Konkrete løsninger frem for varm luft

22-02-2007
2 min.

IT-branchen har lært lektien fra år 2000 og der er hold i den nuværende vækst, mener Michael Kørschen fra virksomheden Con E Com A/S.

Kunden skal have den rette attention, og det sikres blandt andet ved at brainstorme ved whiteboarden for at finde det optimale løsningsorienterede, kundetilpassede netværk eller den rigtige pris på de produkter, som firmaet har udviklet på grundlag af open source  linuxbaseret software. Direktør Michael Kørschen taler med 200 giga i minuttet om sit firma Con E Com A/S, der især beskæftiger sig med IT-infrastruktur og IT-sikkerhed.

Så langt passer det odenseanske firma ind i klicheen om en IT-virksomhed i overhalingsbanen. Men noget mangler. Der er intet bordfodboldspil, ingen stabler af pizzabakker, ja ikke en gang en enkelt colaautomat at få øje på i det store lokale, der til forveksling ligner ethvert andet dansk kontorlandskab anno 2007. For de fleste ansatte er over 30 og har almindelige arbejdstider, og det er snarere tankegangen fra en håndværker end fra en nørd, der hersker i huset. "Du kan købe nok så dyrt software, men det hjælper ikke, hvis der ikke er strøm i stikkontakten. Det er det, vi slår på," forklarer Michael Kørschen.

Han er selv oprindeligt elektriker og grundlagde ene mand firmaet i 2001 - lige efter den store IT-boble brast. Omdømmet og markedet var elendigt, og 11. september gjorde det ikke sjovere, fortæller han. Ikke desto mindre har Con E Com støt og roligt ekspanderet, og i dag er der 17 mennesker, der trækker kabler, installerer servere og netværkselektronik samt koder software op, så computerne hos den enkelte kunde kan kommunikere med hinanden og internettet. 

Det går igen hurtigt. Risikerer man ikke en ny IT-boble?



"Nej, man har lært lektien. IT-branchen er blevet mindre overlegen og sælger ikke længere varm luft i afrettede portioner, men i stedet konkrete løsninger, som vi har hånd i hanke med, mener Michael Kørschen. Han understreger, at hans eget firma er omhyggeligt med kun at give pris på noget, hvis de mener, de kan løse det.

Det er dog ikke altid nok, når man er et mindre firma. Direktøren har af og til oplevet at blive valgt fra, selvom de har været helt sikre på, at de kunne løfte opgaven. Han forklarer det med, at det kan opleves som et sats for en kunde at vælge "en lille nystarter". "Ingen bliver fyret for at købe IBM, Cisco eller TDC, uanset hvor dårlige løsninger man får, men hvis man derimod vælger et lille firma som Con E Com, så var det også derfor, det gik helt galt."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.