Det er vigtigt at komme godt fra start. Hvor banalt det end kan lyde, bliver det dog alt for ofte glemt i forbindelse med et jobskifte. Bl.a. fordi du som ny medarbejder kommer for sent i gang med at skabe det bedste springbræt for din jobstart.

Den proces bør nemlig starte, før du starter i dit nye job, mener karrierecoach og -rådgiver ­Peter­ Rasmussen. På din første arbejdsdag skal du møde op med en god forståelse for virksomheden og din rolle i den. Jo mere, desto bedre. Forberedelserne på at blive en succes i den nye rolle må ikke drukne i travlhed før lukketid på det gamle job.

Jobsamtalen er din første oplagte mulighed for at blive klogere på organisationen, på din potentielle rolle i den og på din – måske – kommende chef. Så udnyt den også til at stille spørgsmål. Brug jobsamtalerne til at forventningsafstemme, særligt om de vigtigste leverancer i den første tid. Hvad skal der til, for at din chef vil være begejstret efter dine første 100 dage? Herefter kan du så kaste dig over hjemmearbejdet i ugerne op til ansættelsesdatoen.

Læs om organisationen på nettet og i medierne – spørg i dit netværk og find frem til nogen, der har insiderviden. Hvis du er nyuddannet, kan det være gavnligt med en erfaren intern mentor. Få overblik over organisationen. Forstå dens eksistensberettigelse: Hvad gør dens leverancer for kunderne? Hvad er dens vision, værdier og kultur? Hvem er de vigtige personer i og for organisationen?

Her kan du samtidig gøre dig bevidst om forskellene i forhold til det job og den organisation, du kommer fra. Hvor er kravene til viden, færdigheder og holdninger større, og hvor er de mindre? Og hvor er jobbet helt anderledes? Find de steder, hvor du vil kunne bidrage fra første dag, og erkend de områder, hvor du måske kan blive fagligt eller personligt udfordret. Det kan gøre hurdlerne nemmere at besejre.

Planlæg de første 100 dage

Herefter kan du lave et udkast til en 100-dages-plan, foreslår Peter Rasmussen. Overvej, hvad du gerne vil opnå i løbet af dine første 100 dage i organisationen, og hvilke resultater du håber at have opnået? Hvad skal din chef og kolleger mene om dig, og hvad vil du gerne blive rost for til den tid? Tænk i værdiskabelse, relationer og din egen arbejdsglæde.

”Indholdet i din 100-dages-plan kan handle om forretning, ledelse, økonomi eller et specifikt projekt. En meget vigtig ting er ofte en konkret stillingtagen til, hvordan du formelt og uformelt vil kommunikere med din chef og sikre en løbende forventningsafstemning,” påpeger Peter Rasmussen.

Planen bruger du bl.a., når du tænker din allerførste tid igennem. Den nye organisation har sandsynligvis et introprogram klar til dig, men hvilke indsigter og relationer oplever du selv, at du skal have for at lande godt? Find frem til, hvem du har gavn af at tale med professionelt, men også socialt og personligt.

På den baggrund kan du opstille mål for din første dag. Beslut dig for, hvad du gerne vil fortælle dine nye kolleger, og hvordan du helt konkret vil præsentere dig selv, når du skal hilse på dem første gang. Hvad skal du have afklaret med chefen? Med HR? Og de nærmeste kolleger?

Skaf dig venner i huset

Når du er blevet dus med organisationen og er afklaret med dine egne ønsker, planer og forventninger, er du langt bedre rustet til at begynde på selve opgaven med at falde ind og falde til.

Nu skal du skabe de altafgørende relationer til de vigtigste interessenter i og uden for huset. Vis interesse, vær imødekommende og fortæl dine gode historier. Arbejd med din interne branding. Den er rar at få etableret fra start, så den arbejder for og med dig.

Et væsentligt skridt på vejen er at få tjek på de magtfulde. Ikke kun dem, der har den formelle magt, men også dem med relationsmagten, minder Peter Rasmussen om. Fx sekretæren på anden sal med et stort netværk og kendskab til de uformelle procedurer og knapper. Få tjek på de erfarne, som har styr på organisationens historie og forretningen, hvad der foregår i huset politisk, og hvad der har gang på jorden både fagligt og socialt. Find frem til de kloge hjælpere, som kender smuthullerne, når det skal gå hurtigt. De er uvurderlige at have på din side, både til opgaveløsning og håndtering af de udfordringer, der måtte opstå.

Det er meget muligt, at du har idéer til nytænkning, men gem dem, til du for alvor er landet, har haft fingrene helt nede i mulden og har vendt dine tanker med erfarne kolleger, der kender organisationens historie.

Gik starten alligevel skævt?

Skulle alt nu trods dine gode intentioner alligevel ikke gå efter planen i din opstart, så lad være med at græde over spildt mælk. Alle kan begå fejl. De fleste af os gør det sågar jævnligt. Kunsten er at erkende dem, lære af dem og at tage hånd om situationen hurtigst muligt.

Hvis det handler om en leverance, der er gået galt, så ret dit fokus mod, hvad det har lært dig. Tal med din chef om især den del og genetablér på den måde tilliden til dig, råder Peter Rasmussen.

Mere ’langhåret’ kan det være, hvis det er en relation, der er gået galt for dig. En kollega, eller måske din chef, du er gået skævt af eller kommet til at træde over tæerne. Forsøg at forstå, hvad der skabte konflikten. Spørg eventuelt også andre, hvordan de opfattede det pågældende møde. Gør det så neutralt som muligt for ikke selv at puste til en ild. Og opsøg den person, det hele handler op og få det handlet af. Det er også en stor styrke at kunne som medarbejder.

Men hvis du oplever at være havnet i en så dyb suppedas, at det kan være svært at få fodfæste igen, bør det måske også mane til en vis eftertanke. Er det nu også hér, du vil være?   

Peter Rasmussen: Tidligere personaleudviklings-chef og VP HR & Communication hos Danisco og Nordic Sugar. Uddannet officer på Hærens Officersskole, HD i organisation på CBS. Indehaver af PeopleResource, som bl.a. tilbyder jobrådgivning og karriereafklaring.


Tjekliste til starten i dit nye job: Sådan kommer du godt ind i organisationen.

Brug jobsamtalen til at forventnings-afstemme med din kommende chef.

Sæt dig ind i organisationen og jobbet - allerede inden du møder første dag.

Sæt mål for din første dag på det nye job: Hvad vil du vide, og hvordan vil du præsentere dig?

Gør dig tanker om, hvordan du får det fulde udbytte af dit introduktionsprogram.

Forbered et udkast til en 100-dages-plan med (konkrete!) mål, succeskriterier og handlinger.

Udforsk værdierne i organisationen og forsøg at forudse potentielle dilemmaer.

Hav fokus på løbende forventnings-afstemning med din chef - både formelt og uformelt.

Lyt, lyt og lyt. Mærk duften i bageriet, før du tænker i paladsrevolutioner.