Elsk dit profilbillede

15-04-2015
1 min.

Dit ansigt er et markedsføringsværktøj. Det er alle vegne. På de digitale medier, på visitkort og jobansøgninger. Og dit profilbillede giver nye samarbejdspartnere eller arbejdsgivere det første indtryk af, hvem du er.

Man skal elske sit billede, så andre også kan elske det,” siger Carina Heckscher, der er foredragsholder og ekspert i netværk.

Hun mener, profilbilleder er afgørende når vi brander os selv. De fleste mennesker hader både at blive fotograferet, og at se sig selv på billeder, fortæller hun. Men har man et profilbillede, man er tilfreds med, vil man også bruge det mere aktivt.

”Man skal være stolt af sit billede. Så stolt at man rent faktisk er glad for at vise sit billede frem. For det er dem, der gør sig synlige, der får job,” siger Carina Heckscher.

Lign dig selv

Det første, man ser på fx LinkedIn, er profilbilledet, forklarer Carina Heckscher.

“Det betyder rigtig meget, hvordan vi ser ud, og hvilke job vi tiltrækker eller ikke tiltrækker for den sags skyld. Det er jo ikke alle jobs, man kan få, hvis man har tatoveringer i ansigtet.”

Derfor mener Carina Heckscher, at man skal gå op i, hvordan profilbilledet ser ud. 
Billedet skal frem for alt være vellignende.

“Du skal se ud, sådan som du ser ud – oftest. Så folk kan genkende dig. Hvis man altid går med briller, skal man selvfølgelig også have sine briller på på profilbilledet.”

Sælg dig selv

Et uskarpt profilbillede taget ved sommerhuset. Et storsmilende ansigt fra en nytårsfest. De private billeder ligger side om side med de professionelle portrætter på LinkedIn. Billedet fortæller noget om den person, der har profilen. Carina Heckscher sammenligner profilbilledet med en indkøbspose. Hvis du går ud af Netto med en hvid plasticpose, går du bare ud med en hvid plasticpose. Men kommer du med en Nettopose i hånden, så har Netto gjort noget for at markedsføre sig.



“Vi er vores egen hvide plasticpose. Hvis du ikke siger noget, så er der ikke nogen, der ved noget om dig,” fortæller Carina Heckscher.

“Man sælger jo sig selv, om man vil det eller ej.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.