Sandsynligheden for at få en ­projektlederuddannelse er langt større, jo yngre du er, og jo kortere anciennitet du har på din arbejdsplads.

Således tager fire gange så mange djøfere med under ét års jobanciennitet en uddannelse i projekt­ledelse i forhold til kolleger med 8-10 år på bagen. Samtidig er det særligt djøfere under 35, der melder sig til kurserne.

Det viser en undersøgelse fra Djøf baseret på tal fra Djøfs Kurser og Uddannelser. 

John Ryding Olsson, der i næsten 20 år har undervist i ­projektledelse hos Djøfs Kurser og Uddannelser, mener, at det er helt naturligt, at han ser mange kursister i starten og midten af 30’erne.

”En del bruger det som en præ-lederrolle, og det er også mit indtryk, at organisationerne bruger det som en test af, om man har lederegenskaber.”

Og selv om der normalt ikke ligger personaleansvar hos projektlederen, er det en god måde at snuse til nogle af de udfordringer, der ligger i lederrollen. På John Ryding Olssons kurser bliver deltagerne bl.a. undervist i, hvordan man leder en gruppe – ofte fra forskellige afdelinger og med forskellige faglige baggrunde. De lærer også, hvordan man får de andre i projektgruppen til at brænde for projektet og tage ejerskab.

”Samtidig kommer vi ind på, hvordan de håndterer den usikkerhed, som ofte opstår både hos dem selv og de ­øvrige projektdeltagere, når de kaster sig over en opgave, som ­ingen af dem har prøvet at løse før. Og så lærer de, hvordan de håndterer det politiske spil, som ikke altid er så rationelt,” fortæller John Ryding Olsson.

Bevidst CV-pleje

Ud over at se projektledelse som en test af, om man skal gå ledervejen, er det også John Ryding Olssons indtryk, at en del går efter at få papir på projektledelse, fordi det pynter på deres CV. Og noget tyder, at det faktisk har en positiv effekt.

”Vi har holdt en række interne kurser på forskellige arbejds­pladser, og umiddelbart efter forsvandt 10 procent af dem, der havde fået papir på projektledelse. Så det kan godt se ud til, at de unge bevidst bruger det til at komme videre,” siger John Ryding Olsson. 

Når det særligt er de unge og dem med kort anciennitet, som tager en projektlederuddannelse, handler det formentlig om, at mange med en række år på bagen nok allerede har ­projektledererfaring, og at nogle af dem sidder i egentlige lederstillinger, mener John Ryding Olsson.

Men faktisk ville det være en fordel, hvis alle ledere havde en formel projektlederuddannelse, siger han.

”Rigtig mange af dem, jeg har haft på kursus, melder tilbage, at de ville ønske, at deres chef havde fået den samme viden, som de har. De bliver demotiverede, når de kommer hjem i organisationen, fordi de ikke får det samspil med ledelsen, som projektlederrollen lægger op til. Deres chefer er ganske enkelt ufaglærte, når det gælder projektledelse, og det betyder, at de ikke taler samme sprog og har samme forståelse, og det betyder, at projektlederne kan komme til at mangle opbakning.”

Som regel er det da også udelukkende menige medarbejdere, der melder sig til projektlederkurser – også når kurserne foregår internt, siger John Ryding Olsson.

”Det er tydeligt, at ledelsen mener, at det er noget, de godt kan i forvejen – men de medarbejdere, der har deltaget i kurserne, har ikke helt den samme opfattelse.”