Allerede ved indgangen til Udenrigsministeriet uddeler de første kolleger skulderklap og kindkys til Danmarks – og verdens – første tech-ambassadør, Casper Klynge. Både på hans egen twitterprofil og under det nye hashtag #techplomacy strømmer det ind med invitationer og lykønskninger på flere sprog.

”Helt stilfærdigt vil jeg bare sige, at vi i de første fire-fem dage har oplevet en enorm interesse. Folk søger aktivt dialog med os. Jeg vil godt sætte en kasse øl på højkant på, at Danmark ikke er det eneste land med en tech-ambassadør om 12 måneder,” siger den 43-årige diplomat, som har fået sit nye job i konkurrence med 51 ansøgere.

Valget er faldet på en udenrigsministeriel medarbejder med erfaringer fra Jakarta, Helmand-provinsen i Afghanistan, Kosovo, Indonesien og Darfur. Djøfbladet mødte ham få dage efter udnævnelsen for at spørge, hvordan en klassisk diplomat uden teknologisk uddannelse kan skabe resultater i mødet med globale tech-virksomheder i Silicon Valley.

IT-firmaer håndteres som en stat

”Stillingsbeskrivelsen handler ikke om en IT-ekspert, men om én, der kan lidt af hvert, og som kan kombinere grundlæggende interesse for teknologi med erfaring fra internationale organisationer,” fremhæver Casper Klynge og fastholder det mandat, som udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) annoncerede stillingen med: At globale tech-virksomheder er blevet magtfulde, politiske aktører i deres egen ret og derfor skal håndteres, som om de er nationalstater.

Ikke alle har været begejstrede for idéen. Bl.a. skrev ugebrevet Mandag Morgen, at stillingen lød som én, der skulle ’lefle for it-giganterne’?

”Jeg kan godt forstå, at der har været kritiske røster. Det er et helt nyt udenrigspolitisk initiativ, og vi skal respektere, at folk afventer, hvad der kommer ud af det. Derfor er målet, at vi allerede om et år har sat fire-fem konkrete initiativer i gang og kan fremvise nogle resultater,” siger Casper Klynge.

Kan man som tech-ambassadør bruge de værktøjer, I bruger som klassiske diplomater, i forhold til Apple, Microsoft og Amazon – eller er det ikke to helt forskellige verdener?

”Jo, det er det, men der er også paralleller. En af opgaverne bliver at skabe netværk og forbindelser. Det er grundlæggende det samme, som vi laver på alle repræsentationer. Vi er gode til at etablere strategiske partnerskaber, og den arbejdsmetode kan vi også bruge i forhold til multi­nationale IT-aktører.”

Men det er nok ikke ved cocktail­selskaber, at man møder en skarp IT-udvikler fra Google?

”Det er et lidt forældet billede, hvis man tror, at de fleste af os bruger cocktailparties som led i vores arbejde. Danske diplomater arbejder benhårdt for at promovere Danmark og danske virksomheder. Jeg tror, man skal se satsningen som en fremskudt udkigspost i tech-miljøerne, der kan opfange signaler og tendenser og videreformidle dem hjem til de rigtige myndigheder.”

Fremme i skoene

Vil du som tech-ambassadør lægge hovedvægten på relationerne til de multinationale IT-virksomheder?

”Målet er at få etableret en kon­struktiv og ærlig diskussion med tech-virksomhederne bl.a. på områder som etiske spilleregler, kunstig intelligens, cybersikkerhed osv. Det tror jeg, at de selv er interesserede i. Tech-virksomhederne vil have en interesse i at række ud efter os, men selvfølgelig ikke kun for vores blå øjnes skyld. De vil ønske at påvirke de regulative rammer i EU-landene og andre steder. Ud over dialogen med de multinationale skal vi brande Danmark som nation og hjælpe danske virksomheder ind på markedet.

Vi går ud med en stærk fortælling om, at Danmark er fremme i skoene digitalt. Uden bæven i stemmen kan man sige, at vi har vist stort mod ved at gennemføre en unik grad af digitalisering af det danske samfund. Det giver street-credit i forhold til tech-selskaberne, som forhåbentlig vil være interesserede i at bruge os som mini-laboratorium for nogle af deres løsninger. Derudover kommer vi i starten til at bruge rigtig meget tid på at banke på døre hos danske virksomheder og i styrelser, brancheorganisationer og forskningsinstitutioner og spørge, hvordan vi kan skabe merværdi for dem. Vi skal også have kontakt til de mindre start-up-miljøer og tech-hubs i Silicon Valley, men også i fx Nairobi, Israel og Kina.”

Hvilke personlige egenskaber vil du trække på?

”Jeg kan godt lide at bevæge mig på gyngende grund, hvor tingene ikke er helt færdigpakkede. Jeg finder det hamrende spændende at få lov at dyrke et nyt område op sammen med en masse superdygtige kolleger. Det motiverer mig og giver mig ny energi. Men dette er ikke et énmandsjob. Det er en satsning på tværs af Udenrigs­ministeriet. Vi skal ud på en jomfruelig rejse og lære at arbejde på en ny måde, hvor alle bliver mere digitalt orienterede.”