40.000 kvadratmeter. Det er et storrum, der vil noget! At træde ind i Facebooks hovedkvarter midt i Silicon Valley og 50 kilometer syd for San Francisco – det er at komme ind i verdens største åbne kontorlandskab.

Arbejdsstationerne er samlet i klynger i det hal-lignende lokale, hvor det foretrukne træmateriale er krydsfiner. Skrivebordene er enkle og uden skuffer. Gulvet er af beton, og ledninger hænger ned fra loftet, hvor galvaniserede ventilationsrør og andre installationer er fuldt synlige.

Manden bag værket er Frank Gehry. Men Arielle Argyres, ansvarlig for global kommunikation hos Facebook, lader forstå, at stjernearkitekten ikke fik frie hænder. Facebook-boss Mark Zuckerberg har haft klare idéer om indretningen, der skulle svare til internetvirksomhedens kultur og mål.

Zuckerberg har også besluttet, at han – direktør, bestyrelsesformand og mangemilliardær – skulle have præcis samme type plads i det åbne lokale som alle andre. Han er dog ikke på sin pind, mens Djøfbladet er på besøg.

Oaser i landskabet

Men hvorfor et åbent kontorlandskab? Hvad med støjgener og hyppige afbrydelser, der kan fremkalde stress og bliver forbandet af mange?

”Rummet understøtter samarbejde og transparens,” siger Arielle Argyres.

”Vi er tæt på 3.000 medarbejdere her, og bemærk, hvor stille her er. Folk er gode til at tage hensyn. Meget kommunikation foregår via elektroniske beskeder. Hvis folk skal ringe, går de væk fra klyngen,” siger Argyres.

Hun henleder opmærksomheden på, at der mellem klyngerne med skriveborde er opstillet hvide bokse – små lokaler med glasruder og ditto døre – hvoraf nogle rummer en eller to arbejdspladser, mens andre er mødelokaler, der kan bookes via et internt system. Der er også grupper af bløde stole hist og pist i landskabet.

Arielle Argyres fører an i en afstikker op på taget af Bygning 20, som den kaldes internt. Taget er indrettet som en park, der er på størrelse med fem fodboldbaner. Der er udsigt til saltmarsken, som er nabo, og San Francisco-bugten længere borte. Medarbejdere kan søge tilflugt på taget, hvis de har brug for ro. Parken er desuden velegnet til ”gående møder”, bemærker Argyres.

Teknologiske frontløbere

Også andre mægtige internetbårne virksomheder – herunder Google og Apple – har opført nyt domicil i disse år eller er ved at gøre det. Processen er en lejlighed til at gøre sig overvejelser om fremtidens arbejdsformer og kontorindretning.

”Internetvirksomhederne bliver set som drivkraft for vækst og innovation. Flere af dem er blandt verdens mest succesrige foretagender. Der kan være grund til at skele til deres løsninger.”

Det siger Randy Howder, ledende medarbejder i det internationale arkitektfirma Gensler, der har hovedsæde i et tidligere kafferisteri i San Francisco. Hans speciale er nye tilgange til arbejdspladsindretning.

”Internetvirksomhederne er i sagens natur drevet af teknologi, og det vil mange andre kontorarbejdspladser også blive i stigende grad. Man har i måske 30 år talt om det papirløse kontor, men først nu, hvor mobil teknologi er slået fuldt igennem, er det ved at blive virkelighed. Afhængigt af, om det er telefon- og videosamtaler, udveksling af dokumenter eller ansigt-til-ansigt-samarbejde, så kræver det forskellige rammer,” siger Howder.

Afgørende med tilhørssted

Tilbage i Facebook-storrummet forklarer Arielle Argyres, at et grundprincip i indretningen er, at alle medarbejdere har en base i deres team, og at det åbne design giver mulighed for tilfældigt at møde andre.

”Det er helt fundamentalt, at man har et sted at høre til. Alle har deres eget skrivebord som del af et team. Der er en kvalitet ved at være fysisk sammen med andre om at løse opgaver,” understreger Argyres.

”Men der har også været et ønske om at fremme tilfældige møder med kolleger, der arbejder med helt andre aspekter i virksomheden, og derfor er der lagt ’stier’ i det åbne kontorlandskab, og stierne krydser hinanden flere steder,” siger Argyres.

”Der er nem adgang til ledelsen, som bogstaveligt talt sidder på samme niveau som andre. Ledelsen er meget synlig. Budskabet er, at vi er sammen om at løfte Facebook,” siger Arielle Argyres.

Det industriprægede, ufærdige look i lokalet forklarer hun med, at det er signal om, at Facebook er ”a work in progress”, som medarbejderne medvirker til at udforme.

Google satser på fleksibilitet

Internetvirksomheder havde i mange år til huse i lejede industrilokaler. Det er først nu, at de kan sætte deres eget præg på designet. Google er meget langt med planen om et nyt hovedkvarter i Silicon Valley, en teltlignende struktur, som er et samarbejde mellem den danske arkitekt Bjarke Ingels’ selskab, BIG, og den britiske designer Thomas Heatherwick.

Et gennemsigtigt letvægtstag vil være spændt ud mellem pæle over pavilloner, som er i to etager. De fleste fælles faciliteter, herunder laboratorier, caféer og mødelokaler, vil være i stueplan sammen med kontorer, og der vil være yderligere kontorer hævet op på en mezzanin. En grøn cykel- og gangsti snor sig gennem området.

Det er en grundtanke, at der skal være en tæt forbindelse mellem indearealerne og de parklignende områder, der omgiver hovedkvarteret. Der er også et ønske om at skabe forskellige miljøer, så man kan arbejde på mange måder.

“Det bliver mere som et værksted end som et traditionelt virksomhedshovedkvarter,” har Bjarke Ingels forklaret til arkitekturmagasinet Deezen.

Ifølge Ingels skal bygningskomplekset være fleksibelt, så det kan tilpasses til Googles ændrede behov over tid.

Med hensyn til fleksibilitet er Apple gået i den modsatte retning og er netop ved at tage et cirkelrundt hovedkvarter i fire etager i brug. Lokale i Silicon Valley omtaler det som rumskibet. Der er kælet for hver eneste detalje i byggeriet, der ses som et monument over den afdøde Apple-stifter Steve Jobs, som tog initiativ til projektet. Arkitekten er Norman Foster, og prisskiltet er på fem milliarder dollars (31 milliarder kroner).

Mobilt og hjemligt

Når Randy Howder fra Gensler skuer ud over projekterne fra Facebook, Google, Apple og såmænd også andre store firmaer, som er ved at indrette sig på ny, så øjner han to hovedtendenser: Arbejdspladsen skal være mobil og hjemlig.

Storrum er ikke fortid, men de er ledsaget af andre arbejdsmiljøer, der giver medarbejdere mulighed for at bevæge sig rundt i forhold til arbejdets art.

“Omsider er vi ved at se en afkobling mellem medarbejder og arbejdssted. Den gamle kontormodel, hvor hver medarbejder har sit eget skrivebord, er ikke tidssvarende længere. Nogle vil stadig have en fast plads, andre vil blot have en hjemmebase – og jeg tror meget på teambaserede miljøer – men alle er mere mobile. Kombinationen må bero på virksomhedsorganisationens opgaver. Man skal finde en balance mellem individuelle steder og sociale steder, så alle oplever at have det godt,” siger Randy Howder.

Bevægelsen hen imod flere arbejdsmiljøer på samme arbejdsplads er også et forsøg på at få arbejdspladsen til at ligne hjemmet. Mange ønsker ikke at adskille arbejde og fritid.

“Tænk på, hvordan det foregår derhjemme: Selv hvis man har et arbejdsværelse, vil man til tider også lave noget i køkkenet eller i stuen. Måske vil man lægge sig på sengen kortvarigt for at tænke noget igennem. Man vil skifte efter opgavens art. De arbejdspladser, hvor man kan vælge sine egne omgivelser, giver mere råderet til medarbejderne og forbedrer trivsel og produktivitet,” siger Randy Howder.

Generationsforskelle

Internetvirksomheder har generelt en ung medarbejderskare, hvor hovedparten er digitalt indfødte. De er meget mobile i forhold til deres arbejdsopgaver. Men hvordan med midaldrende og ældre ansatte? Har de det godt med at være i et arbejdsmiljø, der i virkeligheden består af flere arbejdsmiljøer?

Det tvivler Louise Mozingo på. Hun er professor i arkitektur på University of California, Berkeley.

“Ældre medarbejdere er mere modvillige over for intern mobilitet,” konstaterer hun.

“Der er også spekulationer om, hvad folk, som er unge nu, ønsker sig, når de bliver midaldrende og har ægtefælle og børn og meget andet at tænke på. Måske ønsker de en mere rolig, en mindre flimrende arbejdsdag,” siger Louise Mozingo.

Hos Facebook oplever man ifølge Arielle Argyres ikke noget generationsproblem.

“Alle udtrykker tilfredshed med arbejdsmiljøet. Også ingeniører, salgsmedarbejdere og andre ældre ansatte her kan godt lide indretningen og kulturen,” siger Arielle Argyres.