Brevkasse

Hvordan bliver jeg synlig for headhunterne?

27-11-2018
3 min.

"Jeg vil gerne videre i karrieren og overvejer derfor at tage fat i nogle headhuntere, så de kan have mig på deres radar. Hvordan griber jeg det mest effektivt an?"

Efter en del år som økonomichef i en detailhandelskæde vil jeg gerne videre i karrieren. Jeg er på jagt efter et job, hvor jeg enten kommer med i direktionen, fx som finansdirektør, eller hvor jeg skal lede ledere. Eller et job på samme niveau som det, jeg har i dag, men så gerne i en større international virksomhed. Jeg overvejer derfor at tage fat i nogle headhuntere, så de kan have mig på deres radar. Hvordan griber jeg det mest effektivt an?

’Topleder in spe’

 

Kære medlem

Det er sandt, at en del jobs ikke når frem til det åbne jobmarked. Og headhunterne har rigtig nok deres del af markedet. Så det er en god strategi at tænke headhunteren med i karriereplanerne.

Du skal først og fremmest forstå headhunterens arbejde. Hun får sin løn for at matche talenter med virksomhedernes ledige jobs og opgaver. Og hun skal levere motiverede og kompetente kandidater til den lavest mulige pris (tid). Er der den mindste risiko for, at du ikke kan levere til hendes kunde, tager hun dig ikke med i ’mappen’.

I det lys skal du gøre følgende: Vælg den rette at samarbejde med, fx en som jagter ledere og topledere. Og en headhunter, som er i feltet for økonomi, finans og internationale stillinger. På nettet er der talrige lister over headhuntere. Start der og læs dig ind til de to-fire styks, du vil gå videre med. At arbejde med dem alle sammen vil være uoverkommeligt – derfor få, men velvalgte. De har alle hjemmesider, hvor de præsenterer sig selv og deres branche- og funktionsspecialer. Hør evt. også i dit netværk. Læg mærke til jobopslag, der kunne være relevante for dig, hvor de også kan være nævnt som (med)rekrutterende. Er de i dit marked?

Få styr på din LinkedIn-profil, da LinkedIn i dag er et af headhunterens vigtigste researchredskaber. Sørg for, at din profil fortæller historien om dig som leder og kommende topleder. Lad især dine resultater og landvindinger skinne igennem. Vær tydelig om dine styrker, og hvad du kan bidrage med. Har du implementeret forandringer? Har du skabt vækst, opdyrket nye forretningsområder, gennemført besparelser og nedskæringer, været ansigtet udadtil, arbejdet op mod/med bestyrelser? Har du relevant netværk?

LinkedIn giver i øvrigt mulighed for at synliggøre dig målrettet over for headhuntere, både i indstillingerne af din profil og ved de velvalgte ord, du fx lægger ind i summaryfeltet, som er headhunterens foretrukne søgefelt.

Når det er på plads, så lav et kort skriv, der oplister dine relevante resultater i karrieren, dine faglige styrker, din personlighed, din måde at være leder på og dine bevæggrunde for at søge videre i karrieren. Oplys derudover kort, hvad din løn- og vilkårspakke skal være, hvilket ledelsesniveau du som minimum skal være på, og kom evt. ind på, hvordan din private/familiemæssige situation er. Dokumentet skal supplere dit cv. Udover at det tjener til din egen afklaring, så indgår de nævnte områder typisk i den profil, som headhunteren alligevel skal vise sin kunde.



Tag personlig kontakt til headhunteren. Måske har de allerede en stilling slået op, som skal være din, eller som minder om din kommende. Brug evt. dén stilling som anledning til kontakt. Forvent ikke, at headhunteren har noget til dig lige p.t., men se det som en proces, hvor første skridt er at etablere kontakt. Du har med andre ord lagt dig i headhunterens ’radarzone’ og etableret god mulighed for videre dialog.

I din kontakt med headhunteren – som jo typisk er en flink, jovial og rar person – skal du være klar over, at hun først og fremmest varetager sine kunders interesser. Så den omfattende proces, fra første kontakt til du lander trygt i en af headhunterens kunders stole, er én lang jobsamtale.

Go’ headhunterjagt fra Djøf!

Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf 

Skriv til brevkassen

Skriv til Djøfs panel af rådgivere, hvis du har spørgsmål om ansættelsesforhold, karrieremuligheder, overenskomster, regler og lovgivning, faglige netværk eller andet, der optager dig i forbindelse med arbejdsliv eller studier.

Vi bringer et udvalg af spørgsmål og svar. De indsendte spørgsmål kan eventuelt blive forkortet eller lettere redigeret.

Send dine spørgsmål til bladet@djoef.dk. Husk også at skrive dit fulde navn og mailadresse til brug for redaktionen og rådgiverne. Hvis du ønsker, at dit spørgsmål i bladet bliver underskrevet med pseudonym i stedet for navn, bedes du gøre opmærksom på det. 

Kommentér
1
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.