Spændt ud mellem interessetid og fakturatid

07-09-2010
1 min.

Hvis du bruger for meget tid på opgaver, du ikke kan skrive på fakturaen til kunden, stiger din stresskurve. I COWI tager de fat om tabuet konteringskultur.

Interessetid – det er dét, man i konsulentbranchen kalder den tid, man bruger på nødvendigt arbejde, der ikke kan skrives på fakturaen til kunderne. Hvis man har for mange interessetimer og for få faktureringstimer, har vi en sikker stresskilde.

Det har konsulentvirksomheden COWI A/S indset. De forventer toppræstationer af deres folk, hvilket fordrer god trivsel, og derfor skal man turde adressere de tabubelagte områder – og ét af dem er tidsregistreringen, det vil sige opgørelserne over den tid, man bruger på de enkelte kunder, forklarer Marianne Hinge, HRD-partner i COWI.

”Vi har nogle meget engagerede medarbejdere, som stiller meget høje krav til sig selv. Det gør tidskonteringen til et issue og en mulig stresskilde for den enkelte, hvis der ikke er klarhed over, hvornår man kan kontere tiden på kunden, og hvornår man ikke kan, men skal sætte tiden ind på et sagsnummer, som tilhører den enkelte afdelings udvikling,” forklarer hun.

Andre har det som dig

Her skal cheferne på banen og skabe klarhed. Og medarbejderne skal være med. Så COWI sprang med ind som forsøgsarbejdsplads i forskningsprojektet ’Mellem begejstring og belastning’ om stress blandt vidensarbejdere.



Den afdeling, som var med i projektet, fik vendt deres egen praksis: Hvordan gør vi? Er det sådan, vi vil have det? Det var en wauw-oplevelse både for medarbejdere og afdelingsleder, som fik nedskrevet, hvad der senere blev til fælles tidskonteringsretningslinjer for hele divisionen, fortæller Marianne Hinge.

”Det kan være en lettelse at opdage, at andre også indimellem kan have svært ved at få de 37 timers kontering til at hænge sammen. Så behøver jeg ikke bruge krudt på at gemme det væk og være skamfuld over det,” siger Marianne Hinge.

En af COWIs større divisioner, Water & Environment, kører nu en faktureringskampagne med fokus på intern forventningsafstemning, kunder, optimal kvalitet og forretning. På den måde bruges tidligere tabubelagte områder aktivt som guide til udvikling, siger Marianne Hinge.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.