25.4.2008
af
Tine Santesson
Både medarbejdere og ledelse skal kunne sætte et stort flueben ved tillid og samarbejde, hvis det psykiske arbejdsmiljø skal være i top på arbejdspladsen.
Det er nemlig to afgørende faktorer for temperaturen på det psykiske arbejdsmiljø, viser erfaringerne fra et forskningsprojekt 'Virksomhedernes indsats for et bedre psykisk arbejdsmiljø'.
Projektet er finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden og er udført af forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitetscenter og TeamArbejdsliv, der har fulgt 14 danske virksomheders arbejde med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.
Baggrunden for projektet er, at mange virksomheder har svært ved at få indsatsen for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø til at bære frugt.
"Det var tydeligt, at det var vanskeligt at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø i de virksomheder, hvor ledelse og medarbejdere ikke havde tillid til hinanden og ikke kunne samarbejde. Man var tilbøjelig til at fortolke nye initiativer negativt, og det blokerede effektivt for enhver form for handling," siger seniorforsker og projektleder Peter Halse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Ud fra konklusionerne er forskerne kommet med 13 gode og underbyggede råd til, hvordan virksomhederne lykkes med at få et godt psykisk arbejdsmiljø. De kan alle læses på www.arbejdsmiljoforskning.dk, men her er et udpluk i overskrifter:
Ledige stillinger