Et vidunderligt mødested

7.9.2007

af

Wonderful Copenhagen er mere end Den lille Havfrue, Rundetårn og en tur i Tivoli. Blandt andet står organisationen i spidsen for flere store danske virksomheder, når København sælger sig selv i udlandet som møde- og kongresby.

"Vi vil gerne have så mange kongresser og firmamøder til byen som muligt. I den stærke konkurrence fra udenlandske byer, der vil det samme, skal vi, på en så begavet måde som muligt, så at sige få råbt: 'København' højt nok," fortæller Lars Ramme Nielsen, sekretariatschef i Wonderful Copenhagen.

Det gør organisationen ved at samarbejde i et netværk, der knytter værdikæden i mødeindustrien sammen. Transportører, overnatningssteder, mødesteder, lokaltransport, underholdning, shopping og andre relevante aktører er samlet i netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen. De er i alt 83 virksomheder, som alle har en økonomisk interesse i mødeindustrien i København. Det er for eksempel Bella Center, Københavns Lufthavne, SAS og de store hotelkæder som for eksempel Scandic, Radisson SAS, Hilton, Marriott og Arp-Hansen.

"Ud over medarbejderne i København har vi tre sælgere ansat - en i Hamborg, en i London og en i New York. De sørger for, at København er synlig på markedet. Det er på vegne af alle virksomhederne, at vi går ud og byder på og forsøger på at få forretning til København," fortæller Lars Ramme Nielsen.

En interessant ting ved netværket er, at konkurrenter samarbejder på tværs af forretningsinteresser. Det kan lade sige gøre, fordi virksomhederne har indset, at de har den største chance og gennemslagskraft over for udenlandske kunder, hvis de står sammen. Først vinder de forretningen til byen i fællesskab, så konkurrerer de om den.

Gennemsigtighed

Det er vigtigt, at det hele går fair til, når Wonderful Copenhagen sikrer et bud på et møde eller en kongres fra en udenlandsk kunde.

"Det er noget, der er opmærksomhed på, netop fordi medlemmerne er konkurrenter. Det er derfor en af mine fremmeste opgaver at være fuldstændig uangribelig i forhold til ikke at forfordele nogen," fortæller Lars Ramme Nielsen og fortsætter: "Der er en meget gennemskuelig procedure, når vi har sikret en kunde til byen. Vi udvælger tre af vores medlemmer, der får lov til at byde ind med serviceydelser. De tre vælger vi selvfølgelig ud fra kundens præferencer. Hvis kunden ønsker et femstjernet hotel, så retter vi os naturligvis efter det. Vi håndterer så bydeprocessen, så kunden får det firma, kunden helst vil have."

Ud af de 463 firmamøder og kongresser Wonderful Copenhagen bød på i 2006, vandt de 240 til byen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet