Der står vinflasker på alle kontorbordene i det gamle andelsmejeri uden for Kokkedal i Nordsjælland. Bygningen, der førhen husede mælk, ost og mejeriarbejdere, lægger nu kvadratmeter til firmaet Erik Sørensen Vins hovedkontor og lager. Mælken er blevet til vin, og Janus von Platen-Hallermund blev i marts måned marketingchef i firmaet. Janus giver en rundtur forbi spyttespande, vinglas og lageret med flasker for 25 millioner kroner og slutter af i de aflåste kælderlokaler med ekstra dyre vine. 

Inden han begyndte i vinjobbet, var han seniorkonsulent i Telenor.

”Det gik rigtig godt karrieremæssigt i Telenor. Jeg havde været der i tre år og var på en liste over toptalenter i virksomheden. Jeg havde også fået tilkoblet en af vores direktører som mentor.”

Han syntes dog, at telebranchen begyndte at være lidt kedelig, og han var blevet i tvivl om, hvorvidt han skulle blive i en stor virksomhed med alt, hvad der hører sig til af bureaukrati og politisk spil. Han tænkte, at en mindre virksomhed måske kunne give ham et større råderum.

Rent privat er han lidt af en vin- og madnørd og har blandt andet opmagasineret 130 flasker vin i en gammel bunker på Østerbro. En dag tog han og en ven på madmesse.

”På messen var der en stand for Masterchef, og de to kvinder, der stod der, fik charmeret os til at melde os til tv-programmet som deltagere. Det gik slag i slag, og pludselig stod jeg foran et tv-kamera og lavede mad.”

Han endte på en ottendeplads ud af 36 deltagere, men endnu vigtigere mødte han salgschefen i Erik Sørensen Vin, som også deltog i konkurrencen. Under en vinsmagning fortalte han Janus, at de søgte en ny marketingchef i firmaet. Janus søgte jobbet og fik det.

”Jeg overvejede meget, om jeg skulle gøre det, for jeg tænkte, at det kunne være at gå på kompromis med min karriere. Jeg gik jo fra det gode og sikre valg i Telenor til en mindre virksomhed. Jeg frygtede også for at gå ned i løn, men den frygt viste sig ikke at være berettiget.”

Som 28-årig er han nu marketingchef, hvilket han betvivler, at han kunne være blevet i Telenor – i hvert fald ikke så hurtigt. Desuden arbejder han med vin, hvilket han virkelig brænder for.

”Jeg har produceret mere end 500 PowerPoints i løbet af mine tre år i telebranchen, og vi talte altid en masse om strategi. Det var ikke altid, at jeg følte, at det blev til noget bagefter. Her i vinfirmaet er der også strategi, men vores vinsmagninger og Facebook-kampagner er samtidig meget håndgribelige, og noget jeg kan se resultatet af med det samme.”

Hvad laver du som marketingchef?

”Jeg har ansvaret for al marketing og onlinesalg. Jeg er med til at skrue op for vores brug af Facebook og får produceret en masse professionelle videoer. Jeg vil rigtig gerne øge vores digitalisering og ser blandt andet på nye og spændende teknologier inspireret af andre brancher end den traditionelle vinbranche.”

Drikker I på jobbet?

”Et par gange om ugen smager vi på vin. Det er primært sælgerne, men jeg gjorde det også en del i starten. Vi spytter selvfølgelig altid vinen ud igen. Det er vigtigt, at vi ved, hvordan vinene smager, og at vi kan teste, hvad vi vil have hjem til sortimentet.”

Hvad skal man huske, når man serverer vin?

”Husk at parre vinen og maden – de skal enten matche eller modspille hinanden. Vinen kan smage godt alene, men endnu bedre sammen med den rigtige mad, og maden smager bare endnu bedre sammen med den rigtige vin.”

Hvordan var det at være med i Masterchef?

”Jeg har normalt ingen problemer med at holde oplæg foran en masse mennesker, men det var vildt angstprovokerende at skulle ind og -lave mad foran dommerne. Det var en stor udfordring.”

Janus von Platen-Hallermund er kandidat i international marketing fra Aalborg Universitet.