Da specialet var næsten færdigt, og det trak op til et job som fuldmægtig i Digitaliseringsstyrelsen i ­Finansministeriet, gik Asger Rønn Jensen på nettet og fandt et gratis online kursus – et såkaldt MOOC – i ’Developing Innovative Ideas’ udbudt af Univer­sity of Maryland.

Gode idéer får man brug for i ethvert job, tænkte han.

Da han så sad i sit nye job i Digitaliseringsstyrelsens Center for Infrastrukturprojekter og Udbud, fandt han en MOOC om ’Microeconomics Principles’ udbudt af University of Illinois på platformen coursera.org. Han havde ikke puslet med mikro­økonomi siden bachelor-tiden på RUC og syntes, at han lige burde genopfriske terminologien.

Det er det geniale ved MOOCs, fastslår han. Der findes næsten alt, det er fleksibelt, og niveauet er højt. Du bestemmer selv hvornår, hvor meget og hvor nørdet.

Det betyder ikke, at det ikke stadig er sådan, at man lærer bedst ved at mødes og tale med andre om dét, man lærer, understreger han. Men MOOCs er kommet for at blive som efteruddannelse.

Verdens bedste undervisere på din iPad

Mens han læste, var han et halvt år i praktik som Research & Technology Associate i Silicon Valley hos Innovation Centre Denmark – Udenrigsministeriets og Forskningsministeriets fremskudte post i det højteknologiske epicenter i Californien.

Dér så han, hvordan der blev udviklet nye online læringsteknologier i rasende fart af nye, innovative iværksættervirksomheder. EdTech-virksomheder kalder man dem.

Asger fik aldrig et kursusbevis i ’Microeconomics Principles’. For han tog ikke den afsluttende prøve.

”Men det er netop også en pointe. MOOCs bliver enormt kritiseret for, at folk falder fra og ikke gennemfører. Men jeg brugte det som en hurtig måde at få læst op på stoffet. Jeg plukkede dét ud, jeg havde lyst til. Jeg skulle ikke bruge et bevis. Eksamensbeviser er gammeldags tænkning. Det så vi også i Silicon Valley.”

Noget af det bedste ved MOOCs er, at du får adgang til meget engagerede og karismatiske undervisere inden for et bestemt felt fra hele verden, siger han.

”Flere af de undervisere, jeg havde på universitetet, ville jo nok hellere forske end undervise os. Jeg tror, hele vores undervisningssektor kommer til at justere den måde, der undervises på. Da jeg blev færdig sidste sommer, var det stadig et dogme, at undervisning som udgangspunkt foregår foran en tavle. I fremtiden bliver det en blanding af tavle og online. Det kan betyde, at der bliver mere tid til at hjælpe den enkelte elev eller studerende.”

Men det er en helt anden historie.

Når det skal være for sjov, er han helt vild med, hvad de finder på inde på Khan Academy – en nonprofit undervisningsportal for grundskole og gymnasium med alle fag kørt igennem fra 1. klasse og op. Prøv fx matematik for de små.