Elsk dit profilbillede

01-04-2015
3 min.
Dit profilbillede på LinkedIn eller på jobansøgninger er afgørende, siger netværksekspert - så sørg for at have et billede, du kan være stolt af, så du har lyst til at bruge det. Foto: Goodluz/Shutterstock

Dit ansigt er et markedsføringsværktøj på digitale medier og jobansøgninger. Her er en håndfuld tips til det gode profilfoto.

”Man skal elske sit billede, så andre også kan elske det,” siger Carina Heckscher, der er foredragsholder og ekspert i netværk.

Hun mener, profilbilleder er afgørende, når vi brander os selv. De fleste mennesker hader både at blive fotograferet og at se sig selv på billeder, fortæller hun. Men har man et profilbillede, man er tilfreds med, vil man også bruge det mere aktivt.

”Man skal være stolt af sit billede. Så stolt, at man rent faktisk er glad for at vise sit billede frem. For det er dem, der gør sig synlige, der får job,” siger Carina Heckscher.

Lign dig selv

Det første, man ser på fx LinkedIn, er profilbilledet, forklarer Carina Heckscher.

"Det betyder rigtig meget, hvordan vi ser ud, og hvilke job vi tiltrækker eller ikke tiltrækker for den sags skyld. Det er jo ikke alle jobs, man kan få, hvis man har tatoveringer i ansigtet."

Derfor mener Carina Heckscher, at man skal gå op i, hvordan profilbilledet ser ud. Billedet skal frem for alt være vellignende.

"Du skal se ud, sådan som du ser ud – oftest. Så folk kan genkende dig. Hvis man altid går med briller, skal man selvfølgelig også have sine briller på på profilbilledet."

Sælg dig selv

Et uskarpt profilbillede taget ved sommerhuset. Et storsmilende ansigt fra en nytårsfest. De private billeder ligger side om side med de professionelle portrætter på LinkedIn. Billedet fortæller noget om den person, der har profilen. Carina Heckscher sammenligner profilbilledet med en indkøbspose. Hvis du går ud af Netto med en hvid plasticpose, går du bare ud med en hvid plasticpose. Men kommer du med en Nettopose i hånden, så har Netto gjort noget for at markedsføre sig.

"Vi er vores egen hvide plasticpose. Hvis du ikke siger noget, så er der ikke nogen, der ved noget om dig," fortæller Carina Heckscher.

"Man sælger jo sig selv, om man vil det eller ej."

Profilbilledets mester

Den prisvindende amerikanske fotograf Peter Hurley anses for at være en af verdens bedste profilbillede-fotografer. Peter Hurley gør med et profilbillede, hvad Ulrik Wilbek gør med et håndboldhold: får det absolut bedste ud af de mennesker, de arbejder med.



I USA bruges profilbilleder meget aktivt. Næsten alle bruger billeder på visitkort og jobansøgninger. Mange firmaer har også medarbejderportrætter på hjemmesiden. Og hvis du vil fremtræde som en professionel person, skal portrætbilledet se professionelt ud.

”I dag har alle og enhver på denne planet brug for et profilbillede,” siger Peter Hurley i et interview i Readers' Choice.

Og Peter Hurley understreger i interviewet, at profilbilleder er ”the no. 1 marketing tool,” og at ”du kan være verdens mest talentfulde person, men hvis du ikke markedsfører dig rigtigt, ser de rigtige mennesker dig ikke.”

Her er fire kneb, Peter Hurley selv bruger, når han fotograferer:

1. Ansigtet frem

Mange får en uflatterende hals og hage på billeder. Peter Hurley har fundet et simpel måde at løse det problem på. Han beder folk om at skubbe ansigtet frem mod kameraet. Fra siden ser det ud, som om man laver en imitation af E.T. Det føles unaturligt, men set forfra giver det en fantastisk smuk hals og kæbeform. ”Feels weird, looks good,” som han siger.

2. Clint Eastwood-øjne

Peter Hurley har fundet frem til, at folk ser mere selvsikre ud, hvis de kniber øjnene lidt sammen. Men kun lidt! ”The squint” kalder han det.

Tricket er, at man kun kniber med den underste del af øjet.

"Usikkerhed ses i øjnene," siger Peter Hurley.

3. Smil naturligt

De fleste mennesker smiler anstrengt, når de skal fotograferes. Peter Hurleys mål er at fjerne det falske fotosmil og finde et selvsikkert naturligt smil frem. Med en konstant og uformel talestrøm får han personen, der skal fotograferes, til at slappe af og smile naturligt.

4. Tæt beskæring

Øjnene er det absolut vigtigste i et profilbillede. Peter Hurley beskærer sine profilbilleder sådan, at øjnene er placeret en tredjedel nede i billedet. Og han fotograferer så tæt, at toppen af håret ofte skæres væk.

”Vi ved godt, at hovedet fortsætter uden for billedrammen,” siger Peter Hurley.

 

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.