Retfærdighedens gud i den nordiske mytologi hed Forsete. Han boede på slottet Glitner, der havde vægge af guld og et tag af sølv. Helt så fornemt bor stifterne af hjemmesiden Glitnr.com ikke endnu. De deler omtrent 15 kvadratmeter med en anden iværksættervirksomhed i et kontorfællesskab på Islands Brygge i København.

Med lidt fantasi kan man dog sige, at nutidens retfærdighedsslot også manifesterer sig ude i privaten hos de cirka 30 juridiske rådgivere, der er tilknyttet virksomheden. Stifterne begyndte sammen med en programmør arbejdet med hjemmesiden under studietiden. Undervejs er den ene blevet cand.jur., mens den anden er godt på vej. Oscar Almstrup uddyber:

Hvad laver jeres virksomhed?

”Vi leverer juridisk rådgivning online. Som kunde opretter man en sag hos os. Den bliver sendt i udbud hos en håndfuld jurister, som så kan give tilbud på, hvad de vil have for at løse sagen, og hvordan de vil gå til værks. Kunden vælger selv mellem tilbuddene. Vi hjælper både private og erhvervsdrivende inden for stort set alle retsområder – undtagen strafferet og retssager. Selve rådgivningen og betalingen foregår også på vores platform. Der er mange, der har beskrevet os som en slags Uber for jurister.”

Hvad koster I?

”En advokat i hovedstadsområdet koster lidt over 2.000 kroner i timen, og vi koster 750. Vores rådgivere får 400 af dem, og vi tager 200 kroner – de sidste 150 er til moms. Det er markant billigere.”

Underminerer I ikke resten af advokatbranchen med jeres pris?

”Det synes jeg ikke. Danmark har en velfungerende advokatbranche, men der er en underskov af opgaver, som ikke bliver adresseret ordentligt af advokaterne. Simpelthen fordi de ikke kan tjene penge på dem. Vi vil samle de opgaver op og være et udbud af juridiske serviceydelser, der ligger mellem specialiserede advokatkontorer og en gratis retshjælp.”

Sparer I på arbejdsvilkårene for jeres tilknyttede jurister?

”Ud over at indeholde rådgivernes skat og så videre tilbyder vi også feriepenge. Rådgiverne er ikke underlagt kunde- eller konkurrenceklausuler og kan stoppe arbejdet på et hvilket som helst tidspunkt, så det mener jeg ikke.”

Hvad hvis noget går galt?

”Så betaler vores forsikring op til 10 millioner kroner pr. sag. Det ville være helt absurd, hvis vi ikke havde en forsikring.” 

Hvor mange sager har I haft?

”Vi gik for alvor i luften i begyndelsen af december sidste år. Indtil videre har vi haft cirka 30 sager igennem systemet. Vi udvikler os i en positiv kurve, men det er langt fra en solid forretning endnu.”

Hvordan løber forretningen så rundt?

”Vi har to private investorer, og den ene har lagt et pænt beløb, der gør, at vi kan komme ud over rampen. Vi regner med at kunne drifte et godt stykke ind i sommeren 2017.”

Så I går i panik til sommer?

”Slet ikke. Vi har mange muligheder. Det skal nok løse sig.”

Får I løn?

”Vi får en meget beskeden løn. Jeg kan lige betale huslejen, og jeg får noget at spise, men nogle gange bliver det kun til en rugbrødsbolle fra bageren. Det er ok.”

Ville det ikke være lettere at gå ud og få en almindelig fuldmægtigstilling?

”Det havde været meget lettere, men ikke lige så sjovt og lærerigt.”