Læserbrev

Har Djøf virkelig det bedste forsikringstilbud?

12-02-2019
3 min.

Djøf lover medlemmerne, at de kan få solide besparelser på forsikringer. Men er der hold i det løfte? Det er desværre vanskeligt at finde ud af, skriver Djøf-medlem Ole Skotner. Forsikringen er "et kvalitetsprodukt til gavn for medlemmerne," lyder Djøfs svar.

Danskerne er notorisk dårlige til at skifte forsikring, selvom de ofte kan få meget billigere præmier eller bedre dækning, hvis de blot undersøger markedet.

Derfor er det smart, at fagforeninger kan indgå aftaler, der sikrer, at medlemmerne ikke betaler for meget for deres forsikring.

Forudsætningen for, at sådanne aftaler er effektive er, at de bliver evalueret og konkurrenceudsat med jævne mellemrum. Ellers vil aftalerne fungere modsat: Nemlig som en solid indtjeningskilde for forsikringsselskabet med passive kunder, der tror, de har en attraktiv forsikring, selvom andre selskaber kan tilbyde noget tilsvarende eller bedre.

Spørgsmålet er derfor, om Djøfs forsikringstilbud bør sendes i udbud – fx hvert femte år, hvor forsikringsselskaberne aktivt kan konkurrere om medlemmernes gunst. Medlemmerne skal naturligvis selv bestemme, om de ønsker at skifte til en ny aftale, men der er stor sandsynlighed for, at et udbud vil kunne give Djøfs medlemmer både bedre og billigere forsikring.

Jeg er ikke sikker på, at den nuværende aftale med Codan er meget billigere end den reelle pris og dækning, som almindelige mennesker kan få i markedet, hvis blot de indhenter tre tilbud. Det bør den dog være, da vores medlemmer har attraktive forsikringsprofiler. Og som der står på Djøfs hjemmeside: ”Når vi er 95.000 medlemmer, kan vi sammen skaffe gode rabatter.”

Hvis Djøf ikke ønsker at konkurrenceudsætte den eksisterende aftale med Codan, bør der under alle omstændigheder iværksættes et årligt benchmark med andre tilbud i markedet, så det sikres, at medlemmerne reelt tilbydes en bedre eller billigere dækning, end de kan få ved at afdække markedet selv.

Djøf bør desuden løbende sikre sig, at Djøf-medlemmerne har en høj tilfredshed med produktet, og at medlemmerne får minimum samme service og skadesvurdering som andre kunder, herunder at de ikke har behov for at klage mere end gennemsnittet.

I dag kan medlemmerne ikke selv afprøve, om de reelt opnår de lovede ”op til 32 pct. rabat” i forhold til de tilbud, som Codan giver kunder, der ikke er medlem af Djøf. Man skal nemlig oplyse sit cpr-nummer for at få oplyst priserne på Codans hjemmeside – og man kan ikke få priserne at vide, hvis man i forvejen er kunde i selskabet.

Det er ikke nemt at sammenligne forsikringer og lave effektive udbud, og der er store interesser på spil. Derfor bør det være uvildige professionelle, der fortager både benchmark og udbud af Djøfs forsikringsaftaler, således at medlemmernes interesser sikres bedst muligt.

Jeg skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at dette indlæg er skrevet som privatperson og Djøf-medlem.

Med venlig hilsen

Ole Skotner, chefkonsulent


Kære Ole Skotner

Mange tak for dit debatindlæg. Jeg er helt enig i dit synspunkt om, at vi løbende skal vurdere, om Djøfs forsikringstilbud via Codan fortsat er attraktivt, når man sammenligner præmier og dækninger med andre selskaber.



Sammenligninger er ganske vanskelige, og netop af den grund har vi siden 2012 samarbejdet med forsikringsmæglerselskaber, som har bistået os med dette.

Senest har vi i 2012-2013 gennemført et udbud, hvor ikke mindre end 10 forsikringsselskaber blev inviteret til at afgive et bud. Ud fra en samlet vurdering af de indkomne bud blev det besluttet at fortsætte samarbejde med Codan på nye og forbedrede vilkår.

I forbindelse med en eventuel aftaleforlængelse med Codan i 2018 havde vi ligeledes et forsikringsmæglerselskab til at udføre et benchmark i forhold til andre forsikringsordninger, og her var det vurderingen, at Codan fortsat gav det bedste medlemstilbud. På den baggrund besluttede Djøf at forlænge aftalen med Codan – igen på nye og forbedrede vilkår.

Mange af Djøfs medlemmer har valgt at tegne en forsikring hos Codan. Set i lyset af, at vi modtager ganske få klager om året vedrørende Codans dækninger og skadesbehandling, er det vores opfattelse, at Codan leverer et kvalitetsprodukt til gavn for Djøfs medlemmer.

Med venlig hilsen

Joel Haviv, chef for Djøfs medlemsservice 

12 kommentarer
3
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henning Klausen

22.03.2019 kl. 09.59

Jeg har kun haft gode oplevelser med Codan og er meget tilfreds. F.eks. opfordrer ofte til fælles gennemgang af alle forsikringerne. Sidst jeg prøvede det, var det med gode resultater.
Og vores datter er lige nu meget tilfreds med rejseforsikringen, da et fly var meget forsinket i Australien. Som en af de få i en gruppe på ca. 35 deltagere - fik hun mulighed for at overnatte på et hotel.
Om der er en rabat på 32 % kan jeg ikke overskue, men det er også meget vigtigt, at selskabet reagerer hurtigt og serviceminded, når man har brug for dem.
Det gør Codan - er min erfaring.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mogens Christoffersen

11.03.2019 kl. 23.12

Jeg har også for hhv et og fire år siden søgt tilbud på forsikringsselskaber. Ingen af gangene var Codan billigst eller mest fordelagtigt. Har svært ved at se, at der skulle være tale om noget godt tilbud - selv hvis dækningen eller servicen skulle være lidt bedre.
Det samme gælder i øvrigt erfaringen med Lån og Sparbank, men det er så en anden historie...

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thaya Sinnathurai

10.03.2019 kl. 08.47

Til Joel Haviv, chef for Djøfs medlemsservice!

100% enig i Ole Skotners sysnpunkter.

Her er der faktiske forhold som I kan se:
Sidste 3 år haft forsikring hos Codan iht. Djøf aftalen.
3 biler i husstanden, Indbo og hus forsikring.

Her i januar 2019 har jeg skiftet min bil med samme mærke model og nøjagtig samme HK.

Tilbud på forsikring til den nye bil blev meget højere.
Tjekket prisen på på nettet - Codan's pris er ca. 600,- billigere end det tilbud jeg fik fra Codan.

Efterfølgende valgte jeg at tjekke alle forsikringer
og nu har jeg valgt til skifte til GF, hvor der er en samlet besparelse på over kr. 2.000,- i forhold til Codan's Samlede pris. Dækningen er også lidt bedre ift. Codan's.

Derfor kan man ikke blind stole på den aftale som Djøf har lavet med Codan.

For at sikre medlemmerne får den rigtige konkurrence dygtige pris, bøg medlemsservice overvejer at kigge aftalen efter i sømmene med jævne mellemrum.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Gitte Munk

18.02.2019 kl. 15.26

Jeg havde også mine forsikringer samlet i Codan - som medlem af DJØF. Efter vi havde haft et par skader, satte de præmierne op med mere end 100% på samtlige mine forsikringer - også dem vi ikke havde haft skader på. Herefter en masse bøvl med at finde nyt forsikringsselskab. Jeg er heller ikke begejstret.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Susanne Schøtt

16.02.2019 kl. 08.27

Hvem bruger DJØF som forsikringsmægler?

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole Holdt

15.02.2019 kl. 12.24

Hej DJØF.

Kig evt. mod IDA-forsikring (som gentegner i TRYG). Her får man VÆSENTLIG billigere forsikringer end hos Codan. Nu samarbejder pensionskasserne - kunne man forestille sig et samarbejde på forsikringsdelen også ?

1 kommentar
3

Aino Winther-Pedersen

15.02.2019 kl. 12.45

Jeg har tidligere været forsikret under IDA (Tryg). Var klart billigere. Er i LB nu.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Therese

15.02.2019 kl. 12.17

Jeg er helt enig i kommentarerne herunder. Jeg indhentede også for nylig forsikringstilbud fra Codan henholdsvis 2 andre selskaber. Det viste sig, at Codan lå trygt mellem de to andre på prisen, selvom jeg skal have DJ��F medlemsrabat. Først efter at have presset Codan ved hjælp af et af de øvrige tilbud fik jeg prisen lidt længere ned.

(Det skal nævnes, at der var forskel på de forskellige selskabers vægtning prismæssigt af de forskellige dele af pakken. Det er samlet pris på ulykke+indbo jeg refererer til.)

Jeg er enig i, at det er vanskeligt at sammenligne forsikringstilbuddene præcist fordi de forskellige selskaber ikke tilbyder præcist samme vilkår, men efter ovennævnte oplevelse er det min klare opfattelse, at Codan IKKE har givet mig de 32% rabat, der reklameres med - ikke i et eneste af de 9 år, jeg har været færdiguddannet medlem af DJØF.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christine Bødtcher-Hansen

15.02.2019 kl. 10.47

Jeg meldte mig ind i DJØF for et par år siden bla pga forsikringstilbuddet. At skifte forsikringsselskab er en omstændelig affære og tidsressourcekrævende. Vi endte med et fint tilbud som var ca 10 pct billigere end vores daværende forsikring. Efter ca 1 1/2 år satte Codan flere af vores forsikringer op med ca 100 pct uden nogen saglig begrundelse. Måtte derfor bruge en masse tid igen på forsikringsskift. Et ekstremt utilfredsstillende forløb.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael Fogde

15.02.2019 kl. 09.25

Jeg prøvede at få Codan til at matche mine eksisterende præmier på indbo-, ulykke- og ansvarsforsikring for et par år siden, men det kunne de ikke på trods af den såkaldte rabat.

Måske forsikringsmæglerarbejdet skulle konkurrenceudsættes?

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Medlem i 5 år

15.02.2019 kl. 09.21

Tak for et meget relevant indspark vedr. Forsikring, dækning og pris. Jeg kan bekræfte, at den særlige djøf aftale med Codan faktisk ikke er så særlig eller favorabel, som tilbuddet giver indtryk af.

Jeg har for nylig hentet tilbud på forsikring fra andet selskab. Det var faktisk billigere. Eller - dele af pakken var billigere, andre dele var dyrere. Men den samlede pris var billigere og mere attraktiv end nuværende Codan pris. Stort set samme dækning, stort set samme selvrisiko.

Men du har ret. Det er vanskeligt at sammenligne præcist, fordi de forskellige selskaber ikke tilbyder præcist samme vilkår. Der er nuancer i vilkårsteksten, forskellige beløbsgrænser, små detaljer varierer ift dækning osv.
Forsikring er i høj grad en tillidssag. Og man håber jo, man aldrig får brug for forsikringen.
Men at kalde djøf aftalen med Codan for den bedste og billigste og med 32% ekstra rabat - det er, efter mon bedste overbevisning, en tilsnigelse.

Nye og forberede vilkår forhandlet i 2018, svarer djøf i en kommentar. Hvad mon det består i? Jeg mindes ikke, jeg har set ændringer slå igennem i min eksisterende pakke?

Nå, men jeg er på vej til at skifte, snart. Af flere grunde. Prisen er en væsentlig grund.

1 kommentar
3

tidligere Codan kunde (gennem DJØF)

15.02.2019 kl. 15.47

Jeg har haft samme oplevelse som der generelt gives udtryk for her. Desuden kunne Codan ikke læse deres egne forsikringsbetingelser. Jeg fik til sidst "overbevist" Codan om min tolkning af ordet "stenslag", og jeg blev derefter bedt om at finde et andet forsikringsselskab.