Det skorter ikke på holdninger til djøfbladet, når Djøfs medlemmer bliver spurgt om, hvad de mener om deres fagblad. Generelt er flertallet dog godt tilfredse. 70 procent af læserne er ifølge undersøgelsen meget eller overvejende tilfredse med bladet. Det er en pæn stigning i forhold til seneste læserundersøgelse i 2010, hvor den generelle tilfredshed lå på 65 procent. Især blandt de privatansatte er tilfredsheden steget markant med 12 procentpoint.

68 procent læser i mange eller alle numre af bladet, og 78 procent giver udtryk for, at de altid kan finde mindst en relevant artikel i bladet.

Også tilfredsheden med djøfbladets visuelle udtryk er stigende. I 2010 var 66 procent helt eller overvejende enige i, at djøfbladet har et tiltalende layout. Dette tal er nu steget til 78 procent.

Mange læsere efterspørger flere problem- og løsningsorienterede artikler. 88 procent er helt eller overvejende enige i, at djøfbladet bør påpege problemer, som djøferne må forholde sig til. Og 85 procent lægger vægt på, at bladet skal komme med bud på løsninger af medlemmernes udfordringer.

71 procent giver udtryk for, at de gerne ser flere undersøgende og kritiske artikler, ligesom et stort flertal tilkendegiver, at bladet også skal bringe holdninger, der afviger fra Djøfs officielle standpunkter.

Manglende kendskab til djoefbladet.dk

Undersøgelsen viser, at ældre medlemmer læser mere i bladet end yngre. Her ligger djøfbladet på linje med den generelle tendens i hele mediebilledet, hvor mange unge foretrækker nettet, når de skal opdateres.

Den udvikling er en af årsagerne til, at djøfbladets hjemmeside – djoefbladet.dk – fik et tiltrængt ansigtsløft sidste år. Undersøgelsen viser dog, at der stadig er mange djøfere, der ikke kender djoefbladet.dk. Men den viser også, at der blandt dem, der kender siden, er stor tilfredshed.

Af undersøgelsen fremgår det, at mange medlemmer tror, at djøfbladet er et dyrt bekendtskab for forbundet og medlemmernes kontingenter. Det er ikke tilfældet. Bladet har i flere år givet overskud i kraft af en stor annonceomsætning. Denne omsætning har de seneste år været faldende på print, men er til gengæld stigende på nettet. Det betyder, at Djøfs medieforretning stadig ser fornuftig ud, og der bliver derfor fortsat ikke brugt kontingentkroner på bladdriften.