Gustav Nedergaard var næsten færdig på studiet, da han modtog Kronprinsens Legat, som betalte en del af hans ophold på Harvard. Med legathåndbogen som hjælp fik han skrabet resten af pengene sammen, så han kunne tage et års undervisning på et af USA´s fineste universiteter. Han læste på Harvards Public Policy-skole.

Hvordan er undervisningsformen derovre?

”Der er meget case-baseret undervisning. Du læser selvfølgelig også teori inden undervisningen, men ofte læser du samtidig en case, der relaterer til teorien. Selve undervisningen er så mere en case-gennemgang end teori-gennemgang. Vi talte om, hvad vi havde fået ud af casen, eller hvad det største problem var i den. På den måde prøvede vi at drage teorien ind uden at gennemgå den fuldstændig slavisk.”

Kan du komme med et eksempel på en case?

”Jeg havde et fag om finanskrisen. Der skulle jeg vælge et land og så udarbejde et memo til landets finansminister om sårbarheden af økonomien i året op til en krise.”

Hvordan oplevede du det store fokus på cases?

”Det er helt klart en måde at gøre teorien mere relevant på.”

Hvor meget har du oplevet af den slags undervisning på Københavns Universitet?

”Ikke rigtig noget. I Danmark er det mere analyse, diskussion og så nogle konklusioner. Der var ikke noget med, at vi for eksempel skulle rådgive en statsleder i FN´s Sikkerhedsråd og den slags.”

Er der andre forskelle?

”Underviserne har været mere ude i den virkelige verden. Derovre har man et andet system, som rent faktisk gør det muligt for folk for eksempel at være rådgiver for en amerikansk præsident og så komme tilbage til universitet bagefter. Den typiske underviser på KU har været på universitetet i meget lang tid. Der er ikke noget med at hoppe frem og tilbage.”

Hvem var den vildeste underviser, du havde derovre?

”Jeg havde et fag med Lawrence Summers. Han var finansminister under Clinton og har været en af Obamas tætteste rådgivere på økonomisk politik hele vejen igennem krisen. Han er en af de mest indflydelsesrige nulevende økonomer i verden. Vi sad og læste memos fra ham til Obama om finanskrisen og de forskellige instrumenter, han anbefalede.”

Kan Statskundskab herhjemme lære noget af Harvard?

”Du kan sagtens have flere cases i undervisningen. Og jeg synes også, at de danske universiteter kan blive bedre til at inddrage folk, som har været ude og arbejde i virkeligheden.”

 

Danske universiteter bør i højere grad inddrage folk med viden om praksis, mener Gustav Nedergaard.