Læserbrev

Hvorfor kun arrangementer i København?

Når Djøf afvikler arrangementer, foregår det som regel i København - fx denne udgave af Djøfs nytårskur, der foregik i Operahuset. Hvornår gør Djøf op med dette og kommer ud i hele landet, spørger to medlemmer.

Foto: Djøf

Hvordan kan det være, at Djøf afvikler langt hovedparten af sine arrangementer i hovedstaden, når mange medlemmer bor langt derfra, spørger to fynboer.

I medlemsbladet nr. 06/2018 kunne vi læse et fint læserbrev fra Charlotte Egholm, der roste Djøfs arbejde. Hvor var det fedt at læse, at Charlotte fandt en masse netværk og støtte igennem Djøf, mens hun var jobsøgende.

Det er bare ærgerligt, at disse tilbud er begrænset til København. Det skal nævnes, at de tilbud, der er, og som vi har gjort brug af (gennemgang af CV og mentorforløb), har vi begge været utrolig glade for, hvorfor vi netop efterspørger flere tilbud. Så hvornår kommer Djøf ind i kampen og bliver en fagforening for de medlemmer, der er i provinsen?

I samme medlemsblad var der 10 arrangementer, som alle blev tilbudt i København, hvoraf kun to også blev tilbudt i Aarhus – ingen i resten af landet. Vi har personligt begge ringet til Djøf for at høre hvorfor, og hvorvidt det er muligt at få det arrangeret. Dertil var svaret simpelt: Der er ikke efterspørgsel nok, da størstedelen af medlemmerne er tilknyttet i hovedstaden.

Dette er næppe et holdbart argument meget længere. Med de mange udflytninger af statslige arbejdspladser, vi har set igennem den seneste tid, er tiden nu kommet til, at også Djøf tænker på provinsen.

Hvor er LinkedIn-kurser, netværk for jobsøgende, nytårskur m.m., som bl.a. bliver nævnt af Charlotte? Det lyder meget spændende, og vi er flere her, der godt kunne bruge det, så hvorfor får vi ikke samme prioritering i provinsen?

Personligt har vi oplevet, at det ikke har været muligt at få støtte på den måde, som Charlotte hylder – vi har manglet barselsnetværk, netværk for ligesindede ledige, men også bare generelle faglige netværk, arrangementer eller lignende – de ting arrangerer Djøf bare ikke i de andre større danske byer.

Ud over de ovennævnte mangler der også netværk og arrangementer for selvstændige i Djøf-regi. Dette ville Djøf gerne støtte på betingelse af, at det skulle foregå i Kolding. Sandsynligvis fordi der allerede er et større etableret kontor, men mon ikke at fx det lille Djøf-kontor på Syddansk Universitet i Odense snart bliver presset og bør etablere sig bedre med tilflytningen af Miljøstyrelsen og udvidelsen af Skat?

Hvem har tid til i en travl hverdag at rejse en lille time hver vej for at deltage i netværksarrangementer? Hvordan kan landets tredjestørste by ikke have nok medlemmer til at bære sådanne arrangementer?

I sidste ende må der være flere medlemmer af Djøf, bosat i provinsen, der må spørge sig selv: 'Hvorfor er jeg egentlig medlem af Djøf?'

Med venlig hilsen

Anders Sandvig, adm. direktør i Din Jurist, og Pernille Bojer-Larsen, Master in International Security and Law, begge Odense 

 


Svar fra Djøf:

Kære Anders og Pernille,

Først og fremmest tak for, at I har taget jer tid til at skrive en konstruktiv tilbagemelding og en løftet pegefinger. Vi har et øget fokus på at få flere spændende arrangementer og netværk ud at leve i hele Danmark, og jeres læserbrev og gode input er absolut vand på den mølle.

Det er dejligt at høre, at I har haft god brug af vores jobsøgningstilbud. Og I har helt ret: Med flytningerne er der et godt momentum til at lave endnu mere.

Vi forsøger at være til stede i hele Danmark og har både netværk, mentor, karrieresparring og arrangementer uden for København, men lad os endelig se, om vi ikke kan få sat endnu mere i gang.

I forhold til de emner, I nævner, kan jeg nævne, at der i foråret har været et enkelt arrangement for selvstændige 18. april, og der er mulighed for at deltage i Djøf Business Community, hvor der også er aktiviteter, der foregår digitalt, og et forum, hvor man kan komme i kontakt med andre selvstændige medlemmer af Djøf i hele landet.



I forhold til større arrangementer som ’Djøf Forum’ livestreamede vi på Hotel Plaza Odense, og jeg kan her løfte sløret for, at vi fra 1. september har indgået et samarbejde med ’Inspired Beyond Babies’, så det også er muligt at deltage i barselsnetværk i endnu flere byer. Og vi arbejder p.t. ihærdigt på at fylde efterårskalenderen ud med mere af slagsen sammen med fortsat tilbud om karrieresparring fire gange om året og en workshop om LinkedIn, som også blev afholdt sidste år.

Det er ikke, fordi vi tænker, at ovenstående er ’nok’. Vi vil meget gerne lave flere arrangementer flere steder i landet – også i Odense.

Derfor har vi skabt en Eventpulje bestående af en million kroner, hvor man som medlem kan få støtte til arrangementer i sit nærområde. Både økonomisk, men også støtte til praktik, markedsføring, konceptudvikling med videre, så det er nemt og enkelt. Så har I gode idéer til spændende, faglige arrangementer i Odense, skal I endelig dele med os via www.djøf.dk/Eventpuljen, og så får vi det sammen op at stå.

Endnu en gang stort tak for at holde os på dupperne. Vi håber på at kunne lave nogle spændende arrangementer sammen med jer.

Lars Brittain

Chef for Djøfs Netværk og Arrangementer 


Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.