Aktindsigt

Ombudsmanden kritiserer mindre

08-06-2018
2 min.
Som en af årsagerne til, at myndighederne fik mindre kritik i 2017, peger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen på, at embedsværket efterhånden er blevet bedre til at forstå og bruge den offentlighedslov, der trådte i kraft i 2014. PR-foto: Folketingets Ombudsmand/Jasper Carlberg

I 2017 faldt der væsentlig mindre brænde ned over ministeriernes og andre offentlige myndigheders behandling af anmodninger om aktindsigt. Det skyldes bl.a., at ombudsmanden oftere skynder på myndighederne. En rutineret aktindsigts-journalist mener dog ikke, det er ombudsmandens rolle.

Når menigmand og især journalister vil kigge myndighederne i kortene, anmoder de om aktindsigt efter offentlighedsloven. Hvis de ikke er tilfredse med behandlingen af deres anmodning, kan de rejse en sag hos Folketingets Ombudsmand.

Sidste år udløste 28 procent af ombudsmandens sager om aktindsigt kritik til ministerier og offentlige myndigheder. I 2016 var det 42,7 procent, og i 2015 udløste sagerne kritik 46,9 procent af gangene. Altså et klart fald på bare tre år. Det skriver altinget.dk.

Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har to bud på en forklaring på faldet. Før det første fortæller han, at myndighederne har haft svært ved at anvende den nye offentlighedslov fra 2014. De er blevet mere fortrolige med den efterhånden, hvilket har udløst færre klager. Hans andet bud på en forklaring er, at ombudsmanden i højere grad prøver at løse sagerne ved at fremskynde dem hos ministerier og myndigheder i stedet for at begynde på en stor undersøgelse, der eventuelt kan ende i kritik.

"Vi anlægger det ræsonnement, at journalisten i første række har brug for et hurtigt svar, og at det derfor ofte er bedre, at vi fremprovokerer det, end at der bruges lang tid på en undersøgelse, som så ender med kritik, men som egentlig ikke hjælper journalisten til et hurtigere svar," forklarer Jørgen Steen Sørensen til Altinget.

Han understreger også, at alvorlige overtrædelser af reglerne om sagsbehandlingstid selvfølgelig stadig bliver undersøgt til bunds.

Færre skældud

Sidste år endte betydeligt færre af Folketingets Ombudsmands undersøgelser af mulige brud på offentlighedsloven med, at der blev rejst kritik af et ministerium eller en anden myndighed.

Her ses udviklingen over de seneste år i andelen af sager, der er endt med kritik:

2015: 46,9 %

2016: 42,7 %

2017: 28,0 %

Kilde: Folketingets Ombudsmand og Altinget.dk

Ombudsmanden ender som storebror

Ulrik Dahlin er journalist på Dagbladet Information. For nylig var han allerøverst på listen, da fagbladet Journalisten opgjorde, hvilke journalister der oftest søger aktindsigt i ministerier.

Optællingen byggede på data fra 2016, men Ulrik Dahlin sender fortsat masser af aktindsigts-anmodninger og har også klaget flere gange over myndighedernes behandling af sagerne.

Selv om ombudsmanden altså i 2017 rejste kritik i færre sager end de foregående år, har Ulrik Dahlin ikke oplevet, at sagsbehandlingen er blevet bedre. Han pointerer dog over for Djøfbladet, at han næsten kun søger aktindsigt hos Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Justitsministeriet, hvorfor han ikke kan vide, om servicen er forbedret i andre ministerier.



I forhold til Jørgen Steen Sørensens forklaring om, at ombudsmanden er blevet bedre til at skynde på myndighederne i stedet for at gå i gang med en større sag, stiller Ulrik Dahlin sig kritisk. Ikke så meget til selve forklaringen som til konsekvenserne af den.

”Myndigheden burde jo af sig selv hurtigt give aktindsigt, i stedet for at vi skal opføre os som en lille dreng i skolegården, der siger: ’Det kan godt være, at jeg er mindre end dig, men jeg har en storebror, der hedder ombudsmanden,’” siger Ulrik Dahlin, der finder det irriterende at skulle bruge ombudsmandens ressourcer på at få aktindsigter, som han har krav på efter offentlighedsloven.

Det har ikke været muligt for Djøfbladet at få en kommentar fra Folketingets Ombudsmand inden deadline.

Justitsministeriet får mest kritik – og flest anmodninger

I løbet af de seneste fire år har ombudsmanden udtalt kritik eller givet henstillinger i 136 sager om offentlighed, skriver Altinget.

Ministerierne har været involverede i 126 af sagerne, og Justitsministeriet er klar topscorer, idet ombudsmanden 26 gange har givet ministeriet kritik eller henstillinger.

Justitsministeriet modtager dog også markant flest anmodninger om aktindsigt. I 2016 kom der fx 450 anmodninger, hvilket var 200 flere end Udenrigsministeriet, der indtog andenpladsen.


Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.