En løbetur er ikke nok - du sidder for meget

03-09-2012
1 min.

Højtuddannede er dem, der sidder mest ned på jobbet. Og selv om de også er fysisk aktive i fritiden, kan det gå ud over helbredet.

Du troede måske lige, at din daglige morgenløbetur med pulsen oppe betød, at du var uden for farezonen, når det gælder øget risiko for livsstilssygedomme og hjertekarsygdomme. Men nej. Hvis du har stillesiddende arbejde, er det ikke nok, at du lever op til de generelle anbefalinger om at være fysisk aktiv mellem en halv og en hel time om dagen.

Det viser en ny rapport ’Stillesiddende adfærd – en helbredsrisiko’, som Vidensråd for Forebyggelse står bag.

 

Op at stå – ud at gå

Over 40 procent af danskerne har mindst seks timers stillesiddende arbejde om dagen. Blandt højtuddannede gælder det omkring syv ud af ti. Og de to grupper, som hyppigst sidder på den flade i mindst ti timer i løbet af et døgn, er folk under uddannelse og folk med en lang videregående uddannelse. Dig?

Forskerne bag undersøgelsen kommer ikke med generelle anbefalinger til, hvor mange timer man højst til sammen bør sidde bag skærmen, sidde til møder eller hjemme i sofaen, når det endelig er fyraften. De fastslår bare, at vi generelt sidder for meget, og at mængden af stillesiddende arbejde bare stiger og stiger.

Ifølge arbejdsmiljøviden.dk giver forskerne dog følgende råd:

Variation i arbejdet
Variation i arbejdsstilling
Små aktive pauser

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.