Regeringen har givet mit job til nogle andre

18-11-2015
4 min.

Mette Holmgren skal finde et nyt job, for dét, hun har, flytter til Hjørring, og hun kan ikke flytte med. Personligt forstår hun ikke meningen med flytteplanen, for den vil give staten et kæmpe tab af viden.

De havde ingen anelse om, hvad det handlede om, da der kl. 10:45 torsdag den 1. oktober pludselig bliver indkaldt til stormøde et kvarter senere. Vitterligt ikke. Men minuttet før departementschefen træder ind, spotter jurist Mette Holmgren tillidsrepræsentanten i mængden. Hun har grædt, kan man se.

Beskeden fra Finansministeriets departementschef til medarbejderne i Statens Administration er kortfattet: Styrelsen flytter til Hjørring. Der er ­ikke så meget mere, han kan fortælle dem ­lige nu.

De forstenede medarbejdere, ­nogle grædende, samles i teams med deres chefer. Lidt efter løber alle hver for sig for at nå at ringe til familien, før det er ude i medierne.

Mette Holmgrens samtale med sin mand er kort: ’Jeg bliver nødt til at ­finde et nyt job’.

”Der var jo ikke så meget at tale om. Min mand er juridisk chef i et større forsikringsselskab. Han kan ikke flytte med. Jeg er født i Jylland, og jeg elsker Jylland. Men jeg har boet og arbejdet her i 25 år. Det meste af min nærmeste familie er flyttet hertil. Mine venner er her. Min mand er født her. Vores datter er glad for sin skole.”

Kommunal champagne var dårlig stil

Kl. 12 kører News så med Lars Løkke Rasmussen, som præsenterer regeringens plan.

38 styrelser og andre statslige arbejdspladser med 3.900 medarbejdere, heraf mindst 1.000 djøfere, flytter til 38 forskellige byer.

News klipper over til en borgmester, som trippende af spænding følger med på en stor fladskærm. Yes! Så ­siger ­Løkke det endelig. Så mange ­statslige arbejdspladser får vi. Armene op. Af med champagneproppen.

Det indslag kørte i båndsløjfe. Mette Holmgren så også News.

”Jeg forstår godt, at andre ser anderledes på udflytningerne end os, der ­ikke kan flytte med. Men dét med at stå og skåle på, at mange tusind ­mennesker lige har mistet deres job, syntes jeg ­ikke, var pli.”

De får fri resten af dagen, så de kan tage hjem. Men de fleste går på cafe for at tale sammen.

Vi taler cv i frokosten

Nu er der gået en måned. Man kan stadig møde røde øjne. 1. november er rundet, og de første har fortalt, at de har fået nyt job og sagt op.

”Ja. Vi taler om cv´er i ­frokostpausen. Det bliver hårdt, når folk for alvor begynder at flygte. Hvem skal lære de nye op? Hvem skal erstatte de chefer og teamledere, som siger op? Jeg så Djøfs undersøgelse med, at kun tre procent af djøferne vil flytte med. Så det er bare at tælle ned, og det er jo mange af nøglemedarbejderne, der går først. Statens Administration kommer til at miste så megen viden. Så megen produktivitet.”

Sygefraværet er allerede eksploderet.

”Jeg ved ikke hvorfor. Om det er fordi, folk er nede psykisk, eller det er fordi, immunforsvaret er røget. Det gør det jo af stress.”

Hun har ikke mødt nogen, som siger, at de vil flytte med til Nordjylland.

”For de få, som rent faktisk ­kunne flytte med for ægtefælle og børn, er det en satsning. Udflytningen bliver dyr. Hvad hvis det ender med fyringsrunder? Der er ingen jobgaranti. Der er ingen garanti for alternative jobmuligheder. Der er ingen garanti for, at man falder til. Husene er billige, ja, men kan du sælge igen?”

Til gengæld ville hun selv være klar til en pendlerordning et stykke tid for at være med i selve opbygningsfasen i Nordjylland – hvis ellers hendes datter havde været ældre end syv år.

”Så ville jeg godt lægge tre-fire dage om ugen deroppe i et antal måneder. For det er en enormt spændende opgave. Men jeg kan ikke være så meget væk fra min datter.”

Det giver ikke mening

Flytningen skal være en realitet ­senest ved udgangen af 2017, har de fået at ­vide.

Den 44-årige Mette Holmgren har tre tidligere jobs i den finansielle sektor på sit cv. Hun tror godt, hun kan finde et nyt job. Men hun tror ikke, det bliver let. De bliver mange, mange erfarne djøfere, som søger job samtidig.



”Jeg havde ingen planer om at skifte. Jeg er rigtig glad for mine opgaver og mine kolleger. Jeg vælger at se det her som en mulighed for at få et endnu bedre job end det, jeg har.”

Men hun er ikke for alvor begyndt at søge endnu.

”Jeg er ikke helt mentalt klar til at slippe mit fokus på Statens Administration.”

Hvad synes du om regeringens beslutning?

”Helt som mig selv, helt personligt: Jeg kan ikke forstå den. Dét, man reelt siger, er: Vi tager jeres jobs og taber viden, fordi der er nogle andre, som har brug for dem. Det giver ikke mening. Havde man sagt, at vi har fundet et sted, hvor vi kan få jeres ydelser bedre og billigere, kunne det måske give mening. Men hvis 97 procent af den kompetence, som de nuværende djøfere repræsenterer, forsvinder, så bliver servicen og produktet til borgere og politikere ringere.”

8 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Peter Schmidt

20.11.2015 kl. 12.12

Tudekiks. Det er synd for Mette at hun har mistet job. Det skal man ikke ønske for nogen. Men, set i større perspektiv, er indlægget udtryk for en forkælet holdning, usolidarisk med Danmark udenfor voldene og i virkeligheden meget provinsielt, læs Københavneri. Mvh Peter.

0 Kommentar
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Bo Frahm

20.11.2015 kl. 13.18

Jeg er selv Jyde der bor i København.
Dette har ikke noget med tudekiks at gøre! dette handler om mennesker, viden og metoder.
Solidaritet betyder at man støtter hinanden, det betyder ikke at man forsøger at træde på hinanden.
Derfor er det reelle i sagen at der er et politisk ønske om at flytte arbejdspladser fra Hovedstaden til Provinsen, OK.
Hvis disse flyttes i en pludselig bevægelse, der betyder at den opsparede know-how forsvinder ud af institutionen, så man skal begynde forfra. Det betyder også at du har en institution der ikke fungerer i op til flere år; ikke OK
Du kan ikke forvente at personer/familier skal satse "hele butikken" uden at have en eller anden form for sikkerhed. Det er vores samfund ikke indrettet til.
Så derfor Peter, tænk over om du vil rykke hele din familie til København i morgen, hvis din arbejdsplads blev flyttet nu.
Det vi skal spørge om og tænke over er fornuften og metoden i forslaget/handlingen!

0 Kommentar
13
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Stig Sørensen

20.11.2015 kl. 13.25

Der bliver besat cirka 7 til 800.000 jobs hvert år, lige meget om det er krise eller ikke krise. Der er mange der skal flytte med deres arbejdsplads til en ny by eller finde et nyt arbejde. Det er hverdagen i Danmark. Hvorfor er denne proces så værre for de Statsansatte? Jeg forstår det ikke.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne Marie

20.11.2015 kl. 13.42

Jeg er selv jyde der bor i Jylland og jeg kan godt forstå dig. Du har set fuldstændig rigtigt når du siger, at en flytning til Hjørring "er alt på ét bræt". Hvis det ender med fyringsrunder, eller hvis du bare ikke kan lide din arbejdsplads efter flytningen, ja så er du på den. Rigtig på den, for mulighederne for at finde et andet relevant job er til at overse i Hjørring. Held og lykke med din jobsøgning. Det skal nok gå. Selv her i Aarhus, hvor mulighederne også er begrænsede, gik det, da over 40 jurister stod uden job, da det Sociale Nævn flyttede til Ringkøbing. De ganske få der flyttede med, og etablerede sig i Ringkøbing stod i øvrigt i den samme situation ganske få år efter, da de sociale nævn blev nedlagt. Det kan man måske også drage en lære af.

0 Kommentar
9
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lars Georg Jensen

20.11.2015 kl. 15.59

På tide at se den slags artikel i djøf-bladet. Men alt for sent. DJØF lagde sig tidligt ned, delvis i erkendelse af, at sagen var tabt, delvis i et misforstået forsøg på at være fagforening for alle: både de der bliver arbejdsløse (de der har jobbene nu) og de der skal have de nye jobs (de djøf-medlemmer der bor i provinsen). Det havde være mere værdigt, hvis DJØF på et tidligt tidspunkt havde holdt den faglige fane højt, og anvendt de argumenter, som Mette Holmgren gør i artiklen. Tak, Mette, du er forstået! En skam at din fagforening ikke sloges for dig på det tidspunkt, hvor det endnu gav mening.

0 Kommentar
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kristoffer Blegvad

20.11.2015 kl. 16.16

Det er større perspektiv her er vel, at det der her har kostet Mette Holmgren og mange andre jobbet, hverken er en besparelse eller en effektivisering af opgaverne. I stedet er statsinstitutionerne blevet ramt af at et eller andet underligt provins-versus-københavner fnidderi, der åbenbart er kommet til at fylde så meget for et politisk parti eller to, at almindelige hensyn til de skatteydere, der betaler gildet, er gået fløjten. For at tilgodese det statsministeren har kaldt 'sammenhængskraft' gennemfører vi så nu en massiv ineffektivisering, hvor arbejdspladserne placeres der hvor der brug for beskæftigelse (eller en gladere borgmester) i stedet for at fokusere på, at opgaverne skal løses mest effektivt. Ærgerligt, for de resurser vi spilder kunne have været brugt på hjemmehjælpere, skolelærere og jurister i skatteregion Nordjylland i stedet. Trist for Mette og hendes kollegaer, trist for andre offentligt ansatte, der må se i øjnene at deres faglige opgaver åbenbart forvaltes som et slags beskæftigelsesprojekt. Men især trist for skatteyderne og borgerne - både dem i Nordjylland og i København.

0 Kommentar
12
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jørgen Brogaard

20.11.2015 kl. 18.13

egeringens udflytningsprogram er for størstedelen ikke indholdsmæssigt sagligt begrundet, det står klart. En lancering i en publikation på 46 sider, hvor 1/3 er blanke og stort set resten figurer, og hvor regeringen fremfører, at udflytning af Børnerådet sker til Billund, fordi Legoland ligger der, taler for sig selv. De, der synes denne måde at bedrive politik på er helt fin, kan så more sig når den næste humørsvingning rammer dem.
At der er brug for mere provins i placeringen af statslige arbejdspladser er klart. Det kan tilskives forsømmelser hos regeringer af enhver farve bagud i tid. En bred politisk aftale om en langtidsplan og et håndslag på at opgive ideen om, at til ethvert spørgsmål er svaret København, så provinsen får de nye arbejdspladser hvis det overhovedet er muligt, ville være det logiske og ansvarlige svar. Ikke at svare på problemet med tvangsflytninger i et pludseligt ryk, med uoverskuelige økonomiske og kompetencemæssige problemer til følge. Og uden at fremlægge en fremadrettet plan, vision eller mission i øvrigt, hvilket nok kan undre, nu ambitionerne er så høje.
Moderniseringsstyrelsen har for ikke så længe siden opgivet den første turbo-plan, hvor udflytningerne skulle være færdig inden udgangen af 2016 - Finansministeriet skulle jo gerne selv være fremme i skoene - nu hedder det så inden udgangen af 2017. Ja, for der er netop tale om ekspertfunktioner og spidskompetencer i denne udflytning, hvilket er gældende for mange af udflytningerne. Statens Administration kvalitetssikrer og effektiviserer udbetalinger og regnskaber i staten: Regninger skal betales korrekt, den rigtige løn udbetales og der skal være tjek på statens regnskaber. Den centralisering og effektivisering, Staten Administration er et resultat af, tog flere års kompetenceopbygning, fokusering og effektivisering at få på plads: medarbejderstaben blev så at sige kogt ind til fon´en.
Dengang byggede man på en medarbejderstab, hvor det for manges vedkommende gjaldt, at de forud arbejdede med de samme opgaver i andre ministerier. I 2008 forudså Finansministeriet ud fra de nævnte personaleforudsætninger i rapporten "Administrative servicecentre i staten", at "Implementeringen af de foreslåede løsninger vil være en kompleks opgave og forventes at vare op til tre år".
Nu flytter formen så til Hjørring uden indhold. Det bliver...en udfordring, hedder det vist på nydansk, eller nysprog på Orwellsk.
Og til de - heldigvis få - smålige jyder, der tror verden går ud på at rage til sig, og overdøver deres mindreværd med jubel over at få statslige arbejdspladser: Her i København vil en tilflyttet jyde som mig fortsat begræde beslutninger, der tages på et usagligt grundlag og med et koldt hjerte, uanset hvem det går ud over.

0 Kommentar
10
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Andreas Holm

23.11.2015 kl. 13.10

Det er ikke dit ansvar.

Husk det.

Chefen har valgt at diverse offentlige institutioner skal flyttes til provinsen. Det er hans beslutning, og dermed hans ansvar. Vi skal ikke knokle os selv i stykker for at dække over hans fejl.

Hvis du ikke vil med, så er det bare ud og finde et nyt job. Kampen er desværre benhård lige nu, men der er heldigvis ledige jobs. Det er ikke dit problem hvad der sker på arbejdspladsen efter du har forladt den. Det er chefens.