Bag de dygtigste ledere ser man ofte en stærk analytisk kompetence. Årsagen er, at den faktabaserede strategiske position er god at kommunikere ud fra. Når lederen selv er overbevist, er hun meget bedre til at overbevise. Ledelse kan ikke reduceres til matematik og absolutte sandheder. Men styrken i den analytiske og faktabaserede tilgang er, at lederen først er tvunget til at koble intuition og mavefornemmelse på, når fakta har sat rammen for en beslutning og leveret et solidt beslutningsgrundlag.

Bjergene af data vokser – ikke mindst i den offentlige sektor. Men væksten i digitale data bliver ikke fulgt op med en tilsvarende vækst i vores evne til at gå på minedrift og udvinde guldet af viden i disse datamængder. Derfor overskriftens opfordring til ledere i den offentlige sektor: Pas godt på drengene og pigerne i dit statistisk-økonomiske kontor. Du får brug for dem i morgen til at levere en dugfrisk faktabaseret position på et uventet spørgsmål eller en kompaskurs til din optimering af organisationen!

Byttehandlen er god. Avanceret analyse af organisationens data har nemlig potentiale til at reducere risiko, skabe større effekt med færre ressourcer og forene og samle medarbejdere på en fælles rejse. Og analytikerne kan også komme med de fakta, som er første bolværk, når en enkeltsags-baseret mediestorm suser hen over din forvaltning. Drengene og pigerne med de analytiske evner kan altså byde ind med ganske strategiske komponenter. Det eneste, de vil have til gengæld, er anerkendelse, lidt ledelse, noget ordentligt værktøj og arbejdsro. De er ofte forsker-typer, som ikke i samme grad går på arbejde for at kravle opad i hierarkiet og ende med kors og bånd og stjerner på. De er dataorienterede og metodeorienterede og ser sig selv som hjælpere for en videbegærlig ledelse.

Det kræver også noget af dig som leder. Evner du at stille de rigtige spørgsmål? Ved du, hvad din analysegruppe reelt indeholder af uudnyttede ressourcer? Det er en overvejelse værd at dele dine, langsigtede, strategiske overvejelser med dem og stille dem de brændende spørgsmål. Der er svar at få her.    

En aktuel McKinsey-rapport (note 1) om emnet Big Data påpeger, at alene USA i 2018 kommer til at mangle 150.000 specialister med de rette matematiske og statistiske kompetencer og 1,5 mio. ledere, som forstår potentialet i at hente viden i de eksponentielt voksende digitale databjerge. Tilsvarende mener en cheføkonom hos Google, at det rigtige karriereråd til unge mennesker er, at de skal blive statistikere! Evnen til at finde den historie, som data vil fortælle os, er det mest sexede job i årene fremover. Vi har overflod af data og knaphed på evnen til at analysere dem.

Samtidig er den analytiske værktøjskasse i rivende udvikling. Evnen til at sandsynlighedsberegne, hvordan fremtiden vil forme sig, vokser i takt med datamængderne. Et smukt eksempel er London Fire Brigade, som på baggrund af en lang række variable om borgere og bygninger forudsiger risikoen for brand i et territorium bestående af over syv mio. mennesker og en meget gammel bystruktur. Analysen redder menneskeliv! Lige så perspektivrig er analysen af data fra sociale medier og fra ustrukturerede tekstmængder i fx journaler. Tænk, hvis computeren (med hjælp fra din analytiker) løbende gennemtrawler journalerne og identificerer de sager, hvor indsatsen af dine sagsbehandlere giver mest effekt.

Det er penge værd, så pas godt på din analytiker.

Note 1: ”Big data: The next frontier for innovation, competition and productivity”. McKinsey Global Institute. Maj 2011.