Det er et særsyn, at embedsmænd går i medierne med kritik af deres politiske ledelse, men det skete for nylig i Stevns Kommune, hvor der gik en ­fælles pressemeddelelse ud fra de faglige organisationer på rådhuset.

Her lød det fra djøfer Peter Bjerre, som er tillidsrepræsentant for kommunens djøfere, ingeniører og jordbrugsakademikere: ’Jeg synes, det er skuffende, at borgmesteren igen er ude med en offentlig kritik af medarbejderne i Teknik & Miljø’.

Ifølge tillidsrepræsentanterne har borgmesteren offentligt beklikket medarbejdernes faglighed og neutralitet i en sag med et langt og heftigt politisk forløb, der i første uge af januar endte med, at et snævert flertal vedtog en fredning af Stevns Klint.

Dagen før havde borgmesteren imidlertid ifølge Dagbladet Køge udtalt, at forvaltningen har svigtet i forhold til at stille de rigtige spørgsmål om, hvad fredningen betyder for landmændenes mulighed for at dyrke deres jorder ud til klinten.

Kommunalforsker Roger Buch kalder pressemeddelelsen usædvanlig.

”Men det er også usædvanligt, at en borgmester går ud og kritiserer sit embedsværk.”

Kan ikke forsvare sig i medierne

Medarbejderne i Teknik & Miljø har fulgt juraen og de proce­durer, der følger med en fredningssag, siger Peter Bjerre til djøfbladet.

Han arbejder ikke selv i Teknik & Miljø, men forklarer, at hele forløbet har givet alvorlige problemer med arbejdsmiljøet i afdelingen og flere langtidssygemeldinger.

Du oplever det ikke som farligt som embedsmand at gå ­offentligt ud med kritik af borgmesteren?

”Nej. Med et så dårligt psykisk arbejdsmiljø i en afdeling er vi nødt til at gå ud. Desuden var jeg før jul i TV2 Lorry og TV2 Øst og sige, at vi tillidsrepræsentanter var parate til at finde en løsning på problemerne med arbejdsmiljøet og til at se tingene fra begge sider.”

Hvad skal der til for at genoprette tilliden?

”At den politiske ledelse forstår alvoren. Hvis embedsværket skal kritiseres for sit arbejde, bør det ske internt og ­ikke i medierne, for medarbejderne har ikke mulighed for at ­forsvare sig i medierne.”

Borgmester: Forstår ikke kritikken

Borgmester Mogens Haugaard (V) siger til djøfbladet, at han ikke forstår, hvad det er, han skulle have kritiseret medarbejdere for offentligt.

”Jeg ved det helt ærligt ikke. Jeg har stillet nogle kritiske spørgsmål til Teknik og Miljø om fredningssagen, og jeg har forelagt de samme spørgsmål for KL, men hvad jeg har gjort forkert i pressen, forstår jeg ikke.”

Hvad vil du gøre for at rette op på stemningen på rådhuset?

”Nu skal der være et møde med repræsentanter for de faglige organisationer, og det deltager jeg i. Så må vi jo tale lige ud af posen, og medarbejderne må forklare mig, hvad de er utilfredse med. Men hvor jeg så også er nødt til at sige, at man som medarbejder i en kommunal forvaltning altså arbejder for det politiske niveau og ikke for egne interesser.”

Meldt til Arbejdstilsynet

Roger Buch vurderer, at borgmesterens usædvanlige udtalelser om forvaltningen og medarbejdernes lige så usædvanlige pressemeddelelse er et symptom på dybereliggende samarbejdsproblemer på rådhuset.

”Sådan er det meget tit, når vi ser enkeltsager af den her ­type dukke op i medierne.”

Før jul meldte et kommunalbestyrelsesmedlem Stevns Kommunes rådhus til Arbejdstilsynet.