Er du en af de særligt sensitive?

24-05-2013
4 min.

Bemærker du det, hvis din chef ikke har smilet i to dage? Registrerer du selv de mindste lyde i storrumskontoret? Så er du måske én af dem, nyere forskning kalder for ’de særligt sensitive’. Brug det som din fordel.

De fleste mennesker trives bedst, når hverdagen er i balance mellem overstimulering og understimulering. Men som særligt sensitiv er ens tærskel for overstimulering lavere end andres, fordi man oplever verden med større intensitet.

 

Man registrerer måske i højere grad en hvæsende kaffemaskine og påvirkes stærkt af et hektisk storrumskontor eller dårlig stemning ved mødebordet. I minedrift har man brugt kanariefugle til at forudse farer eller som alarm, hvor fuglen dratter om, hvis der er udslip af gasser.

 

Den særligt sensitive er som kanariefuglen i mineskakten. Når der er et dårligt arbejdsklima, vil den sensitive medarbejder registrere det som den første.

 

Særligt følsomme overfor konflikter

Psykolog Lise Augusts konsultation. Hun driver rådgivningsvirksomheden Sensitiv Balance, der tager udgangspunkt i den amerikanske psykolog Elaine Arons arbejde.

 

Elaine Aron har siden 1990’erne forsket i emnet HSP – Highly Sensitive Person. Gennem kvalitative studier og magnetiske hjernescanninger har hun påvist, at 15-20 procent af befolkningen er indrettet med et nervesystem, der gør, at de er længere tid om at bearbejde information. Til gengæld bearbejder de informationen med større dybde og detaljerigdom.

 

De særligt sensitive har desuden en højere følsomhed over for sanseindtryk og en lavere tolerance over for konfliktfyldte situationer. Sensitiviteten er ikke en diagnose og skal ikke forveksles med stress, neurose, generthed eller introverthed – det er et nedarvet personlighedstræk på godt og ondt.

 

En loyal kollega

Medarbejderen med det sensitive personlighedstræk er ofte meget loyal over for kollegerne og lederen og er samtidig ekstra tilbøjelig til at absorbere spændinger fra omgivelserne.

 

Hvis den sensitive gennem længere tid overstimuleres af uløste konflikter eller oplevet uretfærdighed, aktiveres en trusselsbiologi med stigning i nogle af de neuroner og hormoner, som sænker evnen til at tænke klart, og som disponerer for en oplevelse af ubehag og uro. Kollegerne til den sensitive medarbejder kan opleve, at kontorets ellers omgængelige medarbejder pludselig bliver ’besværlig’.

 

Det hurtige arbejdsmarked en udfordring

Elaine Arons forskning viser da også, at det akademiske arbejdsmarked i den vestlige verden i høj grad er indrettet efter de øvrige 80-85 procent af befolkningen. Hvor tilbageholdenhed fx i højere grad er et værdsat træk i Kina, vurderes trækket mere negativt i Danmark. Her scorer dyder som højt tempo, personlig gennemslagskraft og omstillingsparathed højt.  

 

Når arbejdsmarkedet som udgangspunkt ikke er indrettet efter de særligt sensitive, kan man som sensitiv let komme til at føle sig svag eller forkert.

 

Lise August forklarer, at det er afgørende vigtigt, at man som særligt sensitiv lærer at forstå sine styrkesider og sætte dem i spil.

 



”Mange sensitive vil have gavn af at arbejde med deres kommunikative færdigheder og lære at italesætte deres kompetencer. Alt for ofte træder yderst kompetente og bidragende sensitive mennesker til siden for kollegerne. Det gavner hverken organisationen eller den særligt sensitive,” siger Lise August.  

 

Fordele ved sensitiveten

Lise August påpeger, at der i virksomhederne ses en stigende popularitet omkring det sensitive træk, fordi forskningen indikerer, at det har mange fordele for arbejdspladsen. Sensitive medarbejdere er kendetegnet ved høje personlige standarder og ønsket om at gøre ting rigtigt første gang. Det kan føre til flotte faglige præstationer, og at de ofte er vellidte og respekterede på arbejdspladsen.

Mange sensitive er tillige kendetegnet ved høj begavelse, kreativitet, høj abstraktionsevne, ansvarlighed og social indlevelsesevne. 

Feedback og fleksibilitet er afgørende

Mange sensitive ekstra modtagelige for motiverende feedback fra lederen og kollegerne. Det kan også være gavnligt med fleksible arbejdstider og hjemmearbejdsdage, både for at øge betingelserne for god performance, men også for at mindske risikoen for stress og sygemeldinger.

 

Personligheden er en privat sag

Lise August mener ikke, at man nødvendigvis behøver at delagtiggøre andre i sit særlige personlighedstræk. Man bør kun tale om det med sin leder eller kolleger, hvis man er ganske sikker på, at det vil blive forstået og respekteret.

”Det kan være en ide at tage hul på samtalen ved at sige: ’Har du bemærket, at nogle mennesker er mere modtagelige for indtryk?’ Hvis lederen svarer bekræftende, kan man fx sige: ’Sådan en type er jeg på nogle områder’. Herefter bør man være konkret og fx nævne, at man ikke bryder sig om støj fra en ventilator, eller at man har stor gavn af at få en bestemt type feedback”.

Det handler om at kommunikere meget praktisk om, hvilke stimuli der bør reduceres, og hvilke stimuli der fremmer ens produktivitet og trivsel. På den måde giver man sin leder nogle konkrete muligheder for at bruge viden om sensitivitet på en konstruktiv måde, så jorden gødes til, at man kan blomstre.

Kommentarer

Lise Nielsen

29.05.2013 kl. 12.21

Interessant artikel - jeg tror godt, jeg kunne være én af de medarbejdere - derfor kunne det være fedt, hvis der også var noget opfølgning i artiklen - måske i form af linkts som kunne komme tættere på:
Nogle konkrete bud på, hvordan de nævnte fordele kan komme til udtryk, og hvordan man som medarbejder kan vende det til sin fordel - jeg kan nikke genkendende til mange af ovenstående ting, men har ofte oplevet det som en barriere fremfor en fordel for mig.

0 kommentarer
25
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Julian Christensen

29.05.2013 kl. 15.12

Fedt med denne artikel! Jeg tror, at vi er mange introverte mennesker, der kan have det hårdt, især i medlemsskaren hos Djøf - vores akademiske og karrieremindede verden er, som artiklen også siger, ofte relativt hektisk, og hvis man er en smule introvert (jeg synes i øvrigt det er meget problematisk at sætte dette i samme række som stress, neuroser og generthed), kan man let virke reserveret eller menneskesky.

Til Lise Nielsen og andre interesserede, vil jeg i øvrigt anbefale Marti Olsen Laney's bog "Fordelen ved at være indadvendt". Den er god til at stille skarpt på netop de kompetencer, som vi i højere grad besidder, og kan være til inspiration for mange!

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael

30.05.2013 kl. 00.43

Nyere forskning???

Aron`s test-skema virker noget tyndt med bare lidt kritiske øjne. Men derfor kan der jo godt være noget om snakken.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ann C. Schødt

30.05.2013 kl. 13.53

Blot en tilføjelse til den glimrende artikel:

Ifølge Linda K. Silverman, amerikansk forsker, så er 40% af de introverte (som udgør ca. 45% af befolkningen) også særligt sensitive.
Hun hævder desuden, at når det gælder de højt begavede (øverste 2%), så er 100% særligt sensitive.

Højt begavede er også kendetegnet ved at have en meget høj personlig standard for deres arbejde.

Så sammenhængen går altså også andre veje. ;-)

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael

30.05.2013 kl. 15.05

Jeg vil jo påstå at introvert/extrovert skal kædes på situationer, og at man kan træne det, det mener jeg ikke man kan med egentlig HSP, det skulle væte medfødt.
Se også mere på hsp-foreningen, jeg må åbenbart ikke linke, så google dem.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ann C. Schødt

30.05.2013 kl. 15.46

Test dig selv:

Hvis du er i tvivl, om du er særligt sensitiv, har de en test her:
http://www.sensitiv.dk/test_din_sensitivitet

Hvis du er tvivl, om du er begavet, kan du få et fingerpeg her:
http://belastendebegavet.dk/test-dig-selv/

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lise August

02.06.2013 kl. 08.33

Dejligt at se emnet vækker interesse :-)

1. Linda Silverman og Elaine Aron er ikke helt enige om sensitivitet & begavelse. Der ligger et videoklip fra et foredrag med mig, hvor jeg gennemgår forskellen i deres synspunkter inde på foreningen Gifted Childrens hjemmeside. Men vi kan måske også skrive et af de næste nyhedsbreve om dette tema... :-)
2. 1. De konkrete bud? Vores kurser om flow for sensitive kan måske give mere inspiration? Ellers har jeg holdt fyraftensmøder om indadvendte menneskers dyder i Dansk Magisterforening - emnet var så efterspurgt, at mødet bliver gentaget næste sæson, hvor der desuden bliver oprettet en "opfølger" med fokus på flere praktiske redskaber. Hold også øje med kurserne i vores nyhedsbrev, hvor vi har et 1-dags kursus om den indadvendte styrke i arbejdslivet på vej.
3. Nyeste forskning? Se f.eks. kort videoklip om fMRI hjernescanning undersøgelser www.sensitiv.dk/hjernescanning. Sensitive lægger mærke til flere nuancer og ser virkeligheden mindre bundet af fordomme. Det kan anspore positivt til begavet fritænkning..
Men søg ellers forskningsartikler hos Jay Belsky, Michael Pluess og Elaine og Arthur Aron fra 2012 og 2013. Her er der referencer til flere fMRI undersøgelser, gen studier og andre vældig interessante emner.
For et par uger siden video interviewede jeg professor Arthur Aron sammen med et norsk dokumentarhold, da han besøgte Stockholm, bl.a. om udviklingen af selvtesten og scoringen af den. Testen er velfunderet og har en høj grad af præcision i forhold til mange andre forskningsbaserede personlighedstests - uddrag fra interviewet med ham vil blive tilgængeligt på sensitiv.dk under "test dig selv", når vi er færdige med at bearbejde optagelserne.

Venligst Lise August

0 kommentarer
6
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

P. Timm

19.06.2013 kl. 16.28

Tak fordi I tager emnet op. Hilsen en sensitiv.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Monica Jakobsen

14.08.2013 kl. 08.36

Meget interessant læsning, og kan sige ja til det hele, er meget sensitiv, og ar fået høre det ofte fra kolleger som synes jeg er for følsom, dejligt at læse det kan være en fordel, og vil læse mere om dette.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lindy

16.08.2013 kl. 09.01

Du kan også kigge på:
www.hsp-foreningen.dk

Der kan du finde links til både bøger om emnet, og en masse relevante hjemmesider. :-)

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Elisabet Petersen

18.09.2013 kl. 20.31

De særligt sensitive har desuden en højere følsomhed over for sanseindtryk og en lavere tolerance over for konfliktfyldte situationer. Sensitiviteten er ikke en diagnose og skal ikke forveksles med stress, neurose, generthed eller introverthed – det er et nedarvet personlighedstræk på godt og ondt.
Til jer med kommentatorer: Står der netop ikke man er introvert fordi man er sensitiv.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Veimat

19.09.2013 kl. 10.53

"Sensitiviteten er ikke en diagnose og skal ikke forveksles med stress, neurose, generthed eller introverthed" !!!!

Ja, jeg vet at ca 70 prosent av de høysensitive også skal være introverte, men introverthet er ikke tema her!

Jeg venter på at dere som er introvert skal finne dere et eget nettverk, så vi slipper å blande de to.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Karen

20.09.2013 kl. 12.07

Jeg kunne godt tænke mig at vi generelt snakker mere om hvad der er af konstruktive, givende sider af at være sensitiv.

Sider som en arbejdsplads vil kunne have glæde af - og som bundlinien / salget / økonomien vil blive forbedret af :-)

"Man" (= ikke sensitive) kan hurtigt høre ekstreme mængder af forbehold og særhensyn der skal tages for at lille du har det godt...!!

Lise, du nævner gode ting - men jeg synes vi skal have de positive sider mere frem i bevidstheden af både os sensitive og mindre sensitive!

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mikael

18.10.2013 kl. 13.25

https://www.experimentarium.dk/forsiden/sjovt-nok-klogere/nyt-fra-naturvidenskaben/artikelvisning/article/5915

Tænkte på om særligt sensitive måske producere flere affaldsstoffer?

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

El Hefe

05.11.2013 kl. 23.12

Newage fis