Sociale medier er dit bedste visitkort

20.10.2016

af

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

En professionel tilgang til at bruge sociale medier kan give dit netværk vokseværk. Det kan være vejen til flere kunder eller dit næste job. Her får du syv tips til at lykkes fra digital rådgiver Astrid Haug.

Succes med LinkedIn

Djøf tilbyder kurser i LinkedIn i den kommende tid i Aarhus, Odense og København. Eksempelvis i Djøf Jobværksted i København 6. december. Læs mere på djoef.dk/arrangementer.

Når du aktivt bruger sociale medier i dit professionelle virke, får du et større netværk. Det kan være vejen til flere kunder – eller dit næste job. Du opsamler løbende viden inden for din branche, og samtidig forbedrer du dine kommunikative og digitale færdigheder.

Med et enkelt opslag kan du fx hjælpe virksomheden med at rekruttere bedre og billigere. De sociale medier giver dig mulighed for at dyrke en række aspekter, som gør dig til en værdifuld og skattet medarbejder, og som giver dig flere muligheder den dag, du skal videre til et nyt job. Det hele kan lyde som en forfærdelig masse arbejde, men bare fem minutter hver dag på sociale medier vil give dig synlige resultater.

Har du en ledende stilling, har du et særligt ansvar for at gå foran med et godt eksempel. Men hvis du ikke er leder, er der ingen grund til at vente på, at chefen sætter dig i gang. Du kan begynde her ved at følge de syv trin i denne guide til professionel succes på sociale medier.

1. Udvid dit netværk

Brug LinkedIn til mere end dit online-cv. Følg op på et møde eller en konference ved at række ud til folk på LinkedIn. Brug ”Advanced” søgefunktionen i toppen ved siden af søgefeltet til at dykke ned i forskellige funktioner eller brancher – fx ved at søge på skolechefer i kommuner. Et større netværk giver dine opslag større rækkevidde.

2. Følg de vigtigste folk i branchen

Hvem er de vigtigste folk i din branche, i Danmark og internationalt? Ræk ud til dem eller følg dem. Følg også institutioner, virksomheder og fagmedier, så du får så mange spændende input som muligt i dit newsfeed. På den måde ved du altid, hvad der foregår. Det kan give dig inspiration til, hvad du selv kan dele på LinkedIn, men det er også viden om trends og tendenser, som du kan trække med ind i organisationen.  

3. Lav opdateringer

Fortæl om din arbejdsplads, del en spændende faglig artikel, eller del nogle pointer fra en konference, du deltager på. Har du selv været på scenen, er det oplagt at dele din præsentation på LinkedIn via Slideshare. På den måde øger du folks kendskab til virksomheden og de faglige emner, som du gerne vil forbindes med. For de mere ambitiøse er der på LinkedIn en indbygget blog, som dukker op, når man laver sit sprog på LinkedIn om til engelsk. Funktionen hedder 'Write an article', og her kan man skrive lidt længere tekster, krydret med billeder, video, præsentationer og links. Fordelen ved blogs er, at de klistrer til ens profil, hvorimod andre aktivt skal vælge 'View recent activity' på profilen for at finde dine seneste opdateringer.

4. Lyt med på Twitter

Twitter er et fantastisk redskab til at holde sig orienteret om, hvad der foregår i brancher, nicher og interessefællesskaber. Søg fx på hashtags som #dkpol (dansk politik) #dkbiz (dansk businessnyt) og #smdk (danske sociale medier). Din branche har helt sikkert også et relevant hashtag, som du kan følge.

Deltager du i en konference – eller er du forhindret i at deltage – kan du følge med på konferencens hashtags og se, hvem der tweeter, og hvilke pointer der er mest populære. For de mere avancerede, er der det gratis program Tweetdeck, som gør det nemt at overvåge flere hashtags på én gang. Her kan man også planlægge tweets til senere eller sætte filtre op, som reducerer mængden af tweets på et givent hashtag.

5. Lav dine egne tweets

Det kan være en god idé at komme i gang med selv at lave tweets. Du kan starte med at retweete (videresende) opslag fra en kollega eller folk i din branche. Når du selv tweeter, er det vigtigt at huske at bruge din branches # og tagge de personer eller organisationer, der bliver omtalt i dit tweet, hvilket du gør med @ og navnet. Husk, at der er stor konkurrence om at få opmærksomhed, så sørg for at skabe interesse og blikfang, fx med videoer, billeder og grafikker.

6. Få styr på Facebook

Langt de fleste danskere bruger Facebook privat og er ikke interesseret i at lægge arbejdsrelaterede opslag ud her. Hvis du ikke har det forbehold, kan det være en god idé at dele relevante jobopslag samt nyheder om virksomheden eller fra branchen med dit Facebook-netværk. 

Hvis du kun ønsker at bruge Facebook privat, så sørg for, at din profil ikke er pivåben. På din egen profil kan du på de tre små prikker i banneret vælge 'Vis som', så du kan se, hvordan din profil ser ud for folk, du ikke er venner med. Under privatindstillinger bør du begrænse dine opslag samt mulighed for tagging til venner samt begrænse tidligere opslag. På Instagram kan du vælge at have en åben eller lukket konto alt efter, hvor privat du ønsker at bruge den.

7. Sæt dig et konkret mål

Hvad er succes på sociale medier for dig? Det kan være et vist antal forbindelser på LinkedIn eller følgere på Twitter. Det kan være, du ønsker at kravle højere op i din LinkedIn-ranking, som du finder under 'Profile -> Who’s viewed your profile -> How you rank for profile views'. Du kan også have et mål om flere kunder og henvendelser som følge af din aktivitet på sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Kim Elmose
7 år siden
Rolig nu, Karen. Der er faktisk en del for hvem SoMe som professionel kanal er ukendt land - og som ikke ved, hvordan de skal forholde sig eller hvor skal de starte. Der er Astrids artikel blot en "Kom-igang-sang" til de ikke SoMe-savy.
Karen
7 år siden
ok, og det kunne vi ikke lige selv finde ud af? Der er ikke noget nyt i den her artikel