Tag magten over dine sociale medier. Sådan lyder rådet fra to super­brugere, Djøfbladet har talt med.

”Jeg bruger mindre tid på sociale medier, end man skulle tro,” siger Astrid Haug, rådgiver i sociale medier og forfatter til flere bøger om emnet.

”Bare fordi vi er vant til at bruge sociale medier, betyder det jo ikke, at vi skal bruge dem uhæmmet. Derfor er jeg meget opmærksom på, hvad jeg bruger de forskellige medier til og hvor meget.”

Den store produktivitetsgevinst består i sortering af indholdet.

”Kunsten er at optimere sit feed. Du skal tage teten på dine sociale medier. På LinkedIn og Facebook kan du fortælle algoritmen, at du er mindre interesseret i et specifikt stykke indhold. Dit feed vil ændre sig tilsvarende, og jo mere du fortæller systemet, desto bedre kan det hjælpe med det rette indhold. Det kræver noget arbejde, både at sætte sig ind i det og selve udvælgelsen, men ellers får du ikke nok ud af dine sociale medier.”

Undgå for meget støj

Samme tilgang bruger Tina Meller­gaard, Head of Social hos Landbrug og Fødevarer.

”Jeg har brugt en del tid på at sortere i mit feed på Facebook, fx hvilke grupper jeg interesserer mig mest for. Ellers kommer der alt for meget støj i dit feed, og det er jo også, hvad brugerne af Facebook ofte klager over. Men det kræver en aktiv indsats med indstillingerne. Derimod har jeg gjort LinkedIn til en mere tilfældig oplevelse, hvor det er mit netværk, der bestemmer indholdet.”

Tina Mellergaard er uddannet retoriker, men når det kommer til sociale medier, er hun interesseret i mere end ord.

”Jeg går meget op i effekten på sociale medier. Mange lægger flest kræfter i at skabe godt content, men det er ikke nogen garanti for et godt resultat. Derfor handler det for mig i høj grad også om regneark og algoritmer, hvor vi kigger på distribution og interaktion for at måle effekt og blive klogere. Hvis du virkelig vil have noget ud af sociale medier professionelt, er du nødt til at vide, hvordan de virker.”

Den bedste sortering og mest effektive brug af sociale medier finder begge eksperter i appen Flipboard.

”Det er en fast vane, at jeg læser Flipboard om morgenen. Så ved jeg noget om det faglige, der skal ske i løbet af dagen,” forklarer Tina Mellergaard.

Flipboard er en app, der samler indhold fra forskellige kilder, såvel nyhedssider som sociale medier. Modellen er bygget på personalisering, hvor brugeren vælger præferencer og medier til sit personlige feed.

”Sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter har deres egne apps inde i Flipboard, så du både kan rense og samle indholdet,” fremhæver hun.


Sådan bruger du mest effektivt …

LinkedIn

Fyld din profil ud med samtlige relevante informationer, uddannelser, foto etc. En halvt udfyldt profil er værre end ingen profil.

Vær selektiv, gå efter kvalitet. Både i valget af kontakter, du accepterer, og indhold, du sender ud. 

Gør dit feed relevant. Du kan fx nedprioritere indhold ved at klikke i øverste højre side og vælge at skjule en opdatering.

Beregn din SSI-score (Social Selling Index), hvor LinkedIn vurderer din profils rækkevidde og kvalitet. Spørg Google, og du bliver ledt til det rette sted på LinkedIn.

Brug web-versionen, når du skal arbejde med indhold eller indstillinger på LinkedIn. Mobilversionen fungerer bedst til at tjekke opdatering og korte beskeder.  

Facebook

Sortér i dit feed. Fortæl Facebook om dine præferencer ved at markere opslag, klik i opslagets højre hjørne og vælg at skjule opslag.

Sortér i dine venner. Brug Facebooks vennelister til at dele op i fx emner.

Brug Facebooks grupper til at finde fagligt ligesindede og nye netværk.

Fyld din profil ud med alle relevante informationer, inkl. arbejdsplads med link, så du fremstår professionel.

Vær varsom. På Facebook flyder privatliv og arbejde ofte sammen. Tænk over, hvad du lægger ud og liker.

Twitter

Vær omhyggelig, når du skriver tweets. En begrænsning på 140 tegn kræver omtanke.

Lav ægte retweets, hvor du ved, hvad du retweeter, og ikke blot er faldet for en overskrift eller afsender.

Brug Twitters listefunktion til at sortere i dit feed, fx fordelt på faglige emner eller hashtags. Klik på din profil i øverste højre hjørne og vælg lister.

Udnyt hashtag, der på Twitter er både indholdsfortegnelse og aktivitetsmåler. 

Prøv dig frem. Twitter er det smalleste og mest eksperimenterede af de toneangivende sociale medier. Fejl er tilladt, og gå-på-mod anerkendes.  

Kilder:

Tina Mellergaard, Head of Social, Landbrug og Fødevarer.

Nicolai Hæggelin, direktør og grundlægger, Digital Works.

Thomas Kantsø, chefkonsulent, sociale medier, Djøf.