
12.2.2020
af
Anja Iben Kepka
Foto: Andrey Popov/Shutterstock
Når du skal til de første jobsamtaler som færdiguddannet, kan det føles som at gå til eksamen – bare værre. Her får du nogle tips til, hvordan du bedst håndterer samtalerne.
Om lidt bliver jeg kandidat, og jeg håber snart at skulle til samtaler på mit første job som færdiguddannet. Jeg forestiller mig, at det føles som at gå til eksamen – bare værre. Kan I give nogle tips til, hvordan jeg bedst håndterer jobsamtalen?
Kære jobsøgende
Jeg er glad for, at du spørger. Mange har det nemlig som dig. De sammenligner jobsamtaler med at gå til eksamen. Og der er jo lidt af det samme på spil: Du vil gerne gøre et godt indtryk, imponere med din viden og ende med at score et 12-tal, dvs. få jobbet.
Der er dog én meget væsentlig forskel: Jobsamtalen er langt mere ligeværdig end en eksamen. Når du bliver kaldt til samtale, har arbejdsgiveren nemlig allerede vurderet dig som et godt match og på forhånd købt ind på din profil/faglighed.
Du har derfor i lige så høj grad noget, som arbejdsgiveren rigtig gerne vil have, og det er dét, I skal have en dialog om i øjenhøjde. Det er supervigtigt at huske på.
Om du får tilbudt et job eller ej afhænger af, hvor velforberedt du er til samtalen, og hvor godt du kan formidle din motivation for at søge lige præcis dette job i lige netop denne virksomhed/organisation. Husk, at de har læst din ansøgning og cv, så forbered dig på alt det, der står mellem linjerne.
Sæt dig ind i virksomheden/organisationen. Udforsk deres website, læs årsrapporter og find alt, hvad du kan på nettet, så du kender historikken, produkter, værdigrundlaget, strategier, presseomtale, konkurrenter osv. Måske kender du endda nogen, der arbejder der. Spørg dem om, hvad der rører sig p.t.
Sæt dig ind i jobbet. Læs stillingsopslag og jobbeskrivelse igen og igen, så du er sikker på, at du har styr på alt, hvad der står om opgaver, ansvar og kompetencer. Hvis du kender nogen, der arbejder i et tilsvarende job, så kontakt dem og få mere konkret viden.
Sæt dig ind i hvem du skal tale med. Det er typisk et ansættelsesudvalg, der skal blive enige om, at du skal ansættes. Det er derfor en god ide at vide noget om alle deltagerne, så du kan målrette spørgsmål og kommunikere med dem alle. Brug fx LinkedIn til research.
Sæt dig ind i, hvad din ansøgning og dit cv fortæller. Det er vigtigt, at du er bevidst om, hvad din ansøgning og dit cv siger om, hvad du kan, og hvem du er. Genlæs derfor begge dele grundigt og forbered dig på spørgsmål. Hvis du fx har skrevet, at du er resultatorienteret og proaktiv, så vær klar med konkrete eksempler fra din studietid, dit studiejob eller fritidsaktiviteter.
Jobsamtaler forløber aldrig ens, men typisk vil du blive spurgt om følgende:
1) Fortæl om dig selv
Forbered dig på det, der kaldes en elevatortale. Her skal du på to minutter komme med en målrettet præsentation af dig selv. Ansættelsesudvalget har styr på, hvad du hedder, og hvor gammel du er, så fortæl i stedet kort og konkret om den faglighed, du har fra din uddannelse og evt. studiejob. Vælg en række nedslag i dit CV, der giver mening i forhold til jobbet. Her kan du vise, at du har forberedt dig godt og derfor kan fortælle med udgangspunkt i virksomhedens virkelighed. Start fx sådan her: ’Jeg er en profil, der har valgt at kombinere økonomi og psykolog, fordi…’
Slut gerne din elevatortale med en sætning om, hvad du laver, når du ikke er på arbejde.
2) Hvorfor har du søgt denne stilling?
Det allervigtigste er at brænde igennem på din motivation for jobbet og for virksomheden, så deltagerne kan mærke det. Øv dig derfor i at sige kort og præcist hvad du kan bidrage med af faglige og personlige kompetencer, hvordan du i kraft af dem kan løse opgaverne, og hvilke resultater du gerne vil være med til at levere.
Hvis virksomheden fx har nogle værdier eller en særlig måde at tilrettelægge arbejdet på, som du virkelig kan se dig selv i, så øv dig i at spejle det. Hvis holdånd er noget, de lægger stor vægt på, kan du sige, at det også er vigtigt for dig, fordi du af natur er en udpræget teamplayer, hvilket både er kommet til udtryk på studiet og i din fritid, hvor du dyrker holdsport.
3) Hvad er dine svage sider?
Nogle kalder det svagheder; andre kalder det udviklingsområder. Uanset hvordan du bliver spurgt, så sørg for at have et konkret svar. Er perfektionisme fx skyld i, at du nogle gange er kommet under tidspres, så sig det. Det er vigtigt at vælge eksempler med reelt indhold. Altså ikke kun nævne svagheder, der i virkeligheden er en indpakket styrke! De fleste har et ønske om at aflevere noget, der er perfekt. Svagheden kommer ind, hvis du fx har måttet aflevere en opgave for sent, eller at perfektionismen på anden måde har spændt ben for dig. Understreg til sidst, at du er bevidst om svagheden, og fortæl, hvordan du arbejder med den.
Tænk på, hvad der er vigtigt for dig at vide, og lad dine spørgsmål afspejle din faglighed og din motivation. Her er nogle eksempler på spørgsmål, du kan stille:
Til slut får du lige nogle råd, som måske giver sig selv, men alligevel er væsentlige:
Rigtig god fornøjelse med dine jobsamtaler!
/Anja Iben Kepka, chefkonsulent, Djøf
Ledige stillinger