Sommerguide
11.7.2018
af
Mikkel Medom Jørgensen
Foto: Colourbox
Hvis den nye viden fra en forelæsning skal sidde fast, er man nødt til at hjælpe hukommelsen ved at tage gode noter. Det gælder også i en tid, hvor notesblokken snart er helt afløst af computere og tablets. Derfor er det vigtigt for studerende at lære en effektiv digital noteteknik, siger en norsk forsker, der har skrevet en bog om emnet.
Vi lever i overgangen fra notesblokken til computeren, og selvom nogle vil mene, at vi for længst har bevæget os væk fra pen og papir, hænger mange studerende stadig fast i de manuelle værktøjer, når de tager noter til undervisningen. Det, man ikke lige får skrevet ned, husker man nok til næste forelæsning, tænker man.
Men ifølge Marianne Hagelia, som har skrevet bogen ’Digital Studieteknik’, skal man ikke stole på hukommelsen.
Hun er lektor på Høgskolen i Sørøst-Norge og har arbejdet med pædagogisk brug af it-værktøjer siden 1997. Hun pointerer, at mennesket har to slags hukommelser: den korte og den lange.
”Det meste af det, man hører under en forelæsning, sidder kun fast i den korte hukommelse og man kan glemme cirka 90 procent i dagene efter”, fortæller hun.
”For at blive en god studerende skal man lære at trække læringen fra den korte hukommelse over til den lange, og det gør man ved at lære at have et effektivt notesystem.”
God notatteknik kræver imidlertid en ekstra indsats.
”Hvis man vil være en god student, skal man ikke bare møde op og sidde til forelæsningerne og lytte. Man bliver nødt til at dedikere tid til at sætte sig ind i de digitale notatsystemer,” siger Marianne Hagelia.
”Det kan virke som tidsspilde, men det er faktisk en investering, fordi man husker meget mere, hvis man har et godt notatsystem.”
Når strukturen er på plads, kommer indholdet af noterne, og her opfordrer Marianne Hagelia til, at man sørger for at skrive spørgsmål ned til hver forelæsning.
”Forelæsninger hænger tematisk sammen, men finder ofte sted med flere dages mellemrum. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål til det, man har lært, som man kan diskutere med sine medstuderende og tage videre til næste forelæsning,” fortæller hun.
Faktisk mener Marianne Hagelia, at læren om, hvordan man lærer, er overset i det norske og danske uddannelsessystem.
”Skolerne glemmer at undervise i, hvordan man lærer bedst. De springer bare ud i indholdet. At lære at lære er vigtigere nu end nogensinde før.”
At være i stand til at sortere kritisk og reflekteret i sine informationer er, ifølge Marianne Hagelia, et vigtigt redskab i en verden, hvor falske nyheder og forlorne fakta dominerer en stor del af folks opmærksomhed.
”Når du gør dig umage og stiller spørgsmål til ny viden, er det, fordi du prøver at forstå det. Det er noget af det vigtigste, man kan lære i dag: At stille kritiske spørgsmål. For det er med nysgerrigheden, at vi bevæger os fremad og bliver bedre og dygtigere mennesker. Det er en forudsætning for demokratiet.”
Ledige stillinger