Er nutidens firmaer lige så ækle som deres jobopslag?

09-06-2017
2 min.

Klumme: Der er sket noget grimt med stillingsannoncerne siden 1990’erne, mener Carsten Juul. Han får brækfornemmelser, når arbejdsgiverne forlanger noget så privat som ens passion.

Nu søger min ældste datter job, og der kunne nok falde et par råd af, hvis hun vil med på et stærkt hold, være del af en succes i rivende udvikling og i øvrigt brænder totalt for sit fag.

Jeg får allerede dedikeret kvalme ved tanken om, at hun skal sidde der og se naturlig ud uden at krympe sig, fordi hun umuligt kan svare ærligt på alt deres gejl. Jeg ser spørgsmålene forme sig i horisonten:

Kan du lide at have mange bolde i luften?

Er du teamplayer? Har du drive? Trives du med deadlines?

Og hvad er en perfekt arbejdsdag, som du selv ser den?

Jeg får lyst til selv at svare gu vil jeg da ej. Dynamisk, fleksibelt, uformelt arbejdsmiljø med løg på. Vil du være med til at gøre en forskel?  Det er, som om jobannoncer fabrikeres samme sted. I en kold underjordisk central ude i Avedøre. Tonen, tempoet, det på én gang indsmigrende og kalkulerede psyko-potente rekrutteringskonsulent-sprog, der må få et sundt menneske til at spørge sig selv: Er arbejdsmarkedet virkelig sådan? Er kollegerne? Vil jeg overhovedet arbejde et sted, hvor de taler om sig selv som selvglade og usårlige superhelte?

Interesse er ikke længere nok: De vil have noget så privat som passion. De tror, de kan få folks følelser. Men der er noget tilbage i verden, man ikke kan bede om.

Der er sket noget grimt med stillings­- annon­cerne siden 1990’erne, hvor jeg søgte mine første job. Nu bruger virksomhederne pladsen til at puste sig op over for både kunder, konkurrenter og ansøgere og kommunikerer dermed på to planer. Og så går det galt. Deres fæle selvfremstilling smitter af. Man kan ikke lade være med at tro, at virksomhederne faktisk er sådan.



Det var som journalist i 1995. Jeg faldt over en lige ud ad landevejen-annonce. Et lille blad. Ikke en stilling med prestige, men det handlede først og fremmest om at begynde et sted. Samtalen. Kaffe, vand, småkager, mit svedige håndtryk, en kikset indledende bemærkning. Redaktøren og redaktionssekretæren var imødekommende, fortalte kort og præcist, stillede reelle spørgsmål.

Havde jeg noget kendskab til udviklingen i dansk landbrug?

Det havde jeg så ikke.

Andelsbevægelsen?

Ikke meget ud over det, jeg lige havde nået at læse op.

”Men du vil gerne skrive?”

På vej ud af kontoret fik jeg høfligt spurgt, hvor mange der havde søgt stillingen. Fem, de havde kaldt tre til samtale. Jeg fik det. Så jeg må jo alligevel have sagt noget, der imponerede dem.

10 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pia

09.06.2017 kl. 11.30

Idag er der 100-300 ansøgere og der går inflation i krav og ansættelses-kriterier, fra recruiters og HR specielt

0 Kommentar
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Elisabeth Bundgaard

09.06.2017 kl. 11.36

Spot on!

0 Kommentar
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jens

09.06.2017 kl. 11.55

Jeg er naturligvis også rimeligt træt af disse floskler. Jeg har også siddet på den anden side af bordet og ansat mange mennesker. I den forbindelse har jeg været meget optaget af at spørge ind til kandidaten, og høre hvordan og hvorledes de har reageret eller ville have reageret i forskellige situationer. Det sidste lyder hypotetisk, men handler om at når de var ude på job for os, så kunne de komme i situationer, hvor det var meget nødvendigt at kommunikere præcist for at undgå at bringe dem selv og os i problemer (belært af erfaringer). De kunne godt blive ansat alligevel, selvom de svarede uhensigtsmæssigt. Afgørende var, at de kunne bringes til en forståelse af, hvorfor at det var nødvendigt at kommunikere som ønsket. Kunne de ikke det, ja så turde vi ikke sende dem afsted på job for os!

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Carsten Thornhøj

09.06.2017 kl. 12.11

Et sted at starte kunne være at hælde konsulenter ned ad brættet. For hvordan kan det være troværdigt at outsource sådan noget som HR, hvis man mener "mennesker er vores vigtigste resource"? Hvad med at lade kolleger til den kommende medarbejder stå for teksten?
Og husk at lukke ned for Linkedin bavl og CV'er fremstillet efter push-up bh metoden.

0 Kommentar
8
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pernille

09.06.2017 kl. 16.06

Så godt ramt! Man rammes som ansøger af tvivl og det sætter gang i den helt store selvindsigt: Er jeg god nok, vil jeg det her 110% eller vare 90% og er det nok til at få stillingen?
Måske er der mange ansøgere, buhu og tillykke, ta' en tudekiks over, at der er SÅ mange veluddannede og kvalificerede folk, der finder din virksomhed og stillingen interessant. Så skru lige ned for de skyhøje forventninger og krav.

0 Kommentar
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anna

09.06.2017 kl. 18.09

Der er godt nok et kæmpe besparelsespotentiale ved at nedlægge HR - funktionerne og stoppe med at købe konsulentydelser. Lad os komme tilbage til at fagligheden skal i højsæde - Danmark er fyldt med veluddannede mennesker, det giver ikke mening af kopiere amerikansk poptilgang til ansættelser. Dejligt at nogen tør sige, at Kejseren selv ikke har noget tøj på.

0 Kommentar
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hans

10.06.2017 kl. 09.57

Ja. Og nej. Det kommer an på, hvem i firmaet der har skrevet jobannoncen, og hvem der interviewer.
HR er et fagspeciale på lige fod med alle andre, og der er forskel på de fagprofessionelle lige som i alle andre jobs. Det er dog også et område med en bevisligt høj andel af inkompetente og uengagerede medarbejdere. Det smitter af på vores opfattelse, da vi andre normalt kun møder én fra afdelingen.
Alle jobansøgere, som får lov til at snakke med kommende kolleger, vil opleve en menneskelig behandling. Desværre er det ikke altid nok, og så må HR på banen med forhøjet risiko for brækfornemmelser til følge.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Bjarne

10.06.2017 kl. 12.08

Jobsøgeren må stille sig det relevante spørgsmål, om et jobs daglige indhold virkelig kan leve op til en overlæsset jobannonce, hvor ens kompetencer kan bruges og udvikles over tid. Annonce teksten er tit lidt i strid med tidens ånd, hvor ens liv også skal kunne deles med en samlever og børn. Det gælder om at være selektiv ved en jobsøgning!! Som en vis mand engang sagde, så er en kvindes lange røde negle, dyrt tøj og et flot opsat hår ved det første stævnemøde ikke nødvendigvis en garanti for et efterfølgende langt og lykkeligt ægteskab.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pia

10.06.2017 kl. 15.36

Ved en virksomhedspræsentation taler jeg først med chefen for mit faglige område, som vægter generelle fag-kompetencer højt viser det sig - og selv er kommet fra anden branche. Vi har en god kemi. Da jeg senere taler med HR person fra samme firma, møder jeg desværre en arrogant person som dårligt nok vil tale med mig og iøvrigt pointerer at branche-tilhørsforhold er vigtigst, ikke fag-kompetencer. Vi taler om en branche med relativt lille product knowledge-curve/ikke komplekse produkter. Dette er blot et enkelt-stående eksempel på, hvordan HR og recruiters har gået ind og lagt et ofte overflødigt og til tider decideret ødelæggende lag på en rekrutterings-proces. Læg dertil alskens andre krav som også pointeret i artikel. Det er pænt uphill at være ansøger idag med HR og recruiters on top, som ofte ej heller har et reelt clue om ens fag og forstår fagligheden.

0 Kommentar
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jane

12.06.2017 kl. 08.53

Hvor har du bare ret..! Og ikke mindst at man i dag skal være ROBUST. Tak fordi du tør sige tingene højt.