Arbejdslivsbalance

Skal du svare på chefens mail i ferien?

28.6.2018

af

Foto: Simona Pilolla/Shutterstock

Foto: Simona Pilolla/Shutterstock

Du kommer hjem fra tre ugers ferie og opdager, at chefen har skrevet flere mails til dig i løbet af ferien – burde du have svaret på dem?

Du hører til typen, der har det bedst med at tjekke din arbejdsmail i ny og næ i løbet af din ferie for ikke at komme tilbage til en mailboks med 400 ulæste mails. Så på den fjerde feriedag sidder du på stranden med udkig over det sommervarme hav og tjekker din mail. Her opdager du, at din chef har sendt dig tre mails.

Har du pligt til at svare på dem?

Nej, lyder det fra Christine Stemann Johansen, chefkonsulent i Djøf.

”Det helt klare udgangspunkt er, at du ikke skal arbejde under din ferie.”

Men derfor kan nogle chefer godt have en forventning om, at du løbende følger med i din ferie, siger hun.

”Der er sket et skred, fordi den digitale udvikling har gjort det så nemt at tilgå sine mails via mobiltelefonen – også selvom du sidder på en strand på Hawaii. Og det betyder, at nogle djøfere føler sig forpligtiget til at svare på mails i ferien, men det er du ikke. Ferie er ferie, og ferie er lig med restitution. Så selv om du selv har det bedst med at holde lidt øje med dine mails i ferien, betyder det ikke, at du skal svare på dem.”

Særlige tilfælde

Men som i så mange andre tilfælde er det ikke helt sort-hvidt, hvad du skal, og hvad du ikke skal.

I Djøf kommer der typisk en række henvendelser hen over sommeren fra medlemmer, der er blevet kontaktet af chefen i ferien, fortæller Christine Stemann Johansen.

”Det kan være et medlem, der ringer fra Roskilde Festival og siger: 'Min chef har lige ringet og bedt mig om at løse en hasteopgave – skal jeg det?' Du er ikke forpligtet til det, men mit råd vil være, at du er nødt til at udvise en eller anden form for fleksibilitet, hvis du faktisk har mulighed for at hjælpe i en krisesituation.”

Men det betyder jo så, at du er blevet afbrudt i din ferie, og derfor bør du også aftale med din chef, at du får erstatningsferie på et andet tidspunkt, for det har du ret til, siger Christine Stemann Johansen.

Hvem skal betale?

Der er også medlemmer, der ringer med økonomiske spørgsmål.

”De sidder i Sydfrankrig, men har sagt ja til at løse en hasteopgave – det koster dem en masse penge at logge på fra udlandet, og så spørger de, hvem der skal betale for det. Og her er svaret, at arbejdsgiver selvfølgelig skal holde dem skadefri. Men hvis du løbende tjekker mails og foretager opkald, uden du er blevet bedt om det, kan du ikke forvente, at din arbejdsgiver betaler,” siger hun.

Ét er regler, noget andet er den kultur, man befinder sig i.

”Det er mit indtryk, at mange medlemmer følger med på mailen af egen drift i ferien. Det hører til undtagelserne, at vores medlemmer decideret bliver bedt om det. Men hvis du er i tvivl om, hvad forventningen er, er det en rigtig god idé at få det afstemt det med chefen, inden du tager på ferie. Og for alle tilfældes skyld er det en god idé at skrive i dit autosvar: 'Jeg holder ferie fra den 2. til den 29. juli, og jeg svarer ikke på mails, før jeg er tilbage.' Hvis der så kommer en virkelig presserende opgave, må chefen jo ringe, og så bør du få afklaret det med erstatningsferie samtidig.”

Til arbejdsgiverne lyder Christine Stemann Johansens råd:

”Meld klart ud, at der selvfølgelig ikke er nogen forventning om, at de ansatte arbejder i ferien. For det er helt sikkert også i virksomhedens interesse, at medarbejderne får restitueret.” 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Hans Jørgen
5 år siden
Personligt mener jeg, at hvis man arbejder under ferien - og det er inklusive den passive læsning af indkomne mails - så arbejder man. Og det er frygteligt ineffektivt at gøre fra et all-inclusive resort i Middelhavet. Arbejd, når du arbejder, hold fri, når du holder fri. Ellers kan du lige så godt bare blive på arbejde og lave noget mere. Men selvfølgelig skal der være aftaler på plads om krisehåndtering og tilhørende kompensation. Men hverdagen er ikke en "krise" og ingen er uundværlige.