12.12.2012
af
Mikkel Arre
Selv om det er arbejdet, der belaster dem, vender højtuddannede ikke deres stress-problemer med deres leder. I stedet går de til kollegerne.
Afstanden mellem ledere og medarbejdere er på de fleste arbejdspladser skrumpet de seneste år. Ja, mange steder er chefen endda ved at blive medarbejdernes nye allierede: Både i den private og den offentlige sektor vil flere foretrække at gå direkte til chefen med kritik frem for at benytte deres tillidsrepræsentant eller fagforening.
Men når det gælder problemer med stress, er det åbenbart stadig svært for medarbejderne at inddrage deres leder.
Blandt de lønmodtagere, der føler sig ramt af stress, mener fire ud af fem, at deres arbejde har forårsaget stress-symptomerne. Alligevel taler kun hver tredje af de stress-plagede med deres chef om problemerne.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Djøfs analysebrev DeFacto har gennemført sammen med Epinion blandt 1.000 danske lønmodtagere.
”Det er ikke nok, at en chef tager stress op på et afdelingsmøde og siger: ’Min dør er altid åben’. For medarbejderne måler lederne på praksis,” forklarer Yun Ladegaard til DeFacto. Hun er psykolog og forsker ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital.
”Desuden er dårlig ledelse eller et dårligt forhold til chefen meget tit selve grunden til, at man er stresset,” tilføjer hun.
To tredjedele af de højtuddannede mener, at der i nogen eller høj grad er åbenhed om stress på deres arbejdsplads. Det er dog snarere kollegerne end chefen, de taler med, viser undersøgelsen.
Betydeligt flere ledere end medarbejdere har den opfattelse, at der bliver talt åbent om stress-problematikker.
”Langt de fleste ledere vil også tage det alvorligt, at en medarbejder har stress. De vil gerne hjælpe. Men der er en klar tendens til, at de retter fokus mod den enkelte og prøver at få det til at handle om private forhold,” siger Yun Ladegaard til DeFacto og fortsætter:
”Så sender de medarbejderen af sted til psykolog for at få det klaret. Men dialogen bliver mellem de to. Og problemet på arbejdspladsen bliver aldrig løst.”
For at undgå den slags situationer er det helt centralt, pointerer hun, at den øverste ledelse i virksomheden formulerer en klar stresspolitik.
Ledige stillinger