JOBSØGNING

De fleste nye job er usynlige – sådan finder du dem

06-08-2019
4 min.
At skulle mødes til en kaffesnak med folk, man måske ikke kender specielt godt, kan for mange virke krævende – men vil man opdage nogle af de mange job, der aldrig bliver slået på, er det en god vej frem. Foto: Pressmaster/Shutterstock

Overvejer du at finde et nyt job? Så er kaffeaftaler med folk i dit netværk ofte en mere effektiv vej end at scrolle rundt i stillingsannoncer. Hver anden stilling bliver nemlig besat uden jobopslag, viser nye tal.

Der er et stort skjult jobmarked – særligt i private virksomheder. Derfor virker den gode gamle metode med jobannonce + ansøgning ikke nødvendigvis, når du er på jagt efter et nyt job.

Lidt mere end hver anden har nemlig fået sit seneste job, uden at der var et officielt stillingsopslag. Det viser en ny kandidatanalyse fra Konsulenthuset ballisager og Voxmeter med 1.554 deltagere. Det usynlige jobmarked er dermed lidt større end det synlige jobmarked.

Tendensen er mest tydelig i den private sektor. Her er det i de mindre virksomheder hele 69 pct. af de nyansatte medarbejdere, der kommer ind uden at have læst en jobannonce.

Denne tendens genkendes også i Djøf, hvor chefkonsulent Helle Hvilshøj fortæller, at mindre virksomheder ofte bruger en enklere løsning i forbindelse med rekruttering, som jo kan være ganske tidskrævende.

Blandt de knap 800 deltagere i kandidatanalysen, som fik job uden et egentligt jobopslag, scorede 39 pct. jobbet via netværk. 27 pct. sendte en uopfordret ansøgning, og 24 pct. landede jobbet, fordi de allerede var ansat i virksomheden i forvejen.

Ifølge ballisager/Voxmeter er det usynlige jobmarked størst inden for håndværk, salg og administrativt arbejde, og lidt flere lederjobs end almindelige medarbejderjobs besættes via det usynlige jobmarked.

Men hvad betyder det så for jobsøgerne? Hvad gør man, hvis man vil forsøge at finde et job via netværk?

”Vær specifik og realistisk,” lyder det første råd fra chefkonsulent i Djøf Helle Hvilshøj, som løbende rådgiver Djøf-medlemmer, der er på jagt efter et nyt job.

Hun anbefaler, at du gør det klart for dig selv, hvad du vil bruge dit netværk til: Ønsker du fx skifte branche, eller vil du skifte fra det private til det offentlige? Så kan netværket bruges til at komme med relevant viden om den pågældende branche eller konkrete stillinger, du ikke er bekendt med.

Svært at tage initiativ

En del finder det lidt grænseoverskridende at tage initiativ til en kaffeaftale med en person, man måske ikke kender så godt – eller måske slet ikke kender, men blot har fundet på LinkedIn. Men ifølge Helle Hvilshøj vil de fleste, der rækker ud, blive mødt af imødekommenhed, og når henvendelsen er realistisk, er der gode muligheder for, at vedkommende gerne vil hjælpe og give gode råd i søgeprocessen – og endda måske vise vej til, hvem man i øvrigt kan kontakte.

Den største fejl er derimod, hvis man direkte beder nogen om at skaffe én et nyt job.

”Det er ikke rart at blive spurgt om. Det er meget lettere at sige ja til at hjælpe folk med at finde et job og give de gode råd. Hvis henvendelsen er for ukonkret, er det også skidt. Be specific!”, lyder det gode råd fra Helle Hvilshøj.

Hvis du er i tvivl om, hvem dit netværk består af, anbefaler Djøf-konsulenten fx at kigge i retning af:

  • Kolleger på (studie)jobbet
  • Kolleger i andre afdelinger
  • Tidligere chefer
  • Tidligere kollegaer
  • Leverandører
  • Samarbejdspartnere
  • Tidligere undervisere
  • Studiekammerater
  • Gamle klassekammerater
  • Familiemedlemmer
  • Familiemedlemmers netværk

Og så har LinkedIn større og større betydning for jobsøgende. Her deles flere og flere jobopslag, og der er også en del kandidater, som selv går ud og efterlyser et job. Det kan også være en god idé at like eller kommentere andres indlæg og måske selv skrive et indlæg på LinkedIn for at blive mere synlig.

Sociale medier som fx LinkedIn er dog langtfra det mest effektfulde til jobsøgning, som det også fremgår af ballisager/Voxmeter-analysen. Blandt dem, der fik job uden et officielt stillingsopslag, var der kun én pct., der fandt det nye job via sociale medier.

"Det er dig, der har bolden"

Det personlige møde eller telefonsamtaler er langt den mest effektive vej til nyt job, og det bekræftes da også af en artikel i det amerikanske magasin Forbes.



Måske føles det mere trygt at sidde hjemme og scrolle igennem stillingsannoncer på nettet eller skrive på Facebook eller LinkedIn frem for at tage sig sammen og få aftalt en kaffesnak. Men ved personlige møder eller i telefonsamtaler kan man kommunikere langt mere overbevisende.

Ifølge Forbes-artiklen er networking og indsamling af referencer altså også langt mere effektfuldt, selv om det tager mere tid, og selv om det kan være mentalt krævende at skulle fokusere på én enkelt person og sidde ansigt til ansigt.

Jobsøgning via netværk er således ret krævende, hvad chefkonsulent Helle Hvilshøj også kan tilslutte sig:

”Det er dig, der har bolden, så det er dig, der skal tage initiativet og drive processen.” 

Kommentér
5
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.