CVR-generationen

"Vi kørte bare på uden at tænke på alt det, der begrænsede os"

06-04-2018
4 min.

Ifølge Andreas von der Heide føler de ansatte sig som lige så stor en del af firmaet, som han selv gør, selv om de ikke er ejere: ”Det er sådan, det skal være.”

Foto: Jacob Nielsen

Under sit jurastudie gjorde Andreas von der Heide sin modevirksomhed til en millionforretning og droppede idéen om en karriere som stjerneadvokat. Det hele startede med en bunke hvide t-shirts i en gammel bil.

En junidag i 2009 lagde Andreas von der Heide 500 hvide t-shirts i bagagerummet på sin fasters aflagt Polo, ’sådan en 92’er satan’. Han og kammeraten Virgil Nicholas havde fået en fed idé. De havde købt en bunke engelske militærmærker og syet dem på tøjet – til stor begejstring i omgangskredsen.

De tøffede ud fra Helsingør for at sælge deres t-shirts til tøjbutikker i hele landet. Det gik ikke som håbet. Det var det helt forkerte tidspunkt på sæsonen, og naturligvis havde ingen hørt om mærket Les Deux. Næsten alle butikkerne sagde nej.

”Vores største force var, at vi ikke kendte en skid til tøjbranchen. Vi kørte bare på uden at tænke på alt det, der begrænsede os. Det er sådan, iværksætteri skal være,” siger Andres von der Heide.

Så de lod sig ikke slå ud. De begyndte i stedet at sælge t-shirts til venner og bekendte. Fik råd til at købe en sweat-shirt, solgte den, fik råd til at købe både sweatshirts og t-shirts. Sådan forøgede de langsomt kollektionen.

”Meget organisk,” som Andreas von der Heide siger.

Det hele ændrede sig, da de en dag fik Remee til at tage en Les Deux-sweat-shirt på til et interview i Go’ morgen Danmark. Samme dag solgte de over 200 trøjer, en på det tidspunkt vanvittig salgsrekord.

”Det var dér, vi virkelig rykkede. Vi begyndte at gå efter at brande os selv gennem de på det tidspunkt cool kendisser som Nik og Jay og Medina, og så tog det for alvor fart.”

Les Deux sælges i dag i over 450 butikker rundt om i verden. Særligt nordmændene og svenskerne er vilde med tøjet. Planen er nu at blive etableret på det britiske og tyske marked. Andreas von der Heide ser evindeligt fremad mod noget større.

”Jeg har altid drømt om at have mit eget. Jeg kan godt lide tanken om, at jeg styrer min egen hverdag. Jeg arbejder i det hele taget sindssygt meget med at skabe frihed for mig selv og bryde grænser i mit liv.”

Fra en familie af advokater

Andreas von der Heide kommer fra en familie af advokater. Mor, far og søster er advokater. Det gælder også hustruen. Det var faktisk hende, der holdt Andreas von der Heide fast på jurastudiet, selv om det gik godt med forretningen.

”Hvis jeg ikke havde haft min kæreste – nu kone – så havde jeg hurtigt droppet jura. Men hun var meget determined på, at jeg skulle blive ved, og i dag er jeg sindssygt glad for det,” siger han.

Hans oprindelige tanke om at blive en stjerneadvokat blev til gengæld droppet tidligt på studiet.

”Jeg havde oprindeligt et håb om at blive en hot shot-advokat, men jeg så hurtigt, at det indebar at opgive friheden. Du skal igennem så mange trin for at komme øverst på advokatkontoret. Omvendt kan det gå hurtigt som selvstændig, hvis du er dygtig og arbejdsom.”

Jurastudiet gennemførte Andreas von der Heide med den trang til hurtigt, intenst arbejde, der karakteriserer hans liv. Han brugte to uger på at læse op til sine eksamener. Her arbejdede han med Les Deux fra 8 til 17, hvorefter han læste pensum og lavede opgaver til 3 om natten. Eksamenerne udløste typisk et 7 eller 10-tal.

Det handlede ikke kun om, at det er vigtigt at gøre sine ting færdige. Jura er i dag et arbejdsredskab for Andreas von der Heide – også i en modevirksomhed.

”Det er ikke mig, der direkte skriver kontrakterne med leverandører og kunder, men jeg forstår dem. Og jeg vinder meget på, at jeg har lært at analysere en situation og handle ud fra det.”

Ansvaret følger med

Les Deux og firmaets 15 medarbejdere holder til på et 600 kvadratmeter stort kontor på Frederiksberg. Her møder medarbejderne – ’drengene’, som Andreas von der Heide kalder dem – ind mandag og fredag. Resten af ugen kan de arbejde, hvor og hvornår de vil. Det giver dedikerede, fleksible medarbejdere, mener Andreas von der Heide.

”Mine drenge føler sig som en lige så stor del af Les Deux som mig, selv om de ikke ejer firmaet. Det er sådan, det skal være. I dag er det ikke nok for folk at have et 8-16 job. De sætter sig selv og deres egen udvikling først, også hvis de er ansat i en virksomhed, og det skal vi være med på,” siger Andreas von der Heide.

Det ser ud til at virke. Flere af drengene har fået tatoveret Les Deux-logoet på sig. Og de mødes en gang om ugen til løb eller en omgang crossfit, bare fordi det er hyggeligt.

Selv har Andreas von der Heide måttet blive hjemme den seneste halvanden måned. Tre diskusprolapser har holdt ham i sengen. Den første fik han efter at have løbet 250 kilometer gennem Sahara på seks dage.



”Jeg har dyrket meget ekstremsport. Jeg kan gode lide det psykologiske i at søge grænser. At teste, hvor langt jeg kan komme ud, før jeg bukker under,” forklarer han.

Professionelt fik han testet sine egne grænser, da han under studiet i en kort overgang arbejdede på Joe and the Juice, hvor han blev ansat af ejeren Kaspar Basse. Det blev et møde med en utraditionel form for ledelse.

”Første gang jeg kom derind, smækkede Basse en stak papirer på bordet og sagde: ’Du læser jura. Du er nu juridisk ansvarlig her i firmaet’. Jeg fik et kæmpe ansvar fra dag ét, og det har jeg lært meget af,” siger Andreas von der Heide.

”Jeg kan godt lide, at der er en direkte vej til succes, hvis man er dygtig og ansvarsbevidst. I dag prøver jeg at gøre det samme, som Basse gjorde for mig: Få unge talenter til at præstere supergodt.”

Andreas von der Heide

  • 29 år. Cand.jur. Stifter og ejer af tøjmærket Les Deux. Bor på Frederiksberg med sin hustru, der er advokat. Sammen har de et barn.
  • 2011 Stifter virksomheden Les Deux med vennen Virgil Nicholas.
  • 2012 Gennemfører Iron Man Copenhagen.
  • 2016 Uddannet cand.jur. fra KU.

Kommentér
1
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.