JOBSØGNING

7 tips til at finde job på LinkedIn

18.11.2020

af

Foto: Natee Meepian/Shutterstock

Foto: Natee Meepian/Shutterstock

Mange firmaer bruger LinkedIn flittigt, når de skal ansætte nye folk. Derfor er det guld værd at have en toptrimmet profil – også selv om du er nyuddannet og synes, du ikke har så meget at skrive om. Vi har samlet en række aktuelle tips.

Hvis du søger et job, vil arbejdsgiveren ofte google dig. Og her dukker din LinkedIn-profil som regel op som et af de øverste søgeresultater.

Derfor er det vigtigt at have en udbygget og opdateret profil. Det gælder også, selv om du kan tænke, at du ikke har ret meget at fortælle, hvis du er nyuddannet eller kun har kort tids erfaring fra arbejdsmarkedet. Det er der heldigvis en løsning på – og det er en af de ting, vi kommer ind på i denne guide.

Vi har talt med karrierekonsulent Emilie Stenestad Emde fra Djøf, som her giver syv aktuelle tips og tricks til at optimere LinkedIn-profilen.


1) Sørg for at blive set

Vis endelig, at du er åben for nye jobmuligheder. Derfor skal du rent teknisk gøre din profil søgbar for fx rekrutteringskonsulenter.

Opret en såkaldt jobunderretning ved at søge en virksomhed frem på LinkedIn, som du gerne vil arbejde i, og vælg fanen 'job'. Så viser du, at du er interesseret i at få notifikationer, når der kommer et jobopslag. Samtidig kan de, der rekrutterer, se, at du har denne funktion slået til. Under ’privatliv og ’indstillinger’ kan du yderligere indstille dine præferencer for jobsøgning på LinkedIn.

I Danmark er der omkring to millioner LinkedIn-brugere, og ledere, HR-folk og rekrutteringsfirmaer bruger ofte platformen meget aktivt i deres søgen efter medarbejdere. Især mindre og mellemstore virksomheder uden en stor, professionel HR-afdeling leder efter nye ansatte på LinkedIn.

Som Akademikernes A-kasse skriver, er LinkedIn et vigtigt redskab i jagten på et job. Det gælder om at tænke på LinkedIn som et levende CV, hvor man løbende tilføjer fx kompetencer, anbefalinger, jobbeskrivelser og links.

Emilie Stenestad Emde fra Djøf anbefaler i øvrigt, at du løbende er opmærksom på mulighederne i LinkedIn, for der kommer ofte nye til. En ny feature er fx den grønne ramme, som LinkedIn har lanceret i forbindelse med Covid-19, og som jobsøgende kan sætte omkring deres profilbillede og dermed tydeligere signalere, at de søger job.

Den grønne ramme vender vi tilbage til i punkt 4.


2) Sådan får du stjernestatus

Hvis du udfylder minimum disse otte felter i LinkedIn-skabelonen, sørger en algoritme automatisk for, at du får stjernestatus:

  1. Profilbillede
  2. Overskrift
  3. Om
  4. Erfaring
  5. Uddannelse
  6. Kompetencer
  7. Geografi
  8. Branche

Det øverste tekstfelt er særlig vigtigt, fordi det er det, der søges mest på. Skriv fx din akademiske titel plus de kerneområder, du gerne vil arbejde med. Eksempelvis: ”Cand.merc – projektledelse – kommunikation – strategi – employer branding”.

Herefter kommer om-afsnittet. Det er dette afsnit, som mange nyuddannede synes er svært at udfylde, og derfor kan det være en god idé at skele til kursusbeskrivelser m.v.

Desuden kan du vise eksempler på, hvad du har lavet på studiet eller tilføje eksempler på dit arbejde, enten ved at linke til hjemmesider eller ved at dele en Powerpoint-præsentation på LinkedIn. Det gælder om at få din profil til at skille sig ud fra mængden.


3) Undgå, at din profil ser tynd ud

Når du ikke har særlig meget erhvervserfaring, gælder det om at fokusere på uddannelsen, når du skal finde dit første job. Det er helt fair, at du ikke har prøvet så meget på arbejdsmarkedet, men så er det smart at skrive ret indgående om, hvad du har lært på studiet – og fx tilføje noget om de forskellige fag, så den del kommer til at fylde mere.

Generelt er det vigtigt at vise, at man har noget erfaring, og det er godt at fokusere på de kompetencer, du har fået ud af det, uanset hvilket job der er tale om. Når du er nyuddannet, er det også ok at skrive, at du fx har været pædagogmedhjælper eller arbejdet i en bagerforretning. Den oplysning skal du så bare slette senere, når du har fået erhvervserfaring inden for dit fag, anbefaler Emilie Stenestad Emde.

Et andet godt tip er at tilpasse din profil frem mod det, du gerne vil have mere af, frem for blot at skrive et online-CV. Eksempelvis vil det være dumt at skrive ’revision’ og ’regnskab’ en masse steder, hvis du gerne vil rykke fra at være revisor og til at være konsulent. Så fremhæv endelig det, du aspirerer mod i din karriere.


4) Skal dit billede indrammes?

I forlængelse af Covid-19 har LinkedIn valgt at give de mange jobsøgende mulighed for at sætte en grøn ramme med hashtagget #opentowork omkring deres profilbillede. Idéen er, at den jobsøgende skal skille sig mere ud i søgninger og i nyhedsfeedet, så potentielle arbejdsgivere og rekrutterings-konsulenter lettere får øje på den ledige, som meget muligt kan tiltræde omgående – eventuelt også i et vikariat.

Når du er inde på din egen profil, kan du lige under dit navn og din overskrift se en lille boks, hvor der står: ”Vis rekrutteringskonsulenter, at du er interesseret i nyt arbejde”. Klik på denne og indtast potentielle titler og geografisk område.

Samme sted kan du også vælge, om du vil være synligt jobsøgende over for alle LinkedIn-medlemmer. Hvis du svarer ja, kommer den grønne ramme om dit billede.

Blandt Djøfs rådgivere er erfaringen indtil videre, at nogle opfatter det som grænseoverskridende at skilte så tydeligt med interessen for at lande et nyt job. Men ifølge Emilie Stenestad Emde kan den grønne ramme være en fordel, da den får din profil til at stikke tydeligt ud, så andre hurtigt kan afkode, at du er åben for nye muligheder – fx også tidsbegrænsede stillinger, som mange nyuddannede starter med.

Oplevelsen i Djøfs rådgivning er da også, at der er nogle, som ’bliver prikket’ – ikke nødvendigvis af en headhunter, men måske snarere af én fra deres eget netværk – fordi den jobsøgende ekstra tydeligt har signaleret på LinkedIn, at han/hun leder efter job.

Hvis man ikke bryder sig om at anvende den grønne ramme, kan man alternativt skrive direkte til sit netværk og foreslå et kaffemøde. Særligt i mindre virksomheder kan nyuddannede have glæde af at tage direkte kontakt til den, der rekrutterer nye medarbejdere, siger Emilie Stenestad Emde.

I øvrigt er det vigtigt, at man på billedet ser ud som én, andre gerne vil have som kollega. Du skal helst smile lidt og være klædt, så du passer til den branche, du gerne vil ind i. Billedet skal helst være i farver, da sort/hvid for nogle måske kan virke lidt ’business-arrogant’.

LinkedIn-fotos er nærmest en videnskab i sig selv. Det har vi tidligere skrevet om – find gode tips og eksempler her.


5) Skal jeg like andres indlæg eller selv skrive?

Ja, det er en rigtig god idé at like indlæg på LinkedIn, siger Emilie Stenestad Emde. Men det er endnu bedre at kommentere andres indlæg frem for blot at like, mener hun. Så skaber du nemlig bedre dialog, og du signalerer mere varme og involverer sig mere frem for blot at have ’kolde forbindelser’. Desuden belønnes kommentarer højere end likes af LinkedIns algoritme.

Det er også gavnligt selv at skrive indlæg. Og Emilie Stenestad Emde anbefaler, at man i ny og næ skriver om noget, der passer til éns faglighed – eller til det, man gerne vil arbejde med. Særligt inden for kommunikationsfag er det godt med eksempler, og man kan også dele viden og refleksioner eller stille spørgsmål til sit netværk.

En anden mulighed er at skrive et opslag, hvor man fortæller sit netværk, at man er jobsøgende – og samtidig beskriver, hvad man som medarbejder kan tilbyde af kompetencer til en potentiel arbejdsgiver.


6) Sådan udvider du dit netværk

Når man endnu ikke har fået sit første job som færdiguddannet, er LinkedIn-netværket måske ikke så omfattende. Derfor er det smart at få det udvidet med flere kontakter, da éns profil og aktiviteter dermed kan blive synlig for langt flere.

Emilie Stenestad Emde fra Djøf anbefaler, at du som jobsøgende går ind på dit universitets LinkedIn-side og bruger alumne-funktionen. Her kan du finde andre med samme uddannelsesmæssige baggrund som dig selv. Desuden kan du se, hvor de arbejder henne, hvad de arbejder med, og hvilke kompetencer de har. Det kan være rigtig brugbar inspiration til at udvide din jobsøgning og horisont som nyuddannet.

Det er i øvrigt også muligt at tjekke ud, hvem der har været eksempelvis tutorer eller vejledere og så invitere dem som LinkedIn-forbindelser og skrive til dem og høre, om de kender til jobåbninger.

En anden metode er at søge på fx ’projektledelse’ i alumne-netværket og evt. kombinere det med en konkret virksomhed, hvor man kunne tænke sig at arbejde. Og man skal absolut ikke være bange for at forstyrre folk.

”Vi har gode erfaringer med, at man skriver til folk via LinkedIn, selv om vedkommende ikke er i éns netværk i første led. De fleste vil gerne fortælle om, hvad de laver, og der er helt andre regler på LinkedIn end på andre sociale medier. På LinkedIn er man ikke en stalker – det skal nogle nok lige vænne sig til,” siger Emilie Stenestad Emde fra Djøf.


7) Find jobopslag på LinkedIn

Der vises mange jobopslag på LinkedIn. Følg fx de virksomheder og arbejdspladser, hvor du kunne tænke dig at arbejde, og hold udkig efter, hvornår de præsenterer ledige job. Eller når andre profiler på LinkedIn deler eller liker jobopslag i deres netværk.

Det kan også være givtigt at gå ind i jobfunktionen (fanebladet ’Job’) og foretage krydssøgninger efter fx jobtype og geografisk placering. Her er det også muligt at gemme en søgning og få besked, når der viser sig et relevant job. Desuden kan man søge virksomhedens hjemmeside igennem for at få mere viden, så ansøgningen kan målrettes bedst muligt. Dette er naturligvis også relevant, hvis man søger uopfordret.

Et nyt initiativ fra LinkedIn er ’LinkedIn Career Explorer’. Hvis man skriver sin titel og geografiske position ind i redskabet, bliver man præsenteret for andre lignende stillinger og tilhørende jobåbninger, og det anbefales af Djøfs karriererådgivere.

 

Men er der så slet ikke nogen faldgruber ved at være aktiv på LinkedIn, når man er nyuddannet og jobsøgende?

”Nej, jeg ser ikke nogen. Use it or lose it – hvis du ikke bruger LinkedIn, sker der ikke noget. Og algoritmerne belønner, at man er aktiv derinde”, siger Emilie Stenestad Emde fra Djøf.

Hun står for en LinkedIn-workshop 2. december, som allerede er fuldtegnet. Djøf tilbyder dog løbende arrangementer om LinkedIn, og det er også muligt at blive skrevet på venteliste. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet