Guide
17.9.2018
af
Tine Santesson
Foto: Shutterstock
Hører du til dem, der har svært ved at koncentrere sig og holde produktiviteten oppe efter klokken 15? Her får du nogle gode råd til at få noget fra hånden – også når klokken for længst har passeret frokost. Et af dem handler om, hvordan du prioriterer din dag før tre.
Klokken er lidt over tre. Du sidder og kigger tomt ind i skærmen. Du dykker ned i skrivebordsskuffen, hvor du har gemt en marcipangris fra jul. Du skyller den ned med en kop kold kaffe, og energien vender tilbage – for en kort bemærkning.
Du er ikke den eneste, der oplever, at produktiviteten daler omkring klokken tre, og forfalder til at glo på kattevideoer på nettet eller lave andre overspringshandlinger hen på eftermiddagen.
Men der er metoder til også at få noget fra hånden de sidste par timer inden fyraften. I boksen længere nede kan du finde fem strategier fra fastcompany.com, som du kan forsøge dig med.
Cand.merc. Line Ullmann har skrevet bogen ’Ti effektive arbejdsvaner’, og hun lever af at undervise i netop effektive arbejdsvaner. Hun siger god for nedenstående råd, men hun påpeger, at vi også kan være med til at forbygge eftermiddagstrætheden ved at prioritere vores dag på den rigtige måde. For alt det, vi foretager os før klokken tre, kan nemlig have indflydelse på, hvor effektive vi er efter tre.
”For langt de fleste vil der være en tendens til at starte dagen med småting fx at tjekke mails. Men det betyder, at det er omgivelserne, der kommer til at bestemme, hvad du kommer til at bruge din tid på. Hvorimod du kommer langt bedre fra start, hvis du begynder din dag med at løse en opgave, der er vigtig for dig. For mange er bedst til fordybelse og koncentration først på dagen.”
Men det betyder også, at du fra dagens begyndelse rent faktisk har styr på, hvilke arbejdsopgaver der er de vigtigste, siger Line Ullmann.
”Nøgleordene er overblik og opgavestyring. Det er der rigtig mange, der tror, de har, men det har de ikke. Det største problem jeg ser, er, at de fleste har deres opgaver spredt rundt forskellige steder: I indbakken, i kalenderen, andre på en ’to do-liste’, på post-it-lapper og i dynger på bordet. ”
Det resulterer i, at man typisk ingen klar prioritering har og nemt kommer til at springe fra den ene opgave til den anden, siger Line Ullmann.
”Men hver eneste gang du bliver afledt eller afbrudt, går der metaboliske ressourcer fra hjernen, hvilket betyder, at du bliver mere træt.”
Så hun er meget enig i et af de gode råd herunder: Du lægger kimen til en god arbejdsdag og til en eftermiddag med mere energi allerede dagen før – nemlig ved bruge den sidste del af arbejdsdagen, hvor du måske ikke er helt så skarp længere, til at planlægge din dag i morgen.
Kilde: Fastcompany.com og Line Ullmann, ekspert i gode arbejdsvaner.
Ledige stillinger