16.11.2011
af
Eva Bøgelund
Akademikere betragter mere ledelsen som et faciliterende X, som skal levere rammerne for ens faglige og personlige selvrealisering, end som et væsentligt aktiv i deres arbejde. Det kan man læse i en undersøgelse foretaget blandt 3.000 offentligt ansatte akademikere.
Ledelsen skal skabe rammer, som understøtter det fede samarbejde mellem kolleger, og som sikrer, at hver enkelt føler sig udfordret, lærer nyt og har opgaver, man brænder for. Det betragtes i høj grad som selvfølgelige forudsætninger, der faktisk først bliver synlige, når de mangler.
Som en generalist-akademiker, kvinde, 37, siger i undersøgelsen:
’Noget af det vigtigste for mig er at have en chef, der har overblikket og en mening om, hvad der skal prioriteres. En leder skal være lydhør og have fingeren på pulsen. Vide hvornår medarbejderne er pressede og være tilgængelig. Men også være åben kommunikationsmæssigt, være i stand til at lytte og give sig tid til at fortælle, hvor man ser, at en opgave bevæger sig hen, når man giver den’.
Relationen til ledelsen hører til de forhold, der udgør forskellen på at føle, at man har et ønskejob eller ikke har det, viser undersøgelsen.
Undersøgelsen ’Attraktive akademiker-arbejdspladser i det offentlige’ er gennemført af AC og Personalestyrelsen m.fl.Ledige stillinger