Advokatbranchen ændrer sig i disse år. Ikke i forhold til juraen og etikken, men fordi samfundet og kundernes forventninger skifter. De gamle old boys’ club-baserede kunderelationer erstattes i stigende grad af udbudsrunder, hvor kunderne løbende tester markedet på pris og kvalitet.

Det er både sundt og godt, hvad enten det gælder den offentlige ­eller den private sektor. En åben konkurrence om opgaverne gør priserne skarpe.

Men det betyder samtidig, at det ikke længere er et tilstrækkeligt salgsargument at være den fremmeste jurist på årgangen. De klassiske advokatdyder skal suppleres.

Fremtidens vindere i advokatbranchen – og for den sags skyld revisionsbranchen og konsulentbranchen – vil have en klar fornemmelse for, at ydelserne skal matche markedet. De kan ikke længere skrive de samme regninger som hidtil. Klienter og virksomheder er selv pressede på økonomien og er samtidig blevet meget bevidste om et marked i konkurrence.

Jeg er overbevist om, at vi derfor i de kommende år vil se stadig flere ’skilsmisser’ mellem advokater og deres klienter, som ellers har haft tætte og mangeårige relationer.

Fremover skal vi som advokater besidde en anden type af forretningsforståelse, hvor den enkelte kan markedsføre og kommunikere sin værdi i en stadig hårdere konkurrence om kundernes gunst.

Det er vi meget bevidste om i FAAF. Vores medlemmer skal tilegne sig nye kompetencer, fordi værdien af deres ydelser skal sælges i højere grad end tidligere. Det er derfor vigtigt, at advokaterne finder tiden til at deltage aktivt i de udbudte netværk og arrangementer, der sætter lys på udviklingen.

Mange er i gang med at ruste sig til fremtiden, ikke mindst i internationalt regi. FAAF har oprustet stærkt på udbuddet af internationale arrangementer, og vi har nu som fast medlemstilbud, at medlemmer kan deltage i European Young Bar Associations tre internationale konferencer med tilskud. Ved tilmeldingen til vores studietur i år blev samtlige pladser revet væk på halvandet minut – og ventelisten blev lukket efter blot fem minutter.

Forandringens vinde blæser over ­advokatbranchen, og FAAF vil gøre sit til, at medlemmerne bygger vindmøller og dermed udnytter forretningsmulig­hederne i fremtiden.