Er du klar til at sløjfe en helligdag?

23-05-2012
1 min.

Vil du undvære et par helligdage, eller foretrækker du, at din ugentlige arbejdstid øges en anelse? Og kan vi i det hele taget regne med de fremskrivninger, der forudser mangel på arbejdskraft inden for få år?

Et af de store temaer i de kommende trepartsforhandlinger er spørgsmålet om, hvordan vi øger arbejdsudbuddet frem mod 2020. Både arbejdstid, helligdage og feriedage er i spil, hvis man skal tro de historier, der foreløbigt er sluppet ud i pressen.

I en tid med høj ungdomsarbejdsløshed og hyppige fyringsrunder stiller flere samtidigt spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er en god ide at øge arbejdsudbuddet, eller om man ikke snarere burde koncentrere sig om at skaffe flere jobs.

Og kan vi overhovedet regne med de prognoser, der forudser mangel på arbejdskraft inden 2020?



Hvad mener du?

Skriv din mening i kommentarfeltet nedenfor!

Kommentarer

Jytte Faaborg

30.05.2012 kl. 15.50

Jeg mener at der først og fremmest skal skabes flere jobs, og at det allerede nu varsles, at arbejdsudbuddet skal øges, når der er fuld beskæftigelse. Og jeg foretrækker helt klart, at min ugentlige arbejdstid øges en anelse.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

M. Kristensen

30.05.2012 kl. 16.14

De ønsker at øge arbejdsudbudet for at presse os i løn. Hvis de fjerner helligdage eller øger arbejdstiden, så skal fagforeningerne sørge for at offentligt ansatte får tilsvarende mere i løn. Arbejdstiden skal ikke foræres gratis væk til fordel for lidt kursus. Med andre ord, én times mere arbejde skal medføre én times mere løn! Hvis fagforeningerne sælger vores fritid billigere, så kan vi lige så godt melde os ud! Så kan jeg nemlig varetage mine interesser bedre.

Alt snak om fjernelse af helligdage eller forøgelse af arbejdestiden er ikke i vores interesse på nuværende tidspunkt, så glem alt snak om det! Reducer arbejdsløsheden først, så kan man snakke om det andet om 5-10 år!

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Morten Pedersen

30.05.2012 kl. 16.41

Hvad er det arbejdsløsheden blandt dimittender er? Højere arbejdstid giver IKKE flere arbejdspladser - tværtimod udskyder det behovet for nyansættelser. Og det er uanset om det er helligdage, betalt frokost eller længere ugentlig arbejdstid.

Når arbejdskraftmanglen viser sig - så kan vi tale om det igen.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Rasmus Burmeister

30.05.2012 kl. 17.09

Svar på spørgsmål 1: Helligdage repræsenterer en "gode" eller værdi i form af frihed at give afkald på dem uden at få noget igen i form af tvunget ulønnet arbejde er ikke værdigt - og ikke at forglemme at samtlige prognoser for øget arbejdsudbud på kort sigt viser en ØGET arbejdsløshed som følge.

Svar på spørgsmål 2: Hvorfor skal jeg vælge mellem afskaffelse af helligdage og øget arbejdstid? Grundløst spørgsmål Hvorfor skal man være medlem af DJØEF, hvis man skal vælge mellem ringere vilkår eller ringere vilkår?

Svar på spørgsmål 3: Prognoser er prognoser. INGEN kan spå om fremtiden - Desuden forudser de sidste prognoser på baggrund af efterlønsrefomen, at der IKKE vil blive mangel på arbejdskraft foreløbig også vil en skaffelse af helligdage eller forøgelse af arbejdstiden have en større negativ indflydelse på beskæftigelsen på kort sigt selvom det på lang sigt kan have en positiv betydning, hvis vel at mærke, at der bliver mangel på arbejdskraft.

Helligdage - Til gengæld er der et hav af andre muligheder at forhandle om for eksempel i andre lande, hvor der er nogle interressante regler for helligdage, som fagforeningen og arbejdsmarkedets parter kunne tage at undersøge. I England uden at have undersøgt det selv, er jeg blevet oplyst, at de har et "fast" antal af helligdage hvert år. Det er ligemeget om helligdagene falder i weekenden (flyttes til først kommende hverdag eller på en hverdag). Sådan en løsning må da kunne interesserer arbejdsmarkedets parter, og kunne give en lille gevinst for samfundet.

Arbejdsudbud - Jeg vil gerne arbejde mere, men så er det med fuld lønkompensation, også risikere man heller ikke, at det øgede arbejdsudbud bliver slet skjulte besparelser for at reducere medarbejderstaben, som kan blive resultatet af gratis merarbejde.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Nic

30.05.2012 kl. 17.41

Jeg vil hellere sløjfe nogle helligdage og for gud skyld ikke den betalte frokostpause som vi har i staten, som gør ens arbejdsdag kortere og ens arbejdsliv muligt at forene med ens privatliv. Mine børn skal ikke vokse op i institutioner med opdrages af mig!

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Peter Lawrence Brooker

30.05.2012 kl. 18.10

De samme, der ikke forudsagde finanskrisen og arbejdsløsheden mener nu at der kommer arbejdskraftmangel. Så skal man tro dem.

Mekaniske fremskrivninger dur ikke. Det er en hel mængde faktorer der betyder noget. Den teknologiske udvikling, konkurenceevnen, sundhedstilstanden osv.

Bag hele tankegangen ligger endvidere, at det private forbrug skal fordobles frem mod 2040. Er det det vi vil?

Mindre arbejdstid er i sig selv god velfærd

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Karen

30.05.2012 kl. 19.30

Nu er det jo sådan, at hverken regeringen eller fagforeningerne kan sløjfe helligdage! De kan udelukkende sløjfe fridage!
Så hvis der er behov for at arbejde mere kan man jo sløjfe de offentligt ansattes betalte frokost og fri på 1 maj.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

SK

30.05.2012 kl. 20.09

Øg min arbejdstid! På min arbejdsplads er 1. maj, 5. juni, 24. dec. og 31. dec. allerede sløjfet fuldstændig, så jeg vil gerne holde fast i de sidste helligdage.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

TMB

30.05.2012 kl. 20.39

På min arbejdsplads (Region) er der i mine øjne ikke flere at tage af. Der er allerede fjernet fire. Derudover synes jeg heller ikke, at den ugentlige arbejdstid skal øges. Der kommer jo ikke flere opgaver af den grund. Det er et simpelt regnestykke. Der skal/kan jo spares et hoved pr 37. ansat for hver gang at man øger den ugentlige arbejdstid med 1 time for den enkelte uden at øge arbejdsmængden.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Steen Ehlers

30.05.2012 kl. 21.03

Jeg håber bestemt ikke, at der bliver sløjfet helligdage. Jeg har en fuldtidsjob, hvor jeg arbejder mere end 40 timer om ugen plus et deltidsjob, hvor jeg arbejder mellem 5-600 timer om året, så jeg ligger på minimum 2500 timer om året mod et normalår på lidt over 1700 timer. Dertil kommer, at jeg kun har 5 ugers ferie og hverken fri 1. maj eller grundlovsdag, så jeg synes ikke, at det lige er mig, der skal arbejde mere. Faktisk synes jeg, at det er det allerværste af samtlige de forslag regeringen har været fremme med, omend det mest uanstændige er, at pensionister skal betale topskat af indtægter andre ikke skal. Det ryster mig dybt, at politikerne overhovedet kan fremsætte et så uanstændigt forslag.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

TMB

30.05.2012 kl. 21.37

På min arbejdsplads (Region) er der i mine øjne ikke flere at tage af. Der er allerede fjernet fire. Derudover synes jeg heller ikke, at den ugentlige arbejdstid skal øges. Der kommer jo ikke flere opgaver af den grund. Det er et simpelt regnestykke. Der skal/kan jo spares et hoved pr 37. ansat for hver gang at man øger den ugentlige arbejdstid med 1 time for den enkelte uden at øge arbejdsmængden.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

nNels Rolskov

30.05.2012 kl. 23.04

Som realiterne tegner idag ser det "vindue" hvor der muligvis kan komme til at mangle arbejdskraft, ud til at blive så kortvarigt at det er totalt overvurderet at bruge så megen snak om dette "ikke" problem - men selvfølgeligt har mange års gentagelser af dette mantra gjort folk møre så mange idag står i kø for at arbejde mere selvom vi har flere hundrede tusinde arbejdsløse og masser af problemer med stress og nedslidning - nej lad os få genoptaget den gamle debat om 35 timers arbejdsuge og fordeling af det arbejde der er til alle de villige hænder!

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jacob Jensen

31.05.2012 kl. 08.00

Det vil være yderst uhensigtsmæssigt at sløjfe en helligdag. Helligdagene er noget specielt der er medvirkende til at understøtte de sociale relationer indenfor familein og med vennerne. Det at vi alle har faste fridage/forlængede weekender hvor man ved at hovedparten af arbejdsstyrken har fri, giver mulighed for at holde familiesammenkomster som fester og miniferier.
Nu kunne man umiddelbart bare bruge feriedage til samme formål. I en travl hverdag er det dog yderst vanskeligt at koordinere ferie for større grupper.
Min umiddelbare holdning er at det vil være bedst at arbejde lidt mere i det daglige, eller alternativt er bedre at sælge et par dage af 6. ferieuge.
Et godt bud kunne være at forlænge offentlige ansattes arbejdstid (mig selv inklusiv), svarende til at vi selv betaler frokosten. De ekstra timer skal selvfølgelig være mod betaling. Arbejdsgiverne kan så få lov til at sætte alle i nedsat tid, svarende til de 2,5 time. Herved ændres udgiften ikke i de afdelinger hvor der ikke er behov for mere arbejdkraft. Når der så en gang bliver behov for mere arbejdskraft i det offentlige, man bare sætte/tvinge folk på fuld tid. Det vil helt klart batte noget i udbuddet af time, samtidig med at man ikke lige pt. sender flok ud i arbejdsløshed

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hanne Mark

31.05.2012 kl. 08.35

Jeg vil helst tage en længere ugentlig arbejdstid frem for at sløjfe helligdage. Helligdage er så praktiske i forhold til at samle familien eller vennerne. Men jeg ville føle mig usolidarisk ved at sætte arbejdstiden op lige nu hvor der er mange arbejdsløse, så hellere lave en betinget aftale: hvis/når arbejdsløsheden falder til under 3% tager jeg gerne et par timer ekstra om ugen. Indtil da kan jeg acceptere en lavere lønfremgang end inflationen et par år, så jeg kan få løn for ekstra timer når de kommer. Det samme med den arbejdsgiverbetalte frokost, jeg afgiver den gerne HVIS der er behov for det OG jeg får lønkompensation. Vi har betalt og betalt for den frokost i overenskomsterne siden Arilds tid, men det kan jo blive attraktivt at arbejde flere timer hvis reallønnen pr time falder.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Claus Nielsen

31.05.2012 kl. 08.42

Hellere lidt højere arbejdstid end at tage helligdage - men det skal selvfølgelig først være når der mangler arbejdskraft - gør der det i 2020 - det vil jeg tro selvom det nok ikke bliver i så høj grad som omkring 2007.....

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Gitte Munk Nielsen

31.05.2012 kl. 08.56

Kort men godt: når ledigheden er så høj som den er i øjeblikket er det helt absurd at indgå aftaler om øget arbejdstid. Lad os istedet signalere, at vi gerne tager snakken hvis/når problemet ser ud til at blive en realitet.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisa

31.05.2012 kl. 08.58

Jeg foretrækker ingen af delene, og tror ikke på at en øgning af arbejdsudbuddet i en krisesituation er løsningen, hellere at satse al koncentration på at skaffe flere jobs eller alternativer til de der står udenfor arbejdsmarkedet

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Liza

31.05.2012 kl. 09.01

Jeg er ihvertfald ikke interesseret i at arbejde mere end jeg allerede gør - og da slet ikke med det skattetryk vi har. Jeg er heller ikke interesseret i at miste helligdage eller ferier. jeg kan iøvrigt slet ikke se logikken i at arbejde mere, når så mange mangler et arbejde - det kunne vel fordeles bedre.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Else Ayoe Skjoldan

31.05.2012 kl. 09.36

Jeg mener at vi skal løse problemerne når de opstår. Kan man se formålet vil de fleste givet være klar til at arbejde ekstra. Lige nu virker det som et ideologisk korstog. I retning af i dit ansigts sved skal du tjene dit brød. Det er så forkert overfor de unge og de arbejdsløse. Og hvad med os der lige har fået forringet efterlønnen. Det giver bare endnu mere vrede at fjerne helligdage.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Katrine Toft Mikkelsen

31.05.2012 kl. 11.01

Jeg accepterer ikke præmissen om at vi skal udvide arbejdeudbuddet i en tid med stor arbejdsløshed - det kan kun bygge på en formodning om at øget arbejdsudbud vil føre til øget arbejdsløshed, hvilket (eventuelt kombineret med forringede vilkår for de arbejdsløse) kan give et yderligere tryk i nedadgående retning på løn og arbejdsvilkår.
Hvis man vil gøre noget for at øge arbejdsudbuddet bør man gøre noget ved arbejdsmiljøet, der koster meget både i f.t. korttids og langtidssygdom samt permanent udstødelse fra arbejdsmarkedet.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Maria

31.05.2012 kl. 11.42

Fjern gerne et par helligdage for min skyld! Det er for mig at se den eneste af de foreslåede alternativer, der ikke presser familielivet yderligere - og helt ærligt: der ER da lige lovligt mange ineffektive dage her henover foråret! VI bliver nødt til at løfte i flok, sådan er det bare. Og der SKAL løftes noget mere, arbejdsløshed eller ej.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Merete

31.05.2012 kl. 17.01

Jeg synes, at den ½ fridag 1. maj og grundlovsdag for offentligt ansatte skal droppes. S og SF skal bidrage med deres eget hjerteblod i denne sag - nemlig 1. maj.Derudover kan de trække en feriedag - så går regnskabet op. M

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Jan Radzewicz

04.06.2012 kl. 17.01

Ja, hvis jeg får betaling for de sløjfede helligedage, har jeg intet imod at helligdage sløjfes.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marianne Mørk

05.06.2012 kl. 19.18

Jeg vil klart foretrække, at undvære op til et par helligdage. Jeg er på nedsat tid, således at jeg arbejder 32 timer fordelt på 4 dage. Jeg vil helst ikke have mere end 8 timers fast arbejdstid. I forvejen er jeg ofte nødt til at arbejde over - jeg kunne i så fald 9 til 9 1/2 times arbejdstid - det vil ikke være acceptabelt.