Tema: Det grænseløse arbejde

4 eksperter giver råd: Sådan styrer du det grænseløse arbejde

17.10.2018

af

Foto: Privat

Foto: Privat

Takket være især smartphones kan vi arbejde når som helst og hvor som helst. Hvordan kan ledere såvel som medarbejdere håndtere det på en måde, så vi stadig kan få glæde af de gevinster, fleksibiliteten giver os? Det har Djøfbladet bedt fire eksperter give gode råd om.

PR-foto
Christian Ørsted

Cand.merc., ledelsesrådgiver og forfatter til ’Livsfarlig ledelse’.

Du vil ikke tale om balance. Hvorfor?

”Work-life-balance fungerer ikke som begreb, fordi vi får fortalt folk, at deres arbejdsliv og privatliv er modsætninger. Den balance, vi skal have fokus på, er en anden, nemlig om der er overensstemmelse mellem det ansvar, man har på sit arbejde, og om man også har den nødvendige indflydelse til at lykkes med det.”

3 råd fra Christian Ørsted til lederen, der vil skabe overensstemmelse mellem ansvar og indflydelse:

  1. Det er ikke lederens job at blande sig i sine medarbejderes privatliv. Hvis der er belastningsproblemer eller stress, er det rigtige at se på de årsager, man rent ledelsesmæssigt kan gøre noget ved. Nemlig medarbejdernes oplevede balance mellem ansvar og indflydelse i forhold til arbejdsopgaver.
  2. Dernæst skal vi give folk ro til at løse de opgaver, der kræver fordybelse. Balance mellem ansvar og indflydelse knækker, fordi folk laver utroligt meget reaktivt arbejde, hvilket ofte opleves som en strøm af ubetydeligheder, der ikke gør en forskel. Den faglige stolthed ligger i det dybe arbejde. Man er som leder derfor nødt til at interessere sig mere for, hvilke opgaver der skaber langsigtet værdi, end hvad der er let at måle og følge op på, fordi det er lavpraktisk og konkret.
  3. Til slut bør lederen kigge indad og lade være med at sætte tempoet unødigt op, fx ved at sende mails på alle tider af døgnet, som folk føler sig forpligtet til at læse.
PR-foto
Imran Rashid

Læge, debattør og forfatter til bøgerne ’Sluk’ og ’Offline: Unplugging your Brain in a Digital World’.

Hvorfor skal vi ’slukke’?

”Fordi vi ikke er bygget til et ’always on’ liv. Vi lever i dag i en ekstremt digitalt forurenet verden, hvor menneskers evne til at prioritere og forpligte sig til disse prioriteter er ved at forsvinde med undtagelse af de mest nødvendige ting. Vi har nogle regninger, der skal betales. Et arbejde, der skal udføres. Men hvis ikke vi igen lærer at holde fri, indgå i relationer, passe menneskelige behov, så ender vi i en verden, som vores egen hjerne ikke passer ind i.”

Hvad kan den enkelte medarbejder gøre?

”Work-life-balance duer ikke som begreb. I stedet er min løsning at se tilværelsen som et konstant ressourceforbrug. I snit er der mellem to og tre timer at hente på daglig basis hos alle mennesker, som vi putter ned i sociale medier, og som går fra dit eget liv. Det smager af sociale relationer, men det svarer slet ikke til at være sammen med rigtige mennesker.”

3 råd fra Imran Rashid til dig, som vil have mere tid til vigtige ting:

  1. Køb et vækkeur. Få telefonen ud af soveværelset.
  2. Styr rum og rammer. Man skal planlægge mod sin egen natur. Du er langt mere ubevidst og impulsdrevet, end du tror.
  3. At blive mere bevidst om éns vaner og ubevidste adfærd. At man ikke bruger mere tid på de ting, man plejer, end de ting, der er vigtige. Luk øjnene og tænk på det, der er vigtigst i dit liv – de færreste vil tænke på deres smartphone.
PR-foto
Camilla Kring

Civilingeniør, ph.d. i work-life-balance og forfatter til bøgerne ’Livsnavigatøren’, ’Supernavigatør’ og ’Jeg er B-menneske’.

Hvad er problemet?

”En af de store udfordringer er, at vi har fået mulighederne for at have en meget fleksibel arbejdskultur takket være teknologi, der muliggør, at meget arbejde kan løses når som helst, hvor som helst. Men samtidig føler mange eksempelvis skyld, hvis de bruger noget af tiden mellem kl. 8 og 16 på private gøremål. Men hvis du kan arbejde 24/7, skal det grænseløse arbejde også rumme det grænseløse privatliv.”

4 af de faser, som Camilla Kring bruger i sin rådgivning af medarbejdere og virksomheder:

  1. Tid: Hvad bruger du de 168 timer på, der er i en uge? Er der nogle små forandringer, man kan foretage, der giver én større trivsel?
  2. Mål: Hvad vil du gerne have ud af dit liv? Både med hensyn til arbejde og privat. Det er vigtigt at få defineret, hvad vil du have ud af dit privatliv. Jo mere ser du også, at der kan komme en form for balance mellem det grænseløse arbejde og det grænseløse privatliv.
  3. Døgnrytme: Jeg spørger, om man er A- eller B-menneske. Det handler om energi. Hvornår har du mest energi? Og hvad bruger du dine peaks på?
  4. Rum: Mange fortæller, at de ikke kan arbejde på arbejdspladsen, så det handler om at finde rum, hvor man kan fordybe sig. Forskning viser nemlig, at det tager 20-45 minutter at komme tilbage til dyb koncentration.
PR-foto
Mads Lønnerup

Cand.mag. og master i etik og værdier i organisationer, coach og chefkonsulent i arbejdsglæde og stresshåndtering.

Hvad er vidensarbejderens udfordring i det grænseløse arbejdsliv?

”Udfordringen for vidensarbejderen er, at arbejdskraft i dag er tankekraft. Øverste etage kører hele tiden, medmindre man har gode metoder til at koble af.”

Hvad kan lederen gøre for at hjælpe?

”Ledere skal være opmærksomme, men de skal ikke fortælle medarbejderne, hvornår de skal arbejde. Ofte kan lederen komme til at vurdere medarbejdere på overfladiske ting, som at medarbejderen mødte senere ind eller gik hjem før tid. I stedet er det vigtigt som leder at have en forståelse for, hvad medarbejderen beskæftiger sig med og er optaget af. Lederen skal vise omsorg og sørge for at skabe nogle åndehuller for medarbejderen. Ledere har et medansvar for, at medarbejderen er klar til at arbejde og er frisk.”

2 råd fra Mads Lønnerup, der kan hjælpe medarbejderen med at koble af:

  1. Folk, der cykler til og fra arbejde, har nemmere ved at lægge arbejdet bag sig. Hvis du har haft høj puls, er det i højere grad nemmere at lægge arbejdet fra sig. Mennesker, der performer højest, som jeg har haft kontakt med, er gode til at koble af eksempelvis ved at dyrke sport.
  2. Jeg ved selv, at hvis jeg får travlt i en periode, skal jeg huske at finde ud af, hvornår jeg kan tanke op. Jeg spørger ofte medarbejdere, hvornår de er mest glade. Hvornår smiler du? Husk også at finde tid til det, når du har travlt.
Tema: Det grænseløse arbejde

Det har aldrig været nemmere at gå på arbejde – når som helst og uden nødvendigvis at skulle være på kontoret. Men hvad gør det ved os, at arbejdet aldrig er længere væk end vores smartphone? Og hvordan håndterer vi grænseløsheden på en måde, så vi stadig kan høste de gevinster, fleksibiliteten giver os?

Det er nogle af de spørgsmål, Djøfbladet undersøger i dette tema. Ud over denne artikel kan du møde tre ret forskellige djøfere:

Desuden har vi bedt nogle af landets fremmeste forskere på området gøre os klogere på, hvad grænseløsheden har gjort ved vores opfattelse af arbejdet.
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet