Fuld fleksibilitet hos Skatteministeriet

26.1.2011

af

Hos Skatteministeriet indførte man for to år siden en flekstidsordning, der gav både arbejdstid og -sted helt fri for medarbejderne. Det har været en stor succes – både for de ansatte og for organisationen.

”Overordnet var der to gode grunde til, at vi tog beslutningen om at indføre de fleksible arbejdstider og -forhold. Dels skulle Skatteministeriet efter en fusion have indført fælles regler på personaleområdet. Og dels har vi en vision om at være en attraktiv arbejdsplads. Til det hører naturligvis en god, værdibaseret personalepolitik og muligheden for et fleksibelt arbejdsliv,” fortæller kontorchef Peter Joensen fra Skatteministeriet.

Og man har taget skridtet fuldt ud: Flekstidsrummet er hele døgnet, alle ugens syv dage – uden det dog forventes, at alle medarbejdere gør brug af tilbuddet. Tilbuddet er netop et tilbud – og deltagelse er helt frivilligt for den enkelte.

Selvfølgelig er der i praksis nogle ydre rammer og forhold, der stadig skal fungere, erkender kontorchefen.

”Det er klart, at i en stor organisation med så mange forskellige opgaver vil en flekstid på 24/7 ikke kunne udnyttes lige meget af alle. Mange har fx kundebetjening på faste tidspunkter. Det kan være personligt i skattecentret med fx nummerpladeudlevering eller telefonisk i kundecentret. Det betyder, at de ikke bare kan arbejde, som de vil. Vores kunder skal stadig betjenes i vores offentlige åbningstid, og interne møder skal også lægges inden for den almindelige arbejdstid.”

Selvom alle ikke har de samme muligheder i det daglige arbejde, kan alle medarbejdere dog til enhver tid spare tid sammen og holde hele fridage, understreger han.

Flekstidsordningen bruges forskelligt af medarbejderne. Nogle møder lidt senere, så de kan nå at aflevere ungerne i børnehaven. Andre bruger muligheden for varierende arbejdstider og -steder, hvis de bor et stykke fra jobbet.

Skatteministeriet har siden fusionen i 2005 været underlagt krav om at reducere medarbejderstaben fra cirka 10.000 til cirka 7.000 medarbejdere i 2011. Derfor har flekstidsordningen ikke været et led i en decideret rekrutteringsplan eller employer branding-strategi. Formålet er at være en attraktiv arbejdsplads for de eksisterende medarbejdere og sikre høj trivsel blandt dem. Og det er lykkedes, fortæller Peter Joensen:

”Vi kan se i vores APV og den sidste tilfredshedsmåling, at medarbejderne er meget glade for fleksibiliteten. Gode rammer som fleksibilitet omkring arbejdstid og -sted giver mere tilfredse medarbejdere, lavere sygefravær og faldende stress og derved også øget produktivitet for organisationen. Når man tænker på, hvilke voldsomme forandringer Skatteministeriet har været igennem siden fusionen, så er det faktisk flot, at vi efterfølgende har kørt så fint,” vurderer han og tilskriver flekstidsordningen en stor andel i succesen.

Peter Joensen (47) er kontorchef for HR Udvikling i Skatteministeriet. Uddannet skatterevisor, diplomlederuddannelse og Master i HRM samt tidligere kommunal skattechef. Ansat i Skatteministeriet siden 2004.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet