CBS-professor Jan Damsgaard havde et spidst budskab med til djøferne i den finansielle sektor, da de mødtes til årets Finanssektorens Dag.

”Bitcoin kommer til at gøre ved finanssektoren, hvad e-mailen har gjort ved postvæsenet. Finanssektoren er samspilsramt på grund af digitalisering, deregulering og globalisering. I står i et krydspres mellem fintech og store internetspillere, som gnaver af den indtjeningsskage, som I skal bruge til at bygge bro fra jeres nuværende ­lukrative, men ikke langtidsholdbare forretningsmodel, og over til en mindre lukrativ, men mere langtidsholdbar, disrupted forretningsmodel.”

Det tog bankerne otte år at få en million danskere til at bruge netbank. Det tog halvandet år at få en million danskere til at bruge mobilbank. Mens det kun tog seks måneder at få en million danskere til at bruge MobilePay.

”Der er lagt i kakkelovnen til finanssektoren de næste fem år, hvor alle de nye start-up- virksomheder, som skaber nye finansielle produkter på nettet, for alvor begynder at slå igennem,” fastslog Jan Damsgaard.

Lær af hættetrøjerne

Men hvad betyder det for de djøfere, som er i branchen, og for dem, som gerne vil ind i den?

Det betyder både helt nye typer kolleger, og at du – uanset rolle og funktion – skal tænke fra kundens situation og ind i virksomhedens processer og services, lød det fra Charlotte Schmidt, Head of Learning, Danske Bank.

Inde bag en af Danske Banks fornemme facader i Københavns ­Finance District er væggene revet ned, og disrupterne – de digitale rebeller – er flyttet ind. Typer, de konventionelle medarbejdere så på som en invasiv art af ukendt oprindelse, da de dukkede op i kantinen i deres hættetrøjer. Det er Danske Banks disruptive væksthus, Mobilelife.

”Det bliver dine nye kolleger. Den kultur skal du lære at arbejde sammen med, og du skal lære at lære af dem,” fastlog Charlotte Schmidt.

Hun opsummerede kompetencekravene i den nye finanssektor med disse tre ord: Kundecentreret, digital og agil.

Ledelse bliver at skrotte ledelseshierarkierne

Vil du gå ledervejen, skal du vide, at lederrollen i en disrupted verden er at accelerere organisationens forandringshastighed, lød det fra Claus Berthou Madsen, seniorkonsulent i Resonans.

Kan du ikke det, løber verden fra dig, og du dør, fastslog han.

”Når kunderne er vant til Netflix og Google, smitter det af på forventningerne til jer. Lederne skal forstå kunderne, så de kan forandre virksomheden. De skal forstå, at tiden er løbet ud for de forvoksede organisationsdiagrammer med lag på lag af magtstrukturer, ledelseshierarkier og siloer. De skal forstå, at de skal give lov.”

Vigtige kompetencer i fremtidens finanssektor

Charlotte Schmidt, Head of Learning, Danske Bank:

  • Tænke udefra og ind – uanset funktion og rolle.
  • Bruge kundedata i stor skala (Big Data) som grundlag for al udvikling.
  • Være klar til næste teknologi/adfærdsspring – vær technology scouts.
  • Kan bryde siloer ned og glemme stab og linje – og 3. parter.
  • Være ambassadør for din virksomhed 24/7 på alle sociale medier.
  • Kan lære af sine fejl – og ’bygge på sin ekspertise’ for hver læring.
  • Skabe relationer online/virtuelt, også på tværs af lande og kulturer.
  • Kan gå ind og ud af samarbejds-relationer i cross functional teams.
  • Kan dele viden og erfaringer – uden at miste sig selv og sin ekspertise.

Andreas Christensen, start-up--virksomheden Lendino

”Du skal have forstand på finans og tæft for IT. Ikke programmering, men du skal forstå, hvad man kan gøre med teknologien. Et relevant studiejob vil i fremtiden betyde mere end flotte eksamenspapirer. Og så kan man virkelig finde masser af videreuddannelse på nettet i det her – gratis og på højt plan. Søg på Udacity, Coursera og edX.”